Rage

Rage

Bethesda Softworks

id Software

Gepost door Jelmer Riemersma op 10 oktober, 2011
XBW review: Rage

Duisternis en veel regen en wind. Oktober is een maand om snel te vergeten. Maar niet voor gamers. Rage, ontwikkeld door id Software, ligt namelijk eindelijk in de schappen. En hoor je ‘id Software’, dan moet er een belletje gaan rinkelen.

Waarom? Met Wolfenstein 3D, Doom en Quake bedacht en verbeterde id Software het first-person shootergenre. En nu is er dan het nieuwe kindje van id Software: Rage. De game speelt zich af in het jaar 2135, ruim een eeuw nadat de komeet Apophis op de aarde insloeg. De mensheid wist dat het gevaarte eraan zat te komen en in een poging de inslag te overleven werden er ondergrondse schuilplaatsen, Arks, gebouwd, waar mensen ingevroren werden in cryogenic pods. Jij neemt de controle over iemand die 106 jaar na de inslag wakker wordt. Als enige overlevende van jouw Ark open je de deur naar buiten en zet je voet in een post-apocalyptisch woestijngebied dat bekend staat als het Wasteland. De zon schijnt, de lucht is helder blauw, maar om je heen zie je in eerste instantie alleen maar rotsen, zand, brokstukken en kapotte wegen. Tel het geluid van harde wind daar bij op en je wordt overvallen door een verlaten en eenzaam gevoel.

Vriend en vijand

Je ontdekt echter al snel dat je niet het enige levende wezen in de buurt bent. Er blijken niet zo vriendelijke mutanten in de wereld van Rage rond te lopen, verschillende Bandit Clans en Authority-troepen, die het in het bijzonder op Ark-overlevenden gemunt hebben. Je kunt ze allemaal op het lijstje van vijanden noteren, maar gelukkig maak je ook vrienden. Van een aantal mensen, waaronder de burgemeester van Wellspring, een van de twee bewoonde dorpjes in Rage, krijg je hoofdopdrachten. Gewapend met wapens en een voertuig ga je allerlei locaties in het Wasteland af, waar je het opneemt tegen de vijanden die Rage rijk is. Het Wasteland zelf is helaas niet heel groot en ook valt er niet bijzonder veel te beleven. Ja, af en toe kom je vijandelijke voertuigen tegen die je uit kunt schakelen en ook zijn er stunts te maken, maar verder is het Wasteland nogal saai. Rage kent een open wereld, maar je kunt niet meteen gaan waar je wilt. Bepaalde locaties of doorgangen in het Wasteland zijn in het begin simpelweg nog niet toegankelijk.

Om verder te komen moet je opdrachten volbrengen, en dat is wanneer je id Tech 5, de nieuwste engine van id Software, meer en meer in actie ziet. De nieuwe technologie maakt gedetailleerde omgevingen en indrukwekkende lichteffecten mogelijk en zal je af en toe versteld doen staan. Vlekkeloos is de engine echter niet. Rage heeft veel last van texture pop-in, waardoor omgevingen vrijwel altijd eventjes onscherp zijn.

Afbeelding 28Afbeelding 33Afbeelding 35

Spookstad

De locaties die je tijdens missies aandoet zijn lineair opgebouwd. Je stapt een locatie als de Shrouded Bunker binnen, gaat een vaste route af, doet wat je van je opdrachtgever moet doen en komt op het eind via een shortcut weer bij de ingang terecht. Vervolgens begeef je je zo weer in het Wasteland. De locaties zijn veelal overzichtelijk opgebouwd en het is duidelijk wat er van je verwacht wordt. En dit is waar Rage te veilig aanvoelt. De singleplayer-campagne kent vrijwel geen hoogtepunten, momenten waarop je verrast wordt. Het verhaal krijgt te weinig aandacht, je raakt teveel in dezelfde soort gevechten verzeild en je komt behoorlijk vaak in fabrieksachtige omgevingen terecht.

Een zeer positieve uitzondering vormt Dead City, een spookstad vol beschadigde wolkenkrabbers en wegen, gekantelde auto’s en mutanten. Er heerst een grimmige sfeer en op een gegeven moment, terwijl je je een weg door de vervallen stad werkt, zie je een enorme reus in de verte lopen. Het kan bijna niet anders dan dat je uiteindelijk tegen dit monster moet vechten en ja hoor, voor je het weet sta je oog in oog met het beest. Er volgt een mooi gevecht, het is alleen jammer dat je tijdens de singleplayer-campagne niet meer van dit soort memorabele gevechten voor de kiezen krijgt.

Intelligente vijanden

Tevergeefs blijf je wachten op meer hoogtepunten, en voor je het weet is het verhaal voorbij. Je hebt er dan zo’n tien tot twaalf uur opzitten, maar voor je gevoel ben je nog lang niet klaar. id Software schiet op dit punt tekort, maar gelukkig heeft de ontwikkelaar enkele grote troeven achter de hand die veel goedmaken. Zo zijn je tegenstanders zeer intelligent. Ze proberen kogels te ontwijken, trekken zich af en toe terug, schuilen en schieten vanuit coverpositie, knallen door wanneer ze gewond zijn en rennen soms ineens op je af waardoor je compleet verrast wordt. De slimme vijanden zorgen ervoor dat je een constante dosis actie op je bord krijgt. De vele soorten tegenstanders kennen ieder bovendien ook hun eigen stijl. Het ene soort tegenstander geeft de voorkeur aan automatische wapens en pantsers, het andere soort schiet vuurpijlen jouw kant op en is sneller en leniger.

Ammunitie

Een andere grote troef van id Software ligt bij de wapens. Je kunt de verschillende wapens in Rage, waaronder een pistool, kruisboog en sniper, uitrusten met verschillende vormen van ammunitie. Het pistool is met standaard ammunitie nogal zwak. Gebruik je dit wapen echter in combinatie met Fatboys, dan is het pistool bijna een one-hit-kill-wapen. Rust je de kruisboog uit met Mind Control Bolts, dan kun je geraakte vijanden ongeveer tien seconden lang besturen en ze vervolgens laten ontploffen. id Software zorgt met de verschillende vormen van ammunitie voor veel variatie op wapengebied. Je wordt echt uitgenodigd om te experimenteren. Naast de standaard wapens heb je ook de beschikking over onder meer Wingsticks, een dodelijke boemerang en een RC Bomb Car, een op afstand bestuurbare rijdende bom. De schietactie vormt in combinatie met de intelligente tegenstanders de grote drijvende kracht achter Rage.

• Gedetailleerde omgeving
  • Intelligente tegenstanders
  • Aan te passen wapens
  • Veel te doen

• Weinig hoogtepunten
  • Teleurstellend verhaal
  • Veel texture pop-in

Rage besteedt te weinig aandacht aan het verhaal, de game bevat niet genoeg hoogtepunten en de singleplayer-campagne is voor je gevoel te snel voorbij, maar id Software weet met indrukwekkende graphics en omgevingen, intelligente tegenstanders, verschillende soorten ammunitie en constante schietactie veel goed te maken. Daarnaast zijn er genoeg side-quests aanwezig, die de speelduur met aardig wat uurtjes verlengen. Tel daarbij op dat je ook nog online tegen of met elkaar kunt spelen, en Rage is een game die het aanschaffen waard is.
1 lezer review voor deze titel

10/10/2011
Had je 'm geinstalleerd op de harde schijf? Weinig tot geen texture pop-in dan! Klopt dat verhaal erg slap is, maar de omgevingen zijn briljant mooi. Mooiste spel op de Xbox 360 in mijn mening op gebied van art, misschien ook technisch.

Vond de AI niet erg slim, moet ik zeggen, ze steken hun hoofd uit en je kunt ze rustig headshotten drie keer voordat ze wegduiken, etc.

Gaaf spel, 100% meegevallen, grote aanrader, ik had 't wellicht iets hoger gegeven dan gewoon goed. :-)
Jel0 zegt:
10/10/2011
@Mirik Alle schijven geïnstalleerd. Ik vond het toch wel merkbaar. Omgevingen zijn inderdaad bijzonder mooi. Alleen voor die 'Geweldig!' mistte ik net dat beetje extra. Persoonlijk vind ik 'Goed' beter klinken, want Rage is gewoon een goede game :)
10/10/2011
Ik heb deze voor de PS3 gehaald, en daar zit ook Texture pop-in in. Ze zullen wel met een patch gaan komen lijkt mij? Ik vind het iig een vet spel. Opzich best veel te doen, en de omgevingen, wapens enz zien er vet uit. Alleen de Sewers DLC is een dikke rip off... Had hem bij de anarchie edition, maar dat het echt wat toevoegd.... nee....
11/10/2011
Zit nu al een tijdje rage te gamen, kan wel zeggen dat het een goede game is maar kvind dat ze te weinig tijd hebben gestoken in de afwerking.
Texture popping is een ding maar als je met je wapen ergens op slaagt maakt het standaard het zelfde geluid..wat ik nog al redelijk lame vind terwijl dit bij mindere spellen wel is afgewerkt.