Telltale Games

Overlevings/horrorspel

Legendarisch
Legendarisch

Gepost door Robin Heester op 02 juni, 2013
The Walking Dead is in 2012 door veel game journalisten benoemd tot de beste van het jaar. De game was in verschillende episodes te downloaden en is nu in 2013 ook beschikbaar als game in een doosje.

The Walking Dead is een point and click horror avontuur gebaseerd op de comic van Robert Kirkman. Het spel speelt zich af in een wereld als de onze. Alleen is er in de wereld van The Walking Dead één klein verschilletje, zoals de titel al doet vermoeden, dood is niet dood. Mensen die het leven hebben gelaten veranderen in zombie’s die maar één doel hebben en dat is eten. En dan wel levende mensen.

Je begint de game in een politieauto op weg naar de gevangenis. Lee, de hoofdrol speler, wordt richting de gevangenis gebracht door een politieagent. Je raakt in gesprek met de politieagent en al snel gaat er het een en ander verkeerd en kom je er achter dat de wereld niet meer is zoals het was. Je komt een klein meisje tegen genaamd Clementine, zij is helemaal alleen en het is jouw taak haar veilig te houden en te beschermen tegen al het kwaad dat op jullie pad komt.

Keuzes en character building

Om te zorgen dat jij en Clementine in leven blijven moet je veel keuzes maken in de game. De keuze mogelijkheden verschijnen in je scherm en het is aan jou om de beste (of minst slechte) te kiezen. Deze keuzes zijn niet altijd even makkelijk, vaak is het kiezen tussen twee kwaden. Zo zal je in situaties terecht komen waar je moet kiezen tussen twee mensenlevens terwijl er een zombie aanval is. Je hebt geen uren de tijd om deze keuzes te maken, de game geeft met een simpel tijdsbalkje aan hoe lang je nog hebt om een keuze te maken. Dit zorgt er voor dat je af en toe in een split-second een keuze maakt waar je later spijt van hebt. Dat is de kracht van de game, je gaat je rot voelen door bepaalde keuzes die je gemaakt hebt en de gevolgen van die keuzes grijpen je soms echt aan het hart.

Naast Clem kom je nog een heel groot aantal goed uitgewerkte andere characters tegen in de game. Deze characters zijn sterk geschreven, ik heb zelden meegemaakt dat ik mij rot voelde over een overleden iemand in een video-game. Maar Telltale Games is het gelukt mij dit gevoel meerdere malen te geven tijdens het spelen van The Walking Dead. Je bouwt echt een band op met de mensen die je tijdens de reis tegen komt. Ik heb al vrij vroeg in de game besloten met wie ik vrienden wilde zijn en welke personages ik niet zo aardig vond. Als dan vervolgens blijkt dat door jouw keuzes het personage waaraan je gehecht bent geraakt wordt dood geschoten door een ander tijdens een ruzie, dan merk je hoe goed deze game in elkaar steekt.

Afbeelding 14

Tijdens de vijf episodes van The Walking Dead kom je ook een flink aantal quick time events tegen, ook deze kunnen gevolgen hebben voor het verder verloop van de game. Als je te laat bent of bijvoorbeeld mis schiet kunnen er dingen gebeuren die je liever niet had gehad. Dit zorgt er voor dat je altijd waakzaam bent zodat je niet verrast wordt door een plotselinge gebeurtenis.

Tijdens de quick time events en andere delen van de game komen er veel afgehakte ledematen en spetters bloed voorbij, maar gelukkig is de keuze gemaakt om de game niet te laten draaien om het afslachten van de zombie’s. De game onderscheidt zich van andere zombie games doordat de focus ligt op de personages in de game en dat is tof. Er is wel elk moment van de game het gevoel van dreiging en angst voor de wandelende lijken maar het belangrijkste van deze game is het goed uitgeschreven verhaal. En het verhaal is zo goed dat ik wel durf te stellen dat ik dat nog nooit zo goed heb gezien in een game.

De technische kant

Niet alles is perfect aan deze game en de foutjes zitten vooral aan de technische kant van het spel. Het spel heeft een comic uiterlijk en dat past goed bij de game, door dit stijltje worden de minpunten van de game makkelijker vergeven. Zo zijn de animaties niet van een hoogstaand niveau en zijn er af en toe flinke haperingen tijdens het spelen van de game. Ook de framerate is op sommige moment rampzalig. Gek genoeg kwam dit vaak voor tijdens

• Geweldig verhaal
  • Goed uitgewerkte personages
  • Keuzes maken
  • De impact van beslissingen

• Technisch niet goed
  • Invloed op het verhaal is soms een illusie

Legendarisch
Technisch is The Walking Dead niet al te best. Maar de goede en mooie momenten blazen al de technische fouten weg. Je gaat je echt hechten aan de personages en je staat voor het ene na het andere dilemma. Dit spel is het perfecte voorbeeld dat games een goed medium zijn om verhalen te vertellen. Dit is een absoluut een game die iedereen gespeeld moet hebben. De 9,2 op Metacritic is niet meer dan terecht!

05/06/2013
Ik heb mij goed vermaakt met dit spel, maar met één klein minpuntje; geen inverted optie. Misschien met de disc versie aangepast.
23/08/2014