Stacking

THQ

Double Fine Productions

Puzzelspel

Gepost door Mark Seltenrijch op 18 februari, 2011
XBW Review: Stacking

Soms komt er een game op mijn pad die mijn wenkbrauwen doet fronsen. Ik houd van creatieve en vernieuwende games, wie niet? Maar Stacking doet daar nog een schepje bovenop. Eigenlijk had ik niet anders mogen verwachten. Deze arcade game is namelijk voort gekomen uit het hoofd van Lee Petty, oftewel de Art Director van ontwikkelaar Double Fine. De studio verantwoordelijk voor games zoals Psychonauts en Brütal Legend. We duiken letterlijk in (de wereld van) een matroesjka.

Wacht even, matroesjka? Russische matroesjka's zijn een set van geschilderde houten poppetjes die in elkaar geplaatst worden. Je begint met een klein poppetje en eindigt met een grote. In het geval van Stacking speel je zelfs met het kleinste poppetje op de hele wereld: Charlie Blackmore. Naast het feit dat hij erg klein is heeft Charlie het ook niet gemakkelijk. Zijn familie leeft in moeilijke tijden en is erg arm. Gelukkig krijgt hij goed nieuws te horen. Zijn vader heeft namelijk een nieuwe baan als meester schoorsteenveger aangeboden gekregen van de mysterieuze Baron. Geen geldproblemen meer!

Charlie.. Chaplin?

Wanneer papa na weken niet thuis komt en het gezin steeds hongeriger wordt komt er een handlanger van de Baron langs. De vier grote kinderen moeten werken voor de Baron om de schulden af te lossen. Charlie is te klein en mag blijven, maar laat het hier niet bij zitten. Hij gaat zelf op pad om zijn broers en zussen te zoeken. Ik heb pas één cutscene gezien, maar sta versteld. De cutscenes zijn kleine 'stomme films' geschoten door een oude filmprojector. We horen dus ook geen stemmen, maar zien tussendoor de tekst geschreven op het beeld. Het is goed gelukt om het oud en origineel aan te laten voelen. De flinke dosis humor en klassieke muziek op de achtergrond maken het hele plaatje compleet. Charlie komt door zijn lengte niet erg ver en heeft het geluk dat hij hulp krijgt uit onverwachte hoek. Levi the Hobo zorgt ervoor dat de underdog van het verhaal op zijn bestemming terecht komt: het treinstation. Het treinstation vormt de basis van elke missie. Logisch, want als je ergens wilt komen heb je vervoer nodig! Levi vind een geheime schuilplaats in het station en naarmate je verder komt zal hij al je prestaties bijhouden in deze kamer.

Afbeelding 3Afbeelding 6Afbeelding 7

Stapelgek

Ik heb genoeg gezien, ik wil stapelen! Want stapelen is het hele idee achter het spel. Je loopt met je matroesjka in een kleine open wereld waar je met andere matroesjka's korte gesprekken kan voeren. Wanneer je achter een matroesjka staat die precies één maat groter is, kan je jezelf erin stapelen. Je neemt dan een andere matroesjka over waarmee je puzzels kan oplossen. De matroesjka's hebben naast hun grootte ook nog eens speciale vaardigheden. Deze variëren van verleiden, spuiten met een waterkanon tot slaan met bokshandschoenen aan. Eigenlijk is niets te gek. Blokkeert een bewaker de deur? Verleid hem met een Russische schone. Staat de deur in brand? Blus het met je waterkanon. Moet er iets kapot? Boks het omver. Dit zorgt voor leuke ontwikkelingen in het spel waarbij je op zoek moet naar net dat juiste poppetje. Eigenlijk ben je altijd op zoek naar de juiste poppetjes want naast de honderden matroesjka's die er in het spel rondlopen zijn er ook altijd unieke bij. Wanneer je een unieke matroejska vind kan het bijna niet missen dat je de speciale vaardigheid nodig hebt om een puzzel op te lossen. Wanneer je ze stapelt verdien je ook nog is prestaties die je terug kan vinden in je geheime schuilplaats. De puzzels in Stacking zijn niet erg moeilijk om op te lossen. Voor elke opdracht zijn er een aantal manieren om deze te voltooien, maar ze worden nooit echt lastig. Bij het ontdekken van de werelden kan je de meeste puzzels al oplossen. Dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de humor die bepaalde oplossingen met zich mee brengen en de voldoening die het geeft als je elke oplossing hebt gevonden.

It's a Small World

Een kleine wereld is het zeker, maar ook verschrikkelijk leuk. De verschillende levels hebben allemaal te maken met het thema vervoer en zijn tot in detail uitgewerkt om zoveel mogelijk sfeer mee te geven. De werelden zijn opgebouwd uit decors en geven je het gevoel alsof je nog steeds voor de camera van de stomme film uit de cutscenes staat. Dit hebben de makers slim gedaan, want zo ligt de focus van de graphics op het daadwerkelijke speelplatform. In de achtergronden zit normaal gesproken minder werk en dat valt dan ook goed te zien, maar in Stacking lijkt het net alsof je op het toneel staat. Erg slim en creatief opgelost. Natuurlijk moest ik wat vertellen over de levels en graphics, maar de echte helden zijn de matroesjka's. Ze hebben allemaal een eigen verhaal en je wilt ook altijd ontdekken welke gekke speciale vaardigheden ze hebben. Klein maar fijn.

Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 5

Stacking is een spel met liefde gemaakt en dat is aan alles te merken. De levels zijn prachtig vormgegeven, de puzzels zijn creatief bedacht en de matroesjka's zijn stuk voor stuk geweldig. Het spel is toegankelijk voor de casual gamer die snel wat leuke puzzels wil oplossen, maar ook voor de gamer die weer eens een leuke adventuregame wil spelen die genoeg te bieden heeft. De puzzels bieden niet altijd een uitdaging, maar door de scheut humor die in de game zit neem je dat op de koop toe. De lengte van het spel is prima en als je voor de volle 100% gaat zal je zeker een aantal uur kwijt zijn. Als je waar wilt voor je Microsoft Points kan je Stacking meteen aanschaffen!

• Origineel
  • Mooi vormgegeven werelden
  • Humor!