Call of Duty: Black Ops 2

Call of Duty: Black Ops 2

Activision

Treyarch

Gepost door Mark Seltenrijch op 19 november, 2012
XBW Review: Call of Duty: Black Ops II

Sinds Call of Duty 4: Modern Warfare mag Call of Duty zich tot één van de grootste scharen. De serie verkoopt bij bosjes, levert altijd een explosieve verhaallijn en domineert al jaren de servers van Xbox Live. Menig gamer heeft kennis gemaakt met de verslavende gameplay van het paradepaardje van Activision en mocht dat in jouw geval niet zo zijn, dan mag je nu naar de winkel voor Call of Duty: Black Ops II.

Revolución

Het verhaal bestaat uit een verweven draad tussen Black Ops protagonist Mason en Mason Jr. Hun verhalen worden bijeen gehouden door een oude strijdmakker van Mason en één van de gevaarlijkste terroristen die de wereld heeft gezien: Raul Menendez. In deze relaties zitten missies in zowel het verleden, eind jaren 80, als de toekomst, in het jaar 2025. Blijkbaar hebben we het einde van de wereld overleefd. Bedankt hé Maya's!

Het verhaal draait om de drijfveer van meesterbrein Menendez en zijn wil om de grootste revolutie ooit naar de huiskamers van de wereldleiders te brengen. Zijn revolutie heeft hij in handen door middel van Celerium. Een nieuwe grondstof die verwerkt kan worden tot een digitale atoombom. Met zijn wapen heeft hij de mogelijkheid om een cyberaanval uit te voeren waarmee hij alle communicatie ter wereld plat kan leggen. Een wapen waard om een oorlog over te voeren.

Niet alles aan het verhaal vind ik tot in de puntjes perfect uitgevoerd, maar ik heb me er onwijs mee vermaakt. Treyarch heeft hard gewerkt aan de karaktervorming en dat is bijzonder geslaagd. Er zijn missies waar je Menendez in een greppel wil dumpen, maar ook missies waar je aan zijn zijde wil strijden. Ook de manier waarop het verhaal wordt verteld vind ik bijzonder. De verhaallijn gebruikt veel informatie uit het eerste deel van Black Ops en dat is niet altijd even makkelijk. Zo was ik de helft alweer vergeten en zijn er mensen die het spel nog niet eens hebben gespeeld. Daarom krijg je veel informatie gevoerd. Dit klinkt heel suf, maar werd op een interessante manier gedaan. Toch raad ik iedereen aan om een kleine samenvatting van Black Ops op te zoeken, want wie was die ene gast ook alweer?

Afbeelding 7Afbeelding 9Afbeelding 10

Back to the future

Naarmate de game vordert, krijg je verschillende, interessante keuzes voorgeschoteld. Deze keuzes tellen zwaar en hebben invloed op het verloop van het verhaal. Meerdere eindes zijn te spelen door het maken van deze keuzes. Om eerlijk te zijn vond ik dit nog één van de leukste toevoegingen aan het spel. Niet alleen twijfelde ik tijdens het maken van mijn beslissing, maar ook erna twijfelde ik vaak of ik wel de juiste keuze had gemaakt. Dit zorgde ervoor dat ik wel eens een missie opnieuw wilde spelen. Wat krijg ik voorgeschoteld als ik voor het andere kies?

Nu speelt het spel zich af in de toekomst. Altijd een spannend gebied. Maar wat is er precies veranderd in 13 jaar tijd? Nou, de eerste missie begint al goed. Handschoenen waarmee je aan allerlei oppervlakten blijft plakken, wingsuits en vijanden met een cloaking mechanisme. Maar wat verandert er nu echt aan gameplay? Niet gigantisch veel. Er zijn wel wat flitsende gadgets en nieuwe wapens, maar erg onder de indruk was ik niet. Het hoefde voor mij ook allemaal niet zo. Ik had het helemaal niet tof gevonden als mijn mes ineens een lightsaber was geworden. Enkele technologische snufjes zijn mij toch bijgebleven. Zo is het mogelijk om door muren te kijken met een speciaal opzetstuk, kun je de controle voeren over een elektronische spin en geef je orders aan een wandelende tank.

Pagina 1 van 3 >> 2 3Top ^

• Doordachte verhaallijn
  • Pre-missie loadout
  • Een ijzersterke multiplayer
  • Create a class
  • Uitgebreide Zombies modus

• Grafisch wat minder in de multiplayer
  • Spawnpoint- en hitboxprobleemjes

Call of Duty: Black Ops II is een granaat op een schijfje. Veilig met de pin er in, maar zodra je speelt, één en al explosie. Van gekkigheid weet je niet wat je moet kiezen. De verhaallijn is interessant, met aardige karaktervorming en een goede combinatie tussen flashbacks en futuristische gadgets. De multiplayer is, naast wat kleine spawn- en hitboxproblemen opnieuw een trip naar de verslavingskliniek waard en Zombies de slagroom op de taart. Treyarch levert, naar mijn idee, een topper.

19/11/2012
Naar mijn idee is het gewoon black ops 1 maar dan met 10 opties in create a class. Rest is gewoon nieuwe maps, killstreaks, wapens en equipment, wat elke in nieuwe cod aanwezig is. Ik geef het een "Matig". Maarja, ik speel alle cods al sinds de 1e helemaal kapot, wat weet ik er nou vanaf.
20/11/2012
Beetje raar dat dit niet benoemd is dan, heb de review niet gelezen, maar de conclusie e.d. wel, Mag aannemen dat als het daar niet benoemd is, het helemaal niet in de review voor komt. Maar van wat ik gezien heb is het inderdaad weer dezelfde game, maar dan net even wat anders. Wat mij betreft mag dit de eerste 2 a 3 keer dat dit gebeurd nog wel een voldoende krijgen, maar na zoveel jaar mag er toch echt wel eens een keer iets veranderen.

Voor de CoD fanboy, ga niet zeggen dat de game al zo enorm veranderd is, want dat is onzin, daar heeft het namelijk ook heel wat games over gedaan, als je dan elke keer een klein beetje veranderd dan is het logisch dat het na zoveel games meer lijkt.
GODZILLA zegt:
20/11/2012
Ik ben vanaf het begin al redelijk fan van CoD. Vooral de multiplayer kan mij altijd wel een tijdje zoet houden. Waar ik nu wel ben achter gekomen bij CoD: BO II dat de balans in de multiplayer en dan vooral gericht op de wapens die je kunt kiezen redelijk ver te zoeken is. Wat je al snel ziet is dat bijna iedereen met het eerste wapen uit de SMG klasse schiet. Ik dacht in eerste instantie waarom schiet iedereen toch met dat kleine rotding. Nadat ik even gekeken had wat voor damage dat wapen aanbrengd en wat voor voordelen dat wapen al heeft, in tegenstelling tot een normaal Assault wapen, begon ik toch even te denken van mmmm hier hadden ze een betere balans moeten zoeken. Je krijgt al meerdere patronen bij de start van het spel, de silencer krijg je bij de SMG al na één potje spelen en als klapper op de vuurpijl je hoeft maar bar weinig hits te hebben en je bent al dood als je door dat wapen geraakt wordt. In mijn ogen eigenlijk onrealistisch een assault wapen brengt gewoon meer damage aan met zijn grotere patronen en zwaardere vuurkracht. Hier heeft Treyarch zeer zitten slapen in mijn ogen en dwingt mij bijna tot het gebruiken van dat belachelijke kleine rotwapen om een beetje mee te kunnen doen.
4sake zegt:
20/11/2012
Denk dat dat na verloop van tijd wel meevalt. Iedereen kiest dat wapen nu omdat het gewoon het sterkste wapen is, maar als mensen achievements willen halen zullen ze uiteindelijk toch met andere wapens moeten spelen dus dan mixt het alweer een beetje
20/11/2012
4sake wat jij eigenlijk zegt is dat er 1 gun is waarmee je kan ownen en de andere guns worden alleen gebruikt om achievements te unlocken. Lol :p
20/11/2012
Ja, laten we daar 60 euro voor uitgeven, een game die na 100x hetzelfde te doen z'n wapens nog niet fatsoenlijk kan balanceren. 8)
20/11/2012
er zitten blijkbaar echt wel meer minpunten in dus en is die ´geweldig´dus helemaal niet waard.. ik zal m nu nog zeker niet voor de volle mep kopen, ik geef m´n geld liever uit aan games die ik echt wil zoals Far Cry 3 maar misschien als ie 20 euro kost? die zombie mode zit ik dus helemaal niet op te wachten en ook die mp kan me gestolen worden..
X-Junk zegt:
21/11/2012
Waarom houdt XBW de Cod reeks nog steeds een hand boven het hoofd.

Eellie zegt:
21/11/2012
@ x-junk, i really don't know.

Heb 'm op de ps3 gekocht. Multiplayer aan gegooid......Nou dat viel tegen. Lijkt wel achteruit gegaan te zijn? Miss is dat verbeelding, maar goed ziet het er echt niet uit. Dit kan toch niet met zo'n titel, met zo'n enorm budget?? Sorry maar dat vind ik echt uitmelkerij van treyarch, heel kwalijk dat ze dit durven te aanbieden.....
21/11/2012
@ x-junk, hooft? wtf..

Dat vond ik bij black ops 1 Eellie.