Dit is het archief van Xboxworld V3.

Bezoek Xboxworld.nl voor de laatste updates.
Review: Outlast
Artikel: XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
Review: Enemy Front
Review: Transformers: Rise of the Dark Spark
Artikel: Xboxworld beta is open!
Artikelen

XBW Terugblik: De Guitar Hero serie XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
Xboxworld beta is open! Xboxworld beta is open!

Reviews

Outlast Outlast
Enemy Front Enemy Front
Transformers: Rise of the Dark Spark Transformers: Rise of the Dark Spark
Murdered: Soul Suspect Murdered: Soul Suspect
UFC UFC
MotoGP 14 MotoGP 14
Tour de France 2014 Tour de France 2014
Sixty Second Shooter Prime Sixty Second Shooter Prime

Meer Artikelen Meer Artikelen

Xboxworld komend weekend off-line voor onderhoud! Xboxworld komend weekend off-line voor onderhoud!
XBW Review: Outlast XBW Review: Outlast
XBW Terugblik: De Guitar Hero serie XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
XBW Review: Enemy Front XBW Review: Enemy Front
XBW Review: Transformers: Rise of the Dark Spark XBW Review: Transformers: Rise of the Dark Spark
Bekijk de MS Gamescom Conferentie nu live! Bekijk de MS Gamescom Conferentie nu live!
Xboxworld beta is open! Xboxworld beta is open!
Bekijk de nieuwe Call of Duty: Advanced Warfare multiplayer Bekijk de nieuwe Call of Duty: Advanced Warfare...
Eerste gameplay trailer van Dead Island 2 Eerste gameplay trailer van Dead Island 2
Zie de Shadow Warrior Xbox One trailer en screenshots Zie de Shadow Warrior Xbox One trailer en scree...

Meer Nieuws Meer Nieuws


Naar Forum Naar Forum

 
Gepost door Peter Paardekooper op 15 februari, 2014
XBW Creatief: Games als kunstvorm

Kunst; het is een van de meest subjectieve producten ter wereld. 99% van de bevolking zal het er wel over eens zijn dat de Mona Lisa kunst is. Maar een rode vlek op een wit doek van drie bij vijf meter? Een stalen balk midden op een winkelplein? Een omgekeerd urinoir? Cirque Du Soleil? En hoe zit het met onze geliefde hobby; kan je sommige games als kunst beschouwen?


Persoonlijk speel ik games niet voor het competitiegevoel of het steeds beter worden en het verbreken van mijn eigen highscores, maar voor de emoties die ze in me losmaken. Het verhaal vind ik dan ook vaak de belangrijkste factor die me verder laat spelen. Je kan dan wel zulke vette dingen aan het doen zijn, zonder duidelijke reden waarom heeft het niet veel zin. Andersom hetzelfde: met een duidelijk doel en een vet verhaal vind ik repetitieve gameplay minder erg. Zie bijvoorbeeld Ninety-Nine Nights (of bijna elke andere hack&slash game), of misschien als beter voorbeeld: Journey. In Journey doe je gameplaygewijs niks meer dan stukjes stof verzamelen en met een mannetje door een woestijn lopen. Maar de sfeer en visuele aspecten van de game maken Journey tot een meesterwerk en een game die in mijn ogen zeker tot kunst beschouwd mag worden.

Naar mijn mening springt er bij ‘kunstgames’ meestal één element uit: dat kunnen de graphics zijn, de muziek die alles naar een hoger niveau tilt, of een innovatief gameplaymechaniek. Het mag ook geen geheim heten dat ze meeste van deze games gemaakt worden door kleine onafhankelijke studio’s, vanwege de simpele reden dat giganten als EA en Microsoft door de monsterbudgetten die tegenwoordig aan games opgaan steeds minder risico nemen. Waarom innoveren en risico lopen als je weet dat de volgende FIFA toch weer een paar miljoen keer over de toonbank gaat?



Gelukkig zijn er ook uitzonderingen op deze regel; ik doel hiermee op het recentelijk uitgekomen The Last of Us, of het o-zo-briljante Okami dat ondertussen alweer bijna zeven jaar oud is. Okami is een voorbeeld van een game waar het visuele aspect er duidelijk uitspringt: qua gameplay is het bijna een op een Zelda, maar door de prachtige sumi-e graphics valt bijna elk willekeurig screenshot uit deze game in te lijsten en op je muur te hangen (en dat is ook precies wat ik gedaan heb, fyi). Een andere game met zo’n geweldige grafische stijl is Castlevania: Lords of Shadow. Of je nu door de gangen van een kasteel, sneeuwvlakten, of bossen loopt, elke locatie in dit spel is een plaatje (no pun intented). Ik heb een redelijke verzameling artbooks van verschillende games staan, en als je daar zo even doorheen bladert valt je mond open van verbazing wat voor meesterwerken er gemaakt worden alleen om “even te laten zien wat er bedoeld wordt met het kasteel uit level 2-3”.

Muziek kan de sfeer in een game ook erg beďnvloeden. Zo zijn er games die totaal om de gebruikte muziek heen gebouwd zijn; ik doel hier bijvoorbeeld op Karmaflow en Brütal Legend. In deze games draait alles om de muziek; in Karmaflow wordt het verhaal d.m.v. nummers verteld en Brütal Legend is een ware ode aan Heavy Metal.

Afbeelding 39


 Pagina 1 van 2 >> 2Top ^ 

19/02/2014
Heb The Last of Us nog niet gespeeld, maar ga dit natuurlijk zeker nog doen ! Als er één verhalende game is die mij behoorlijk wist te raken is het wel Heavy Rain. Spijtig dat ik dit op een Xbox Site moet vermelden, maar die game is echt "kunst"..
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Nog geen login? registreer je dan eerst.
 
nCode World Domination True