YUKE's Future Media Creators

Beat 'm up

Puretroep
Puretroep

Gepost door Piet Dijkstra op 07 januari, 2012
XBW Review: Real Steel

Real Steel is een robotvechtspel gebaseerd op de gelijknamige film die het afgelopen najaar in de bioscoop te zien was. Games gebaseerd op films hebben doorgaans geen goede naam en Real Steel doet niets om die naam te zuiveren. Integendeel. Real Steel verpakt het an sich veelbelovende gegeven van boksende robots in zo'n cynische, slechte structuur, dat er bijna niet van een game te spreken valt.

In het spel stap je niet in de schoenen van Hugh Jackman of zijn schattige zoontje, maar ben je zelf een beginneling in het roboknokken die onderaan de ladder begint. Real Steel is een vechtspel dat in de verte doet denken aan de Fight Night-reeks. Je begint met net genoeg geld om een basisrobot te kopen en nadat je je robot een naam hebt gegeven (Flexo) begint je reis naar de top. Door je in de verschillende divisies omhoog te vechten verdien je geld en speel je nieuwe, betere onderdelen voor je robot vrij. Onderdelen zoals het lijf, benen en vuisten kunnen worden vervangen door betere, snellere, lichtere of sterkere varianten. Ook zijn er upgrades van het moederbord, de koelvloeistof en de generator beschikbaar die zorgen voor meer energie of speciale vaardigheden.

Niet alleen de onderdelen van je robot kunnen verbeterd worden, je vechter vergaart ook punten op het gebied van onder andere offense, guard en speed tijdens de gevechten. De niveaus van deze statistieken bepalen de upgrades die beschikbaar zijn in de assembly shop.

Er zijn vijf divisies waarin steeds vier robots verslagen moeten worden, maar je kunt jouw robot ook online zijn kunsten laten vertonen. Het geld dat je online verdient en de progressie die je vechter daar maakt kun je weer meenemen naar de single player modus, een aardige toevoeging.

Afbeelding 2Afbeelding 1Afbeelding 3

Onbalans

Het spel is gemaakt door ontwikkelaar Yuke's, bekend van talloze WWE games en de meest recente UFC spellen, dus ik verwachtte een degelijk vechtsysteem. Yuke's stelt op dat vlak niet teleur en de vergelijking met de Fight Night-reeks kan ook voor de gameplay doorgetrokken worden. Naast stoten, hoeken en uppercuts zijn er speciale aanvallen beschikbaar, maar er is ook aan de verdediging gedacht. Klappen kunnen geblokt, ontweken en zelfs gepareerd worden en een goede counter is zowel verdedigend als aanvallend nuttig. De impact van metaal op metaal komt goed over en het is een genot om je tegenstander van een arm of hoofd te ontdoen. De basis is dus goed, maar helaas voelt het vechten vaak log en heb je minder controle over je robot dan je denkt.

Net als vele andere spellen in dit genre heb je een levensbalk en een staminabalk. Als je levensbalk op begint te raken kun je gevloerd worden en als je binnen tien tellen niet opstaat, is het gevecht verloren. De computergestuurde tegenstander kan zo'n drie keer per wedstrijd gevloerd worden en wonderlijk genezen herrijzen voordat het over is. Als je echter zelf het canvas raakt begint een minigame waarbij je de linkerstick rond moet draaien om vier metertjes weer vol te laten lopen. De eerste keer lukt dit doorgaans nog, maar de tweede keer is het eigenlijk geen doen. Het is zeer frustrerend om tijdens een spannend gevecht je tegenstander te vloeren om hem vervolgens topfit weer te zien opstaan en jouw verzwakte vechter tot schroot te zien slaan. Deze onbalans is extra vervelend gezien het feit je heel vaak hetzelfde gevecht over zult doen.

• Single player en online ge´ntegreerd

• Oneerlijk
  • Tijdverspilling
  • Grinden en nog eens grinden

Puretroep
Er is kortweg geen goede reden om Real Steel te spelen. Je kunt nog zo van robots en vechten houden, er valt gewoon geen lol te beleven aan dit spel. Als je de belachelijk dure onderdelen met Microsoft Points koopt ontloop je al het grinden, maar er blijft dan ook weinig van het spel over omdat je voor de single player een maatje te groot bent. Dit redelijke vechtspelletje wordt volledig verpest door een structuur die simpelweg niet leuk is en niet thuishoort op een console. Real Steel is het eerste XBLA spel dat ik van mijn harde schijf verwijder. Niet uit gebrek aan ruimte, maar uit principe.

07/01/2012
lol
07/01/2012