Telltale Games

Overlevings/horrorspel

Legendarisch
Legendarisch

Gepost door Piet Dijkstra op 07 augustus, 2013
XBW Review: The Walking Dead – 400 Days

De verwachtingen zijn hooggespannen voor het nieuwe seizoen van Telltale’s The Walking Dead. Het moderne point and click-avontuur dat vorig jaar in vijf episodes verteld werd, werkte zich langzaam maar zeker naar de top van de eindejaarsranglijsten. Het belangrijkste element daarin was het ijzersterke, meeslepende verhaal, want van een game in traditionele zin was amper te spreken. Verrassend genoeg werd deze nieuwe invulling van het genre door de massa omarmd en staat menig gamer te trappelen om meer. Met The Walking Dead - 400 Days kan de tussentijdse honger in ieder geval worden gestild.

400 Days is een DLC-uitbreiding op het eerste seizoen van The Walking Dead en deze korte episode staat los van de karakters en gebeurtenissen die we uit het eerste seizoen kennen. Wel spelen de korte verhalen, waarin vijf nieuwe karakters centraal staan, zich af in grofweg dezelfde omgeving als die waarin Lee en Clementine hun eerste vierhonderd dagen samen doorbrachten.

Wie is wie?

De uitbreiding bevat vijf verhalen die elk ongeveer twintig minuten duren. Deze verhaallijnen worden op een interessante manier aan elkaar geknoopt. Aan het eind van 400 Days wordt duidelijker hoe de nieuwe karakters in het aankomende seizoen zouden kunnen passen, maar eerst kun je de nieuwelingen beter leren kennen door hun afzonderlijke verhaal te spelen. Grappig detail hierbij is dat je zelf kunt bepalen in welke volgorde je ze speelt.

Spelen is hier een groot woord en dat is wat mij betreft geen probleem. Ik werd getrakteerd op vijf zeer scherp geschreven verhalen die verschillende overlevers in verschillende situaties plaatsten. De lastige morele keuzes en onmogelijke dilemma’s die inmiddels handelsmerk zijn van deze serie, hadden meteen impact op me, terwijl ik de karakters soms pas tien minuten kende. Door uitstekende dialogen en overtuigend stemwerk zat ik meteen middenin de sores van de beschermende zus, de overspelige ex-junk en de jonge gevangene.

Afbeelding 17

Strange tales

Zoals een one-shot in een comicreeks of een kerstafleveirng van een tv-serie, zoekt 400 Days naar de afwijkende, maar binnen het universum passende verhalen. Zelfs zonder de aansluiting op het tweede seizoen, zouden deze verhalen de moeite waard geweest zijn. Ze zijn emotioneel geladen, gruwelijk en soms een beetje raar. Daarnaast spelen zombies slechts een bijrol en het gevoel zou je kunnen bekruipen dat je zelf ook slechts een toeschouwer bent.

Toch is 400 Days, net als het eerste seizoen van The Walking Dead, een verrijking van het interactieve medium waar we zo verzot op zijn. Toegegeven, de spelmechanieken beperken zich tot wat heen en weer lopen en enkele korte actiescènes. Niettemin voelde ik me gedurende het anderhalve uur die het me kostte om het uit te spelen, betrokken bij elke stap in het verhaal. De keuzes in deze uitbreiding heb ik wederom vanuit mijn gevoel gemaakt en aan het eind werd duidelijk wat dit voor resultaat had. Ik vroeg me meteen af wat er was gebeurd als ik iets anders had gedaan, maar vooral ook wat er nog meer zou kunnen gebeuren. Ik ga echter niet te veel speculeren over wat de keuzes allemaal voor het tweede seizoen kunnen betekenen. Ik laat me graag verrassen door een team dat bewezen heeft het beste uit het universum van The Walking Dead te kunnen halen.

400 Days legt in vijf korte verhalen de basis voor een vervolg in het tweede seizoen van Telltale’s The Walking Dead. Wat voor rol de nieuwe karakters gaan spelen is nog onbekend, maar de kracht van deze DLC zit hem in de verhalen zelf. Stuk voor stuk brengen ze de menselijke dilemma’s in een onmogelijke situatie op een interessante, grappige en bloederige manier in beeld. De korte tijd is door de schrijvers optimaal gebruikt en de karakters en de situaties zijn zeer geloofwaardig in het Walking Dead universum. Als je uitkijkt naar het tweede seizoen, is dit een uitstekende overbrugging die je niet mag missen.

• Originele opzet
  • Sterk geschreven
  • Smaakt naar meer

• Te kort voor echte diepgang

400 Days legt in vijf korte verhalen de basis voor een vervolg in het tweede seizoen van Telltale’s The Walking Dead. Stuk voor stuk brengen ze de menselijke dilemma’s in een onmogelijke situatie op een interessante, grappige en bloederige manier in beeld. De korte tijd is door de schrijvers optimaal gebruikt en de karakters en de situaties zijn zeer geloofwaardig in het Walking Dead universum. Als je uitkijkt naar het tweede seizoen, is dit een uitstekende overbrugging die je niet mag missen.