Telltale Games

Overlevings/horrorspel

Legendarisch
Legendarisch

Gepost door Piet Dijkstra op 01 mei, 2012
XBW Review: The Walking Dead Episode 1: A New Day

Ontwikkelaar Telltale is al een tijdje bezig met klassieke adventure gameplay nieuw leven in te blazen. Dit doet de ontwikkelaar met episodisch uitgebrachte delen van oude en nieuwe franchises. Naast succesvolle reboots van Sam & Max en Monkey Island, hebben ook Back to the Future, Wallace & Gromit en Jurassic Park een Telltale-behandeling gehad. Na het tegenvallende Jurassic Park is nu The Walking Dead aan de beurt, een bewerking van de succesvolle comic/tv-serie over de menselijke kant van een zombie apocalypse. Hebben de makers weer een goed product afgeleverd, of hadden ze de doden beter kunnen laten rusten?

Een nieuwe dag

A New Day is de eerste episode van in totaal vijf waarin je als Lee Everett probeert jezelf te redden in een wereld die ineens bevolkt wordt door de wandelende doden. Hoewel het donkere verleden van Lee onderdeel van het verhaal is, weet je aanvankelijk weinig over hem, behalve dat de voormalig universitair docent in een politieauto Atlanta uit wordt vervoerd. Het is duidelijk dat men in rep en roer is over de nieuwe zombiecrisis en voor hij het weet ondervindt Lee aan den lijve dat hij alles zal moeten doen om te overleven. Hij komt op zijn pad al snel anderen tegen, waaronder een jong meisje dat hij onder zijn hoede neemt. The Walking Dead draait om keuzes en de beslissingen die je tijdens het spel neemt, zullen het verloop van het spel vormgeven en invloed hebben op het gezelschap waarin je verkeert.

Net als andere Telltale games, speelt The Walking Dead als een point-and-click adventure. Er moeten puzzels worden opgelost, objecten verzameld worden en er moet veel gepraat worden. De spaarzame actiescenes - een zombiegame hoort immers actie te hebben - zijn ondanks de beperkte gameplay mechanismen (point and click) spannend. De paniek en de noodzaak om snel te handelen, maken het simpele plaatsen van de cursor een hectisch gebeuren, temeer omdat het scherm begint te schudden en de cursor onregelmatig heen en weer schiet. Deze actiemomentjes zijn goed geďmplementeerd in de verder klassieke adventure gameplay.

Afbeelding 1Afbeelding 2

Keuzes

Het verhaal in The Walking Dead is meeslepend en al snel wordt duidelijk dat er veel moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. Er is een dun lijntje tussen leven en dood en de thema's uit de strip- en tv-serie komen ook in de game goed uit de verf. De eerste episode blijft dicht bij het bronmateriaal, ook omdat je bekende gezichten en locaties tegenkomt. Dit geeft het spel voor de liefhebber van de comics en/of de serie extra herkenbaarheid. Ook de grafische stijl is goed gekozen en doet terugdenken aan de strips, zonder realisme te verliezen. The Walking Dead gaat over menselijk drama in een wereld vol zombies en de gezichtsuitdrukkingen laten de verslagenheid en woede van de personages goed zien.

Gedurende de eerste episode zul je veel gesprekken voeren en de dialoogopties reflecteren niet alleen de moeilijke keuzes, maar ook de manier waarop Lee zich opstelt tegenover de mensen om zich heen. Je kunt ervoor kiezen om alle significante keuzes aan te laten geven op het scherm, of je kunt het spel op gevoel spelen. Wat je ook kiest, The Walking Dead is een cinematische ervaring die vaak meer lijkt op een interactief verhaal dan op een spel. Aan het eind van de episode worden je keuzes nog eens samengevat en vergeleken met alle andere spelers. Dit is niet alleen leuk, maar nodigt ook uit om nog eens te spelen en andere keuzes te maken. Ik ga waarschijnlijk eerst de andere episodes met ‘mijn’ Lee spelen, maar ik kijk uit naar de andere mogelijkheden in een tweede speelbeurt.

De eerste episode van The Walking Dead doet hetzelfde als een goede aflevering van een tv-serie: ik kan niet wachten tot de volgende. Het verhaal van Lee Everett en zijn mede-overlevers is emotioneel geladen en sluit goed aan bij het The Walking Dead-universum. Sommige karakters komen in dit eerste deel nog wat vlak over, maar er is genoeg ruimte voor ontwikkeling, temeer omdat de achtergrond van Lee ook nog niet duidelijk is. Als je niet bekend bent met de stripreeks of de tv-serie, zul je misschien minder uit deze game halen, maar op zichzelf staat het zeker zijn mannetje als een beklemmende adventure-game.

• Pakkend verhaal
  • Trouw aan het bronmateriaal

• Kort (2 ŕ 3 uur)
  • Weinig ‘spel’

De eerste episode van The Walking Dead doet hetzelfde als een goede aflevering van een tv-serie: ik kan niet wachten tot de volgende. Het verhaal van Lee en zijn mede-overlevers is emotioneel geladen en sluit goed aan bij het The Walking Dead-universum. Als je niet bekend bent met de stripreeks of de tv-serie, zul je misschien minder uit deze game halen, maar op zichzelf staat het zeker zijn mannetje als een beklemmende adventure-game.

01/05/2012
heb hem ook ff gespeeld maar vond de besturing zwaar irritant
pi3t zegt: