Sonic Generations

SEGA

SEGA

Platformer

Gepost door Casper Egas op 13 november, 2011
XBW review: Sonic Generations

Ik was zeven jaar toen Sonic the Hedgehog uit kwam op de Sega Megadrive. Gelukkig heb ik oudere broers waardoor ik het al snel thuis kon spelen. Het was voor mij een leuk, maar niet uitzonderlijk spel. In de jaren daarna kwamen er nog een aantal goede Sonicspellen met 2D-graphics uit, waardoor Sonic steeds populairder werd. Voor mij werd de serie pas echt sterk toen in 1999 Sonic Adventure uitkwam op de Sega Dreamcast, al werd het geklaag onder de liefhebbers en recensenten jaar na jaar luider. De 3D-spellen kregen duidelijk niet alle handen op elkaar, mede doordat de spellen vaak slecht waren afgewerkt en veel langzame stukken bevatten. Sonic zou om snelheid moeten draaien was de gedachte alom. De afgelopen jaren is een stijgende lijn ingezet en de hoop is dan ook dat Generations deze trend voortzet.

Sonic Generations viert de twintigste verjaardag van Sonic en voert de speler door alle generaties van de serie. Uit alle belangrijke delen is een kenmerkend level gekozen dat als inspiratie voor een nieuw level heeft gediend. Of je nu een nieuwkomer bent en wilt zien wat de hoogtepunten uit de historie van Sonic zijn of een fan bent die een feest van herkenning zal tegenkomen, er is voor ieder wat wils. Maar heeft Sega dit keer het spel wél netjes afgewerkt en is er geluisterd naar de kritiek van fans?

Timewarp

Het verhaal van Sonic Generations stelt zoals altijd in de serie weinig voor. Sonic is zijn verjaardag aan het vieren en er komt een groot monster de boel verpesten. Het monster maakt een lus in de tijd waardoor de oude Sonic uit 1991 samenkomt met de nieuwe Sonic uit 2011. Dr. Eggman doet zo een poging om al zijn eerdere gefaalde plannen uit de geschiedenis te wissen en de geschiedenis in zijn voordeel te herschrijven. Het verhaal mag dan weinig voorstellen, het zit wel vol zelfspot, waardoor ik meermaals hardop moest lachen. Het is bijvoorbeeld leuk dat de oude Sonic nog niet kan spreken en zodoende alles met gebaren af moet doen en dat de oude Dr. Robotnik alle vriendjes van Sonic nog niet herkent. Enne, waar bewaart Sonic eigenlijk al die ringen?

Het verhaal is de ideale voorzet om Sonic al zijn hoogtepunten nog eens te laten herbeleven. Uit elk belangrijk Sonicspel is één level gekozen die op twee manieren te spelen is. Zo is uit de eerste Sonic the Hedgehog de Green Hill Zone te kiezen en is de Rooftop Run uit Sonic Unleashed aanwezig. Welk level je ook kiest, ze zijn allen prachtig in 3D uitgevoerd en tegelijkertijd ook direct herkenbaar.

Je kunt in een soort hub-wereld een level selecteren en wisselen tussen de klassieke en de moderne Sonic. Speel je een level als de moderne Sonic, dan speelt het spel ongeveer zoals de snelle levels uit Sonic Unleashed. De snelheid is hoog en de omgevingen spectaculair.

Speel je echter met de klassieke Sonic, dan speelt het spel bijna net als de oude 2D-Sonics van weleer. Grafisch is alles nog wel in 3D vormgegeven, maar de gameplay speelt zich bijna geheel af in 2D. Ook zul je sommige speciale trucjes die Sonic later heeft aangeleerd moeten missen. Je zal bijvoorbeeld geen ‘homing attack’ kunnen gebruiken, je moet ouderwets mikken.

Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 19

Oud of nieuw?

Of je nu gaat voor de klassieke- of voor de moderne zones, alles gaat altijd turbo. Snelheid is de troef. Weg zijn de trage tussenstukken, Sonic is teruggebracht naar de essentie. Je hoeft dus niet meer te spelen als een Werehog of de vriendjes van Sonic en ook een ‘adventurefield’ of stad waar je moet praten met andere personages is nergens te bekennen. Er is nog wel een soort hub-wereld waar ik eerder over sprak. Dit gedeelte dient eigenlijk alleen maar als prachtig menu. Je kunt er zones en uitdagingen kiezen, wat spullen verzamelen, shoppen en naar de grote selectie collectables kijken en luisteren.

De selectie aan stages is heel goed, je komt daadwerkelijk langs de meeste hoogtepunten van de serie. Opnieuw zijn de levels stuk voor stuk prachtig vormgegeven en bevatten genoeg nieuws om fris aan te voelen, maar zijn tegelijk herkenbaar genoeg om een gevoel van nostalgie op te wekken.

Het belangrijkste is nog wel dat ze stuk voor stuk heerlijk wegspelen. Ik kon de controller haast niet neerleggen. Je vliegt als speler van het ene leuke stuk naar het andere leuke stuk. In tegenstelling tot de meest recente Sonics wordt het zelden echt moeilijk, iets dat eerder positief dan negatief te noemen is. Sonic is nu eindelijk weer geschikt voor jong en oud.

Af en toe wordt het spel onderbroken door een gevecht met een baas. Ook deze zijn herkenbaar en zien er stuk voor stuk erg gaaf en groot uit. Helaas is de eindbaas van het spel een beetje een anticlimax.

De afwisseling van 2D en 3D-gameplay maakt het spel steeds verrassend en afwisselend. Persoonlijk heb ik geen voorkeur voor het één of het ander, ze zijn allebei heel goed uitgevoerd en vullen elkaar prima aan.

• Super snel
  • Super goede levels
  • Super goede muziek
  • Super leuk voor fans
  • Super leuke 2D en 3D

• Kleine onvolkomenheden
  • Niet lang

Sonic Generations is niet alleen een ijzersterk Sonicspel, maar is echt een topper in het genre. Sega heeft eindelijk naar de fans geluisterd en is gekomen met een spel dat draait om onafgebroken snelheid. Bovendien kun je nu spelen op twee manieren, 2D en 3D. Vooral de combinatie van deze twee uitstekende stijlen maakt het spel erg afwisselend en leuk. De levels zijn uitstekend ontworpen en zijn voor fans een feest van herkenning. Sonic Generations is wat mij betreft de beste Sonicgame ooit verschenen.

13/11/2011
Oef, dat laatste statement is wel erg heavy.. :o
Al ben ik geen Sonic kenner (wel altijd leuk gevonden) dus kan het niet beoordelen, maar klinkt iig goed, ziet er ook leuk uit, zal hem misschien wel eens proberen.. :D