Fallout: New  Vegas

Bethesda Softworks

Obsidian Entertainment

Real-time role-playing

Gepost door Willem van Vugt op 24 november, 2010
XBW Review: Fallout: New Vegas

Eind 2008 verrasten de dames en heren van Bethesda Softwork mij enorm met het geslaagde Fallout 3. Verbazingwekkend genoeg kondigde Bethesda aan zelf geen vervolg te maken, maar dit uit te besteden aan de studio Obsidian Entertainment. Deze ontwikkelaar staat wat twijfelachtiger te boek, met prima (maar buggy) games als Star Wars: Knight of the Old Republic II in zijn CV, evenals tegenvaller Alpha Protocol. Je snapt dat ik dan ook zenuwachtig uitkeek naar de release van Fallout: New Vegas. Lees de review om er achter komen of Fallout: New Vegas een waardig vervolg is op zijn voorganger. Er was in ieder geval ruimte voor verbetering op Fallout 3!

Fallout: New Vegas begint met een filmpje waarin de speler ziet hoe zijn of haar personage het doelwit is van een overval en daarbij in het hoofd geschoten wordt. Wonder boven wonder overleef jij de aanval en ontwaak je, genezen en wel, in het dorpje Goodsprings, ergens in de Mojave Desert. Vanuit dit dorpje start jij je zoektocht naar antwoorden en wellicht ook wraak. Vanaf het moment dat ik het dorpje Goodsprings achterliet, was ik mijn aandacht voor deze ‘main quest’ volledig verloren. Niet omdat deze niet boeiend is, maar omdat er zo enorm veel te doen is in de grote free-roam spelwerld van New Vegas.

New Californian Republic

De Mojave waar jij door dwaalt, is grondgebied van een van de facties in Fallout: New Vegas, namelijk de New Californian Republic (NCR). Behalve de ‘main quest’ en veel andere quests die jij zal tegenkomen, staat een groot conflict tussen twee legers centraal in het spel. Overal waar jij komt en alles wat jij doet, heeft wel op een bepaalde manier te maken met de strijd tussen de NCR en de op het oude Rome gebaseerde Legion. Daarnaast zal je allerlei kleine facties en bendes tegenkomen, die allemaal hun plaats, standpunten en unieke eigenschappen hebben. Een deel van het team van Obsidian bestaat uit mensen die vroeger werkten aan de eerste twee Fallout spellen op de PC. Dit is te zien aan de enorme diepgang die het verhaal heeft meegekregen. Bijna elke locatie heeft een achtergrond en een eigen verhaal. Hierdoor zal jij als speler het gevoel hebben in een echte wereld terecht gekomen te zijn, veel meer dan in Fallout 3, waar ik dit in mindere mate mocht ervaren.

Afbeelding 38Afbeelding 39Afbeelding 40

In mijn inleiding wees ik er kort op dat aan Fallout 3, hoe geweldig het spel op zichzelf ook is, nog het een ander te verbeteren was. Gek genoeg zijn veel van de gebreken uit dit spel meegenomen naar Fallout: New Vegas. Gelukkig is er wel enorm veel toegevoegd! De spelwereld is vele malen groter, niet alleen de schaal, maar ook inhoudelijk. Er zijn meer locaties, er zijn meer quests, meer wapens en kledingsstukken, er is veel meer te doen en veel meer te ontdekken. Een van de nieuwe toevoegingen is het modificeren van wapens. Het is mogelijk een magazijn te vergroten of de spreiding van munitie te verkleinen, maar je kan ook vizieren toevoegen of een demper aanbrengen. Ook kan je kiezen uit verschillende soorten munitie, die elk geschikt zijn voor een andere situatie. De verschillende pantsers hebben gradaties, zo is er een normaal Combat Armor, maar ook een Reinforced Combat Armor en zelfs een Reinforced Grade 2. Mocht je met deze nieuwigheden nog niet genoeg te knutselen hebben, dan is het nu ook mogelijk munitie te vervaardigen. Hulzen vind je op en rond je tegenstanders en het kruit kan je uit kogels halen die je zelf niet gebruikt.

• Enorm gevarieerd
  • Veel diepgang
  • Lange speelduur
  • Goede vernieuwing
  • Erg sfeervol

• Audiovisueel onveranderd
  • Hier en daar bugs

Fallout: New Vegas is een geweldige opvolger van Fallout 3. Het spel voegt enorm veel toe aan de succesformule van het origineel, past hier en daar wat aan en weet een geweldige sfeer neer te zetten. Helaas zijn bekende bugs uit Fallout 3 terug te vinden in New Vegas, maar ach, dat mag eigenlijk de pret niet drukken!

24/11/2010
"never change a winning formula" is wel iets wat hier van toepassing is.
Jammer vind ik de hoeveelheid kleine quest bugs die je noodzaken om regelmatig (voor elke quest) te saven voor t geval je weer in een ruimte vast zit, iemand niet kan aanspreken etcetc..
Grave zegt:
24/11/2010
Vond em wel aardig. Waarom niet geweldig? Omdat ik fallout 3 al helemaal kapot had gespeeld en dit gewoon voelt als een grote DLC van fallout 3. Niks geen vernieuwing, zelfs alle shit wat je vindt in kastjes etc is gewoon precies hetzelfde als in fallout 3. Erg jammer aangezien dat toch wel een groot deel van de game is en er bijna niks nieuws inzit wat dat betreft. Wat ik niet helemaal snap is dat bij de conclusie een voordeel de vernieuwing is. Dat vind ik echt onbegrijpelijk, wat is dan de vernieuwing? Dat het niet fallout 3 is en nu in Vegas afspeelt? Dat is toch geen vernieuwing... Vernieuwing my ass ;) Zodra je de game erin gooit voelt het gewoon als Fallout 3, wat niet slecht is, maar er zit 0 aan vernieuwing in.
25/11/2010
@ grave

helemaal met je eens! hoe komen jullie bij vernieuwing?
hoezo voegt t veel toe aan t orgineel?
ik ben wel fallout fan daarom heb ik deze ook gekocht. die kogels die je kunt maken snap ik nou nog geen reet van en da caravan kaartspel pffff, ik heb de achievement voor 30 x winnen maarre da speel ik nooit meer. om positief te eindigen:
t blijft verslavend om te jezelf te upgraden met perks en verveeld zul je ook nie snel raken met massa's opdrachten en sidequests.
25/11/2010
Ik vind het juist wél vernieuwend ten opzichte van deeltje nummer 3. Het Karma systeem vind ik stukken beter, ook zijn de verschillende facties véél en véél beter neergezet. De iron sights vind ik leuk en de hardcore mode vind ik echt super! Door die mode is het veel meer op overleven gericht en dat voegt echt toe aan mijn spelervaring.
Grave zegt:
25/11/2010
^Zijn hele kleine dingetjes. 99,9% van de game is precies hetzelfde als deel 3. Vindt bovendien de facties juist oppervlakkiger dan bv The Brotherhood of Steel in deel 3 die juist veel uitgebreider was. Wat opzich ook weer logisch is omdat Vegas allemaal kleine facties heeft en niet meer zoals deel 3 een hele grote. Iron sights? Je bedoelt gewoon richten tijdens het schieten, dat is niet vernieuwend, dat is iets wat er gewoon altijd al in had moeten zitten. Hardcore modus, vond het niks toevoegen want zo erg hoefde je er helemaal niet op te letten, tenzij je 30 guns wil meenemen. Noem eens es iets vernieuwends in Vegas wat we nog nooit eerder gezien hebben?
Willem zegt:
25/11/2010
Ik snap niet dat jullie de tonnen aan toevoegingen en vernieuwingen als 'klein' zien. Echt, onbegrijpelijk. 8) Zo enorm veel diepgang wordt er aan het spel toegevoegd. Ook is er veel meer 'lore' in het spel. En juist de Brotherhood uit Fallout 3 is simpel en oppervlakkig, vreselijk eenzijdig. In New Vegas zijn er allerlei vetes tussen de verschillende clans, quests lopen door elkaar heen... geweldig!
26/11/2010
hardcore mode is juist irritant. ik wil met de quests bezig zijn en niet alleen maar hoeven denken aan dat ik weer iets moet eten, drinken of slapen. maar ik moet m zo spelen voor de achievement die ik wel graag wil.. die vernieuwingen zijn idd maar heel erg klein. dat houdt toch in dat er veel nieuwe features in t spel zitten? willem, jij hebt t over een ander verhaal bij dit spel. ja, mag t bij een nieuwe fallout? ik heb t dan over nieuwe guns, verbeterde graphics en dat t anders speelt maar in basis ist gewoon hetzelfde alleen dan uitgebreider.
Willem zegt:
26/11/2010
Nieuwe guns? Er zitten alleen maar nieuwe wapens in het spel! _O_ Echt super veel. Echt gigantisch veel zelfs...
27/11/2010
ja, misschien wel maar de enige wapens die ik tegen kom zijn die, in dit deel voor mij althans, waardeloze shotguns en die hunting rifles.
WardNL zegt:
28/11/2010
Ik vermaak we wel met New Vegas! De eerste playthrough duurde 40 uur. Ik ben nu als slechterik de wastes aan het verkennen, ik kom totaal versschillende quests tegen!
(Max rank van level 30 is wel jammer omdat er nog na level 30 nog genoeg te doen is!)
SuBruo zegt:
30/11/2010
Wat en zeikerds tussen de reacties..

Eerst zeggen dat ze zo n grote fans zijn van de reeks, en vervolgends zeggen dat het niks vernieuwends is...
Hadden jullie dan gehoopt in dit deel met een grote jeep door de mojave te kunne rijden? Ik ben juist blij dat ze niet te veel verandert hebben, en dat er overal dezelfde items liggen, met wat vernieuwingen is juist handig. Je weet al van veel spullen of je ze moet mee nemen of kan laten liggen
01/12/2010
geen slecht idee van die jeep subruo.. ik weet idd wel dat ik stimpacks en voedsel op kan pakken en al die troep links kan laten liggen verder
RizlaPlus zegt:
12/12/2010
In Fallout 2 had je een auto die liep op energy cells :D Dat was leuk, maar the map travel was ook leuker gedaan eigenlijk hadden ze dat systeem wel in deze fallout kunnen stoppen, is niet super SPECIAL ofzo...:P

Ik vind de verwijzingen in dit spel naar Fallout 1 en 2 echt leuk, dat miste ik in Fallout 3 en ik speelde Fallout 3 alleen de mainquest op 1 of andere manier hier meer gemotiveerd. (De teleurstelling als fan was verwerkt nu :) )