City Interactive

City Interactive

Slecht
Slecht

Gepost door Peter Walthuis op 28 september, 2010
XBW Review: Sniper - Ghost Warrior

Het nobele beroep van de sluipschutter wordt niet vaak belicht in een spel. Sterker nog, ik kan er zo snel maar één puur sniper spel noemen die is verschenen op een console; Sniper Elite op de Xbox. Ik vond dat zelf een prima spel die het gevoel van een sluipschutter in de tweede wereldoorlog op een goede manier wist neer te zetten. Sniper: Ghost Warrior (SGW) probeert hetzelfde maar dan in de huidige tijd.

Dat betekent dus ook een geavanceerder wapenarsenaal. Tegenwoordig is het niet langer nodig om een doel te benaderen tot een metertje of 500. Er zijn nu geweren die accuraat zijn tot boven de kilometer. Dit is meteen al een punt wat niet helemaal tot uiting komt in SGW. In het eerste level al ben je van veel dichter bij vijanden aan het afschieten dan dat ik verwachtte en dit geldt voor het gros van de spelervaring. Nou kan het aan mijn verwachtingen liggen, of aan wat mijn idee van een Sniper is. Maar ik voelde mij meer een commando spelen dan een echte sniper.

Super soldaten

Dit gevoel wil niet zeggen dat je als een Rambo door levels heen rent en schietend vanuit de heup link en rechts vijandjes neer maait. Nee, enig gevoel van voorzichtigheid is wel vereist. Alleen beloont het spel je daar niet altijd voor. Laat ik voordat ik verder ga even melden dat het spel echt wel een paar leuke kanten heeft. Maar het heeft één nadeel (buitenom andere nadelen) wat in zijn eentje al alle verdere voordelen teniet doet. Dit nadeel is de kunstmatige intelligentie van de tegenstander. En dan vooral het belachelijke observatievermogen van de tegenstander. De grote vijand in SGW is Generaal Vasquez en het lijkt erop dat hij de crème de la crème heeft als het gaat om soldaten. Of misschien zijn het wel gemuteerde soldaten, gefuseerd met arenden of adelaars. Hoe dan ook, ze hebben het vermogen om een bewegend sprietje gras van vele, vele meters afstand al te zien. Het gebeurt te vaak dat je sluipt of zelfs stil ligt op fikse afstand van een vijand tussen bosjes en dat hij je dan nog zonder enkel probleem ziet. Je snapt dat dit meteen het hele spelelement weg haalt van een spel wat draait om een sluipschutter.

Ook de rechtlijnigheid doet deze titel niet veel goeds. Echt verkennen en een positie zoeken is er niet bij. Een spel met deze uitgangspositie zou eigenlijk gewoon simulatie moeten zijn. En dat is het niet, het is eerder een soort Modern Warfare light (en minder goed) met de beperking van een pistool, sniper en werpmessen. En dat is best jammer, want er zijn best een paar leuke momenten. Momenten zoals op een klein rubber bootje zitten en vijanden op de kant overhoop knallen. Of een stukje waarbij je eerst ondersteuning geeft aan een team om vervolgens met iemand van dat team te spelen. En ook het schieten zelf met het sluipschuttersgeweer is best tof, je moet rekening houden met wind en door even je adem in te houden kom je in een soort van bullet time. En zo nu en dan wordt je beloond met een herhaling van een fantastisch schot waarbij de camera de kogel volgt. Maar zelfs deze momenten worden geplaagd door die kunstmatige intelligentie.

Probleem stapelt op probleem

Grafisch is het ook al geen wonder om te aanschouwen, het is toereikend en niet meer dan dat. Gras en planten bijvoorbeeld zien er van enige afstand nog wel ok uit, maar dichterbij vervalt elke illusie. Ook zijn de soldaten waartegen je strijdt vrij generiek. Maar mindere graphics zijn dingen die ik nog wel door de vingers wil zien als de gameplay in orde is. En tja... de kunstmatige intelligentie is niet het enige punt. De impact-detectie is ook discutabel. Bijvoorbeeld, na flink sluipen een tweetal meters achter iemand staan, een werpmes in zijn achterhoofd mikkend die vervolgens raakt, maar niets doet. Waarna uiteraard de held met een metalen plaat in zijn hoofd zich omdraait en met die actie aan iedereen in het veld mijn positie verraadt. Of wat te denken van een soldaat die zijn geweer een volstrekt andere kant op richt maar het wel presteert om mij te raken. En dan heb ik nog problemen buiten beschouwing gelaten: richeltjes waar je niet over heen kan, een trapje waar je niet gehurkt op kan lopen en de vele onzichtbare muren die je tegenkomt.

Multiplayer ook geen lichtpuntje

De multiplayer in SGW is helaas niet veel beter. De verschillende maps zijn niet echt bijzonder en bestaan net als in de enkele speler stand ook uit de nodige onzichtbare muren. Daarbij is iedereen te zien op de mini-map. Niet bepaald ten goede van de tactiek van een sluipschutter. Hoewel het de snelheid van het spel misschien niet ten goede was gekomen had ik liever gezien dat je met hooguit een man of 8 in een map was losgelaten zonder dingen als een mini-map. En dan one-shot kill zonder respawn. Mensen die dood zijn zouden dan bv. gewoon een andere match kunnen joinen, tot er twee mensen over zijn. Waarvan dan één de uiteindelijk winnaar zou zijn. Snelle potjes zijn het dan niet maar het is meer in lijn met het beroep van een sluipschutter. En het zou in ieder geval een stuk spannender zijn dan de huidige 'ren rond met pistool en blijf maar granaatjes gooien' manier van spelen.

Afbeelding 2Afbeelding 23Afbeelding 25

Tijdens het spelen van dit spel ben ik tot een aantal conclusies gekomen. De meest duidelijke is wel dat het een enorme gemiste kans is geweest van de kant van de ontwikkelaar. Een bepaalde potentie heeft het spel namelijk wel. Een andere is gewoon dat als je een spel maakt met dit thema je het toch eigenlijk wel simulatie moet maken. En dan niet alleen rekening houden met wind en dergelijke, want dat zit wel in dit spel. Maar rekening houden met de paniek die een sluipschutter veroorzaakt. En vooral rekening houden met dingen als wanneer het geluid van een schot hoorbaar is voor vijanden. In wat voor omgeving dat is, galmt het? Doe je dat niet, dan krijg je een spel zoals dit, wat eigenlijk niets meer is dan een arcade shooter en daarbij nog een niet zo goed uitgewerkte arcade shooter vanwege de vijandige soldaten en de vele foutjes. Nee, voor het geld wat je zou kunnen uitgeven aan dit spel zijn er betere alternatieven, bijvoorbeeld Operation Flashpoint: Dragon Rising.

• Schieten met de sniper is wel leuk

• Spel gaat voorbij aan (mijn) idee van een sniper
  • Tegenstanders zien je veels te snel
  • Spel registreert niet altijd wanneer je raakt
  • Multiplayer teleurstellend

Slecht
Dit is een enorme gemiste kans geweest aan de kant van de ontwikkelaar. Een bepaalde potentie heeft het spel namelijk wel. Ze hadden hier eigenlijk wel een simulatie van moeten maken. En dan niet alleen rekening houden met wind en dergelijke, want dat zit wel in dit spel. Maar rekening houden met de paniek die een sluipschutter veroorzaakt. En vooral rekening houden met dingen als wanneer het geluid van een schot hoorbaar is voor vijanden. In wat voor omgeving dat is, galmt het? Doe je dat niet, dan krijg je een spel zoals dit, wat eigenlijk niets meer is dan een arcade shooter en daarbij nog een niet zo goed uitgewerkte arcade shooter vanwege de vijandige soldaten en de vele foutjes. Er zijn betere alternatieven, bijvoorbeeld Operation Flashpoint: Dragon Rising.

koennn zegt:
28/09/2010
wtf nu pas? :o Dit spel heb ik al in het begin van de zomervakantie gespeeld.

Wel leuk geschreven trouwens.
Peter OtH zegt:
28/09/2010
tja, dat is een beetje mijn fout. allereerst hebben we dit spel niet binnen gekregen voor een review maar heb ik hem gewoon gekocht een tijdje na de release. En het schrijven van de review (ondanks dat ie kort is) schoot ook niet op. Druk op het werk en wat situaties in de prive sfeer.
Kaneda zegt:
29/09/2010
beter laat dan nooit!
azzkickr zegt:
29/09/2010
En zo na het lezen van deze review .... nooit. Deze slaan we over . Thnx!
snorre zegt:
29/09/2010
het idee van het spel is vet alleen jmmr dat het slecht is uitgevoerd
29/09/2010
Sorry, maar ik vindt dit een slechte revieuw, volgens mij heb je het spel zelf namelijk helemaal niet goed gespeeldt en maar snel gespeeldt om een revieuw te schrijven ,

Teneerrste , zitten er juist veel levels in waar je vanaf een verre afstandt vijhanden moet elimineren ,maar als je meer als 10 vijhanden moet sniperen is het wel realistischer dat je op een korteren afstandt gaat zitten als dat je 1 persoon moet sniperen denk metname aan afname snelheid kogel windt enz ik vindt dat ze juist met deze elementen goed rekening gehouden hebben ,

Volgende punt, jij schrijft dat de vijhand je snel ziet , als vanaf open plekken snipert wel ja , maar als je de dicht bestruikte plekken opzoekt zien je heel weinig tot bijna niet !!! het is een sniper spel ,je moet ook echt als een sniper te werk gaan !!

de vele ontzichtbare muren , kom op het is geen free roam spel !!!!

BULLITIME CAMERA IS ECHT GEWELDIG !!!!!!!

Jammer dat het spel wordt afgekraakt
Het is ...als je van siperen houdt een mooi spel waar je , als je op een moeilijke level speeldt je eigen heel goed mee kunt vermaken .
Ben het wel eens dat ze sommigen dingen zeker beter hadden kunnen maken , maar slecht is het spel zeker niet !!!

Ben het wel eens met de multiplayer slaat nergens op !!!

Al met al heb me echt heel goed vermaakt met dit spel ,
Van mij krijgt dit spel zeker een GOED !!!
29/09/2010
Goede review. Je kwam min of meer precies op de tegenovergestelde conclusies uit als degene die ik had gemaakt in mijn Trueachievements.com review voor dit spel ( review is gecrashed en gisteren ge repost). Ik ben het echter niet eens met je conclusie over de multiplayer. We hebben het hier namelijk niet over echt sluipschutten maar nog altijd over een game, ik snap vrij goed dat ze er een minimap in hebben gestop omdat anders die potjes erg saai voorbij zullen trekken. Ik vind de multiplayer juist het beste onderdeel van het hele spel omdat dit zowel het campende sniper gevoel benadrukt en toch de verveling weet te onderdrukken omdat je niet het idee hebt dat je alleen maar dom struiken zit af te zoeken. Dat werkt gewoon niet voor een video game. Wat betreft de AI ben ik het met je eens overigens. Al met al een goede review ondanks de geheel andere conclusies

-cenrail
Peter OtH zegt:
29/09/2010
@remon, de levels waarin je echt van een flinke afstand kan schieten zijn imo minimaal. Het is niet zo dat je continue bijna man tot man bezig bent maar zelf vond ik dat ik te vaak op afstanden vijandjes aan het beschieten was die ook zeer makkelijk binnen de afstand van een normaal geweer vielen. Wat is dan het nut van een sniper? En juist met meerdere vijanden wil je als eenzame sniper op een flinke afstand zitten omdat je dan kans heb om ze neer te krijgen voordat ze bij jou zijn. Of anders wel weg te zijn voordat ze bij jou zijn. En dat soort tactische beslissingen mistte ik.

Ik heb te vaak gehad dat ik volledig roerloos tussen struiken lig, dat er een vijand op enige afstand langsloopt, en mij spontaan ziet.

Het is geen free roam idd. Zelf denk ik dat meer openheid het spel ten goede was gekomen. Maar dat het geen free-roam is maakt onzichtbare muren niet minder irritant. Zorg dan dat stukken visueel afgesloten zijn.

Bullit time camera is idd cool

Ik kan mij best voorstellen dat je je vermaakt heb met dit spel, zoals ik ook zeg in mijn conclusie is er een zekere potentie. Ik denk alleen dat de ontwikkelaar dat niet ten volle benut heeft en dat er teveel slordigheden zijn. AI van vijanden is via een patch op te lossen denk ik, grotendeels in ieder geval. Dat zou dingen zeker verbeteren. Maar mijn mening is gebaseerd op het moment dat ik het spel speel en waarin ik toch bepaalde problemen tegen kom.

@praetorian, het is idd een game. Alleen er zijn al zoveel schietspellen met van die standaard deathmatch mogelijkheden. Ik weet ook niet of het gewerkt had hoor. Mijn idee heeft natuurlijk het probleem dat het een campfest zou worden. Misschien dat er een tijdsdruk zou kunnen zijn waardoor mensen risico moeten nemen. Zoals het nu is voelt het te standaard bij mij. En dan zijn er toch betere MP spellen.
04/10/2010
waaneer maken jullie een review over metro 2033 :~
muis84 zegt: