Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

Namco Bandai Games

Namco Bandai Games

Beat 'm up

Gepost door Lars Hoekstra op 24 april, 2012
XBW Review: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

Enige tijd geleden heb ik Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 gerecenseerd. Ik ben nog altijd verbaasd over hoe goed dat spel is, het is hét schoolvoorbeeld van hoe games gebaseerd op een anime moeten zijn. Nu krijgen we Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations, een spel dat zich meer richt op het vechten. Is dit een goede keuze, of kunnen we maar beter wachten op Ninja Storm 3?

Het verhaal van Naruto is al tig keren verteld en dat gebeurt in Generations opnieuw. In Ninja Storm liep je zoals in een adventure door de spelwereld en werd het verhaal verteld door geweldige cutscene's gecombineerd met quick-time-events. Dit is allemaal verdwenen uit Ultimate Ninja Storm: Generations en vervangen door afbeeldingen met een voice-over. Ken je Naruto niet? Dan zal het spel moeilijk te volgen zijn doordat er gigantische gaten in het verhaal zitten. Daarnaast zitten er redelijk grote tijdsprongen in de verschillende verhalen die je kunt spelen.

Wat we wel krijgen zijn verschillende karakters waarvan we het verhaal kunnen volgen. Zo kun je het verhaal van de jonge en oudere Naruto spelen. Naast Naruto kun je ook met Sasuke spelen en ook met z’n grotere broer Itachi. Na het uitspelen van iemand zijn verhaal krijg je geld en speel je verschillende karakters vrij. Dit zorgt ervoor dat het wel de moeite waard is om alle verhalen uit te spelen, maar zorgt er ook voor dat het enigszins een verplichting is aangezien je uiteraard met alle karakters wil vechten. Daarnaast krijg je ook nog eens een preview van wat komen gaat in de anime.

Meer van hetzelfde

Hoewel het verhaal niet goed verteld wordt, heeft Generations het vechtsysteem van zijn oudere broertje zo goed als één op één overgenomen. Dit zit uitstekend in elkaar en het speelt ook heerlijk. Het is niet een ingewikkeld systeem wat ervoor zorgt dat het spel ook makkelijk op te pakken is. Na enkele potjes heb je het belangrijkste wel onder de knie en doe je speciale aanvallen alsof het niets is. Al wil ik wel aanraden om nog even de tutorial te doen om je kennis te verfrissen. Het vechtsysteem is erg toegankelijk, maar kent ook geavanceerde combo’s die wat meer oefening vereisen.

Naast het geweldige vechtsysteem is het aanbod speelbare karakters een groot pluspunt. Dit is waar Generations het van moet hebben. Je krijgt een gigantische lijst met karakters waar je mee kunt spelen. Zelfs karakters die je alleen nog maar van de manga kent en die we nog niet eens in actie hebben gezien in de anime. Voor fans zoals ik is dit een gigantisch pluspunt van dit spel. Zelf Naruto Nine-tails Chakra mode is aanwezig en alle vijf Kages zijn speelbaar. Erg tof om deze karakters in actie te zien en hun skills te ontdekken. Ik mis wel een paar karakters, maar die zijn met het oog op een vervolg bewust uit het spel gelaten.

Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3

Er zijn ook nog enkele karakters die alleen als support speelbaar zijn, maar als het je het complete plaatje bekijkt krijg je wel gigantisch veel vechters om mee te spelen. Alle karakters hebben hun eigen moves, maar er bestaat wel een duidelijk patroon dat je bij bijna elke vechter wel kunt gebruiken. Al is het dan de vraag of dat karakter zijn speciale aanvallen wel goed werken met dat patroon. Er zijn wel enkele karakters die hun eigen vechtstijl hebben, alleen zijn die duidelijk minder speelbaar dan de meer doorsnee karakters.

• Grafisch prachtig
  • Veel karakters

• Karig verhaal
  • Weinig nieuws

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations is een goed spel, alleen mist het veel van die features wat zijn voorganger zo goed maakte. Je krijgt nu een uitstekend ogend spel met een goed uitgewerkt vechtsysteem, verwacht echter geen epische gevechten, daarvoor moet ik je doorverwijzen naar Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2. De grote hoeveelheid speelbare karakters, echter, maakt het voor de fans de moeite waard.