Namco Bandai Games

Vechtspel

Matig
Matig

Gepost door Jurjen Koolen op 22 november, 2012
XBW Review: Dragon Ball Z: Budokai HD Collection

Kamehameha! De grond trilt en een ronde destructieve energiestraal met een omtrek van twee meter gaat richting de vijand. Voor veel Dragon Ball Z fans is dit één van de bekendste en misschien wel de stoerste ability van de serie. In Dragon Ball Z: Budokai HD Collection kan je uiteraard een kamehameha uitvoeren, maar er is meer: de twee games volgen alle 291 afleveringen van begin tot eind.

Tijdens mijn middelbare school periode werd op tv-zender Veronica de Dragon Ball Z-serie uitgezonden. Samen met klasgenoten was het het het gesprek van de dag. De Dragon Ball Z games heb ik nooit gespeeld, dus de HD collectie komt dan ook voor mij als geroepen. Ik ben benieuwd of ik na al die jaren toch wat gemist heb.

Niks aan gameplay toegevoegd

Laat ik gelijk met de deur in huis vallen. De Budokai HD Collection is niet meer dan een naar HD ge-upscalede bundel van Budokai 1 en 3 die eerder op de Playstation 2 zijn verschenen. Je betaalt wel iets minder voor de twee games, namelijk 40 euro, maar dan nog vind ik de prijs te hoog. Er is namelijk naast de achievements niks aan gameplay toegevoegd. Zelfs geen online mode waarin je je skills kan testen. Het zijn precies dezelfde games als 5 en 10 jaar geleden. Daarnaast is het een rare keuze om Bodukai 1 en 3 samen te bundelen, omdat beide games precies dezelfde verhaallijn volgen.

Afbeelding 2: Dragon Ball Z: Budokai HD Collection

In het diepe gegooid

In Budokai 3 draait het allemaal om de story mode. Als het begint heb je de keuze uit tal van characters: van Goku, Krillin, Gohan tot aan onze groene vriend Piccolo. Na een korte animatie begint het free-roaming avontuur. Je wordt midden in de wereld van Dragon Ball Z gedropt. Zonder enige aanwijzing of training word je aan je lot overgelaten. Het eerste half uur loop je te zoeken naar wat je in godsnaam moet doen. Uiteindelijk is het de bedoeling om naar het kleine rode stipje op de kaart te vliegen en daar te gaan vechten met de Saiyans of ander gespuis. Precies zoals in de tv-serie.

Special beam cannon!

De battles zijn intens. Het gaat ontzettend snel en er gebeurt veel op het scherm. De moeilijkheidsgraad op normal is voor mij, als beginneling, te moeilijk. Hoe vaak je ook schade toebrengt, het hp-balkje van de tegenstander wil maar niet minderen. Het is dan ook van belang om experience points te krijgen. Die krijg je door vijanden te verslaan en dat kan je doen door de main-quest te volgen of in de wereld te gaan zoeken naar kwaadaardige hotspots. In deze hotspots vind je vijanden die stukken minder sterk zijn.

Met de experience points kan je investeringen doen in je skills. Je kan dan kiezen welke aanvallen sterker worden, welke van je specials meer schade doen of dat je meer health points hebt tijdens het gevecht. Er zit echter een staartje aan, want na elk gewonnen gevecht worden ook de tegenstanders sterker. Je moet dus blijven levelen.

Afbeelding 3: Dragon Ball Z: Budokai HD Collection

Qua moves zijn beide Budokai spellen aardig beperkt. Een kamehameha kan je makkelijk uitvoeren, maar veel meer dan dat zit er niet in. Voor Krillin bijvoorbeeld zijn er maar vijf special moves die je kan uitvoeren. Je valt dus snel in herhaling.

• Intense gevechten
  • Grafisch kan het prima voor de dag

• Te weinig variatie in de gevechten
  • Niks extra’s toegevoegd behalve achievement points
  • Adviesprijs van 40 euro is te hoog
  • Gameplay achterhaald
  • Vermakelijk, maar verveelt snel

Matig
Veel van Dragon Ball Z: Budokai HD Collection moet je niet verwachten. Er is helemaal niks aan de gameplay toegevoegd en het voelt achterhaald aan. Je betaalt alleen voor de ge-upgrade graphics. Een prijskaartje van 40 euro vind ik daarom te hoog. Daarentegen is de bundel vermakelijk, maar verveelt snel. Wie een echte fan van de Dragon Ball Z-serie is kan overwegen om deze bundel in huis te halen. Anders mag je het gerust laten liggen.

22/11/2012
Totaal oneens met de review. Er hoeft ook niks aan de klassiekers toegevoegd te worden. Zo was het op PS2 en xbox spelers mogen blij zijn dit ook te kunnen spelen op hun xbox! Een verbeterde graphics is al meer dan genoeg. Mensen zeiken te veel. 5 a 1 0 jaar geleden zou je wel een dikke 9 misschien geven en magertjes?? Gaat echt nergens over. nuff said
23/11/2012
" Daarnaast is het een rare keuze om Bodukai 1 en 3 samen te bundelen, omdat beide games precies dezelfde verhaallijn volgen". Ik vind dit maar een vaag argument. DBZ heeft toch maar een verhaallijn? Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat je eerst vermeld DBZ games nooit gespeeld te hebben, maar wel verbetering qua gameplay verwacht. Net als capcom 23 ben ik het ook oneens met deze matige (en tevens achterhaalde) review.......
Ghost zegt:
23/11/2012
@Capcom23. Je mag voor 40 euro voor een 5 en 10 jaar oude game meer verwachten dan alleen verbeterde graphics vind ik. Daarnaast zijn dit niet twee klassiekers die 9's kregen toen der tijd, maar een respectievelijke 7 en 8.
@DraiMeister. Het Dragon Ball Universum is groot en zo ook het game aanbod van de serie. Waarom konden ze geen twee games bundelen die andere stukken van het verhaal vertellen? Nu heb je het gevoel dat je bijna dezelfde games zit te spelen. En uiteraard verwacht ik toevoegingen in de gameplay zoals ik al tegen Capcom23 zei. En geloof me er is genoeg te verbeteren zoals bijvoorbeeld meer moves, controls die soepeler werken, meer te doen in de open wereld etc etc. Het is gewoon schandalig dat ze 40 euro vragen voor slechts een oppoetsbeurt.