Doom 3: BFG Edition

Doom 3: BFG Edition

Activision

id Software

Gepost door Kevin Shuttleworth op 07 november, 2012
XBW Review: Doom 3: BFG Edition

Toen Doom 3 in 2004 verscheen voor de PC en later voor de Xbox, werd het met gemengde emoties ontvangen. De één prees het de hemel in voor zijn atmosfeer en graphics, terwijl het de ander het minder goed beviel wegens de lineariteit van de gruwelijk gewelddadige shooter. Nu is er een totaalpakket beschikbaar: Doom 3: BFG Edition. Helaas is dit niet de beste manier om het schietgeweld te ervaren.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: het sterkste punt van Doom 3: BFG Edition is de hoeveelheid content. Doom 3 was op zichzelf al een lange game, maar nu met de uitbreidingspakketten Resurrection of Evil en The Lost Mission en Doom 1 en 2 kun je sowieso veel uurtjes kwijt in de BFG Edition. Het is dus een enorm uitgebreid pakket dat ook nog eens wat toevoegt voor de Doom-fanaten. Maar het zit ‘m in het ‘hoe’, niet in ‘wat’.

Trouble in paradise

Helaas is Doom 3 niet helemaal goed overgezet naar deze generatie. Deze is gepoort naar dezelfde engine waar RAGE, de laatste game van ontwikkelaar Id Software, op draaide. Dit doet de helaas enorm afbreuk aan de sfeer van het spel. Vanwege de gevorderde techniek is de belichting een stuk verfijnder geworden, maar dit maakt de game ook een stuk lichter. Ja, je schrikt van tijd tot tijd als een zombie of demoon je besluipt van achteren, maar het houdt je niet altijd op het puntje van je stoel zoals de game dat destijds deed.

Afbeelding 1

Daarnaast kampt deze versie van Doom 3 met een aantal problemen waarvan je verwacht dat ze vandaag de dag geen probleem meer zouden moeten vormen. Zo zijn de laadtijden absurd lang en moet je bereid zijn om deze vaak uit te zitten. Het spel heeft ook een auto-save systeem dat meer in de weg zit dan je ondersteunt. Elke keer dat het spel automatisch opslaat, stopt de game namelijk voor vijf seconden. Het constant onderbreken van de gameplay doet nog meer af aan de ervaring. Zonde.

Ook op gameplay-gebied is er het één en het ander aangepast. Zo kun je nu een zaklamp bij je dragen terwijl je vijanden neerknalt. Dat je in het origineel moest schakelen tussen de twee maakte het een stuk spannender en ook deze aanpassing heeft dus een negatief effect op de atmosfeer. Het maakt het echter wel wat makkelijker om de demonen en monsters te lijf te gaan, maar door de implementatie in de RAGE-engine is het richten er ook niet op vooruit gegaan. Point-blank schieten met een shotgun betekent niet dat je de vijand altijd raakt, wat toch wel voor aardig wat frustratie kan zorgen.

• Veel content voor een milde prijs

• Gameplay voelt verouderd
  • Sfeer ernstig aangetast door aanpassingen
  • Doom 1 & 2 onspeelbaar na installatie

Dit is niet het ultieme eerbetoon aan de Doom-serie zoals men gehoopt had. De aanpassingen aan Doom 3 hebben de sfeer en de gameplay verslechterd. Lange laadtijden en een auto-save systeem die de game vaak en lang onderbreken helpen ook niet. Dat Doom 1 en 2 niet speelbaar zijn als de BFG Edition geïnstalleerd is, geeft een goed beeld van de ‘liefde’ die deze overzetting heeft gekregen. De reddende factor is de hoeveelheid content dat het pakket bevat, maar daar houdt het bij op.

Yellow 13 zegt:
07/11/2012
Doom I en II zijn inderdaad niet te spelen als je de disc installeert op je HDD. Erg slecht imo, want dan wordt je gedwongen om na Doom I en II ook gewoon Doom III en bijbehorende extra missie ongeinstalleerd te spelen. Gevolg: Iets langere laadtijden en mogelijk meer van die ouderdomsprobleempjes die je tegen kan komen. Kwalijke zaak, want Bethesda had hier imo ook wel wat meer achter aan mogen zitten. Ik hoop dan ook snel dat Rage II word aangekondigd. Moet zelf Rage I nog wel uitspelen, maar dat doe ik eerder dan deze titel. Nee, vind er toch niet zoveel aan, ondanks dat het schrikeffect wel behoorlijk hoog is. Van de week of volgende week maar de game inleveren en een andere leuke titel ervoor terug halen. Misschien F1 Race Stars wel, anders misschien een leuke build, sim of RPG game.
LegacyNL zegt:
07/11/2012
Zo heb ik het ook ervaren Yellow 13... Vandaar dat de hoeveelheid content de enige echte redding is hier. Mocht een fan nog niet al deze producten in huis hebben, kan die het wel overwegen.
07/11/2012
tja, dit soort spellen ook beter op PC aanschaffen mensen. nuff said
07/11/2012
ik heb doom 1 en 2 al gedownload, 200 gs gehaald.. doom 3 heb ik op de xbox. geen reden om deze aan te schaffen lijkt me.. doom 3 was trouwens wel erg vet!
xboxlol zegt:
11/11/2012
@capcom23,

Dat gaat voor deze remastering niet helemaal op. Ik heb de reviews gelezen, en op de PC heb je ook te maken met de aanpassingen en een belachelijke field of view. Zelfs op 16: 9 zie je minder als 4:3 in het origineel.

Ook heeft het spel te maken, op alle platformen, met een overbelichting. White crush everywhere.
LegacyNL zegt:
12/11/2012