Castlevania: Lords of Shadow

Konami Digital Entertainment

Mercury Steam Entertainment

Hack 'n slash

Gepost door Kevin Shuttleworth op 29 november, 2010
XBW Review: Castlevania: Lords of Shadow

Castlevania is al jaren een naam die nostalgische herinneringen oproept bij menig gamer. Een paar jaar geleden kondigde Konami aan dat ze aan een volwaardige Castlevania titel zouden gaan werken, ontwikkeld door studio Mercury Steam. Nu hebben we deze titel eindelijk in onze handen, maar weet het ook op te leven tegen de hoge verwachtingen van zowel de geharde Castlevania fan als de nieuwkomer? Lees hier onze review.

Het verhaal van Castlevania: Lords of Shadow (LoS) is er waarschijnlijk één die je al eens eerder gehoord zult hebben. Een kwaadaardige spreuk heeft de verbinding tussen de aarde en de hemelen verbroken. Het is aan Gabriël Belmont om dit mysterie op te lossen en de verbinding te herstellen. Dit tracht hij te doen door de geest van zijn recent vermoorde vrouw op te zoeken, omdat Gabriël denkt dat zij de antwoorden heeft die hij zoekt. Het verhaal heeft weinig, zo niet geen verbindingen met de verhalen van de voorgaande Castlevania titels. Het weet van begin tot eind te boeien, maar daar houdt het ook bij op. Verder zit het vol met clichés en melodramatische vertellingen (ingesproken door de welbekende Patrick Stewart), waarvan je na de eerste twee hoofdstukken toch zou wensen dat Konami hier iemand anders voor gekozen had.

Come back here Krato.. uhh, Gabriel!

Castlevania: LoS jat schaamteloos van alle kanten. Het pakt de beste elementen van bijvoorbeeld God of War en Shadow of the Colossus en gooit deze bij elkaar. Vechten doe je door twee standaard aanvaltypen te gebruiken, namelijk de snelle maar minder krachtige (y) en de trage maar krachtigere aanvallen (X). Hiermee kun je interessante combo’s uitvoeren die makkelijk te leren zijn en leuk zijn om uit te voeren. Dit is af te wisselen met ‘light’ en ‘dark magic’ die op hun beurten helpen je vijanden extra schade toe te doen of je te helen tijdens gevechten. Om dit nog even af te maken is het ook mogelijk om de B toets te gebruiken om vijanden met dolken te bestoken, maar ook om ze vast te pakken en vervolgens, door een aantal knoppen op het juiste moment in te drukken, op een brute wijze af te maken. Deze God of War-achtige gevechten voelen wel goed aan, maar weten niet hetzelfde niveau te bereiken qua besturing en de intuïtieve uitvoeringen van bepaalde acties.

Afbeelding 112Afbeelding 116Afbeelding 121

De grotere vijanden, waaronder grote spinnen, trollen en wargs, zijn te berijden. Dit doe je door ze flink te beschadigen tot ze gaan glimmen, wat aangeeft dat je een poging kunt wagen om deze woeste beesten te temmen. Jammer genoeg doe je vaak hetzelfde tijdens deze secties. Zo zul je erg vaak een reuze spin berijden omdat jij zelf niet sterk genoeg bent om een enorme deur te openen of een obstakel uit de weg te duwen. Dit is de eerste paar keer leuk, maar wordt na een aantal keer al oud, terwijl je dit soort acties toch door de loop van het hele spel uit zult voeren.

"What is a man?"

Klimmen en klauteren is ook iets wat je veel zult doen tijdens het spelen van Castlevania: LoS. Dit kan erg leuk bevredigend zijn, zodra je het onder de knie krijgt. Iets wat hier namelijk een stokje voor probeert te steken is de camera. Hier heb jij geen controle over, wat maar al te vaak tot onduidelijkheid en frustratie wil leiden, omdat het je wel eens flink in de verkeerde richting wilt gooien door je visie te belemmeren en je oriëntatievermogen aardig op de proef te stellen.

Al het vechten en ‘de Tarzan uithangen’ wordt goed afgewisseld door puzzels. Deze zijn, op een aantal frustrerend onduidelijke puzzels na, erg goed uitgewerkt en niet te lastig om op te lossen. Dit zorgt voor een goed tempo in het spel, wat tegen het eerder genoemde gevoel van repititie in gaat. Wat dit tempo dan weer op zijn tijd onderbreekt is de structuur waarop het spel is opgedeeld. Het bevat 20 zeer lange hoofdstukken die weer opgedeeld worden door verschillende levels. Dit hoeft geen probleem te zijn, maar de levels in Castlevania: LoS eindigen zo plotseling dat het je helemaal uit het spel kan halen binnen luttele seconden.

Afbeelding 87Afbeelding 98Afbeelding 106

Gelukkig weet Castlevania: LoS een hoop goed te maken met een prachtig ontworpen spelwereld. Vaak zul je beloond worden met prachtige omgevingen die in een goede vaart afwisslen, waardoor je nooit het idee zult hebben teveel tijd te hebben besteedt in dezelfde ruimte. Jammer genoeg eist ook dit zijn tol, waardoor je vaak geconfronteerd zal worden met ‘framrate’ verlagingen. Wel kan ik met een gerust hart stellen dat je erg veel tijd door kunt brengen met Castlevania: Los. Het spel is maarliefs 20 uur lang en je zult vaak genoeg nieuwe mogelijkheden vrijspelen, waarmee je die ene kist waar je in een eerder chapter niet bij kon eindelijk kan openen. Dit werkt aardig en zorgt ervoor dat je de jacht niet snel neer wilt leggen.

Nu klinkt deze review hier en daar negatief, maar begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker veel lol gehad tijdens mijn avonturen als Gabriel Belmont en zal ik deze game niet erg afraden. Castlevania: Lords of Shadow heeft namelijk een aantal flinke problemen, maar het tempo van het spel houdt je goed genoeg aan het lijntje om hier doorheen te kunnen kijken. Al met al, krijg je een aardig boeiend verhaal voorgeschoteld en jat het een aantal spelelementen uit de verwachte hoeken, maar implementeert deze goed. Voor de geharde fans zal Lords of Shadow, Symphony of the Night niet vervangen, maar de klachten dat er geen goede 3D Castlevania titel op de markt is, kunnen hierbij ontkracht worden.

• Prachtige graphics
  • 20+ Uur inhoud
  • Leuke ‘action adventure’ gameplay
  • Goed tempo

• Oncontroleerbare camera
  • Hier en daar onduidelijk
  • Enige repetitiviteit

Castlevania: Lords of Shadow heeft een aantal flinke problemen, maar het tempo van het spel houdt je goed genoeg aan het lijntje om hier doorheen te kunnen kijken. Al met al, krijg je een aardig boeiend verhaal voorgeschoteld en jat het een aantal spelelementen uit de verwachte hoeken, maar implementeert deze goed. Voor de geharde fans zal Lords of Shadow, Symphony of the Night niet vervangen, maar de klachten dat er geen goede 3D Castlevania titel op de markt is, kunnen hierbij ontkracht worden.

shd zegt:
29/11/2010
Heel goed spel. Vond je GOW leuk of Dante dan ga je van deze ook genieten.
Samwise zegt:
29/11/2010
Ik heb zelf Gow alleen op de psp gespeeld en shadow of the colossus heb ik nooit gespeeld. ik ben niet zo bekend met het vechtsysteem en ik vind het echt fantastisch! de beesten die je tegenkomt zijn in mijn ogen bijna nooit verkeerd geplaatst of repetitief. elke vijand bezwijkt sneller door een bepaalde taktiek. en het uitvinden van die zwaktes vind ik al erg leuk. als je telkens doodgaat ligt dat altijd aan jezelf. dat is het toffe.

de camera is af en toe inderdaad wat frustrerend, maar daarentegen haalt het wel de mooiste beelden/cinematografie naar voren.
de graphics verder zijn het mooiste wat ik ooit op een xbox heb gezien, echt waanzinnig. het verhaal boeit me meer als menig ander spel en de stemacteurs zijn stuk voor stuk goed gecast imo. ik zou het een legendarisch geven. then again, ik ben geen gamereviewer :)

Y is trouwens voor AOE aanvallen en X zijn snelle aanvallen. X inhouden zorgt voor harde klappen bijv.
LegacyNL zegt:
30/11/2010
@Samwise, thanks voor je mening, en de correctie op de controls :) zal het voor je aanpassen :) Zoals ik al zei, de recensie klinkt misschien nogal neerbuigend, maar het is zeker geen slecht spel. Het zijn een paar lullige elementendie het voor mij omlaag halen. Dat zeggende, er zit potentie in een sequel.
Yaron zegt:
02/12/2010
Kan wel merken dat je hart toch niet helemaal in deze game zat Kevin! Zitten nog een paar foutjes in zoals "framrate" en "maarliefs". Ook heeft de game volgens mij 12 chapters, iig niet 20.

Deze game is voor mij toch wel de teleurstelling van het jaar - absoluut niet slecht, had gewoon meer verwacht. Paar frustrerende bazen (titans) en puzzels, af en toe bizar slecht level design (titan graveyard), en een verhaal dat maar niet op gang wil komen. Daarentegen is het einde écht briljant. Hopelijk een beter vervolg!
LegacyNL zegt:
02/12/2010
Haha daar weet jij alles van he Yaron ;) ja ik heb een beetje een f'd up toetsenbord. Om de een of andere reden registreerd het systeem niet goed al ik te snel typ... Ik zal er nog eens overheen gaan :)