Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Square-Enix

Square-Enix

Actie role-playing

Gepost door Robin Bosman op 06 maart, 2014
XBW Review: Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor de XIII serie nog nooit eerder een Final Fantasy-game gespeeld had. Het ‘J-RPG’ genre sprak me nooit echt aan, vooral door de absurde verschijningen en vage turn-based combat. Toch verraste het eerste deel in de ‘Nova Chrystallis’ serie mij op een zeer positieve manier. Ik was hooked. Het intrigerende verhaal en de interessante personages maakten Final Fantasy XIII (dertien) voor mij een onvergetelijke ervaring. Helaas werd mijn bekering op het gebied van Japanse RPG’s in één keer teniet gedaan door het vervolg, XIII-2. Alles wat het eerste deel zo goed deed, werd in de opvolger compleet overhoop gegooid. Waar het verhaal in XIII (ondanks dat het behoorlijk complex was) van begin tot eind boeiend bleef, was het vervolg zo ontzettend vaag dat ik er op sommige momenten zowaar hoofdpijn van kreeg. Van paradoxen tot alternatieve tijdlijnen, het gebeurde allemaal in XIII-2. Daarnaast zorgden een aantal onnodige veranderingen in de gameplay ervoor dat het vervolg niet het spel was waar ik op gehoopt had. De toon voor XIII-3 (Lightning Returns) was dus allesbehalve gezet.

Hoewel XIII-2 in de media redelijk positieve reacties uitlokte, heeft de ontwikkelaar Square Enix er toch voor gekozen om wederom de serie opnieuw uit te vinden, de vertrouwde turn-based gevechten zijn namelijk drastisch veranderd. In dit deel kan het hoofdpersonage Lightning op elk gewenst moment aanvallen, en de paradigms uit de voorgangers zijn vervangen door Schematas. Deze Schematas kunnen vergeleken worden met de zogenaamde ‘loadouts’ die in veel online shooters worden gebruikt. Ze kunnen tot in detail worden aangepast, en tijdens de gevechten kun je op elk moment van loadout wisselen. Dit nieuwe combatsysteem blaast een frisse wind door de gameplay van Final Fantasy, maar kan door de Final Fantasy veteranen als te simpel worden ervaren.

Afbeelding 20

Een andere verbetering ten opzichte van de eerdere delen is de hoeveelheid afwisseling. Terwijl je in XIII en XIII-2 vooral monsters in de pan aan het hakken was, biedt Lightning Returns de mogelijkheid om je te verdiepen in iets minder agressieve bezigheden. Zo help je aan het begin van het spel mee met het oplossen van een moordzaak, en later kun je op zoek gaan naar de legendarische Chocobo. Een welkome verandering.

Afbeelding 12

Gods missie

Als je nog nooit een spel uit de Nova Crystallis serie hebt gespeeld, kan het verhaal erg intimiderend zijn. Zelfs na het uitspelen van de eerste twee delen, begreep ik nog steeds een groot gedeelte niet. In Lightning Returns keert onze heldin Lightning, zoals de titel al doet vermoeden, terug na 500 jaar te hebben geslapen. De wereld vergaat in dertien dagen, en het is aan Lightning om de zielen van de bevolking te begeleiden naar het hiernamaals. Eenmaal gewekt door de god Bhunivelze gaat Lightning op pad om deze taak uit te voeren, en om haar jongere zus Serah terug te krijgen.

• Voldoende afwisseling
  • Sfeervol
  • Fris combatsysteem

• Tijdsdruk
  • Verhaal
  • Voice-acting

Lightning Lightning Returns is een solide J-RPG boordevol content. Helaas krijgt de speler door de aanwezige tijdsdruk niet de tijd om van deze content te genieten. De opgejaagde sfeer hoort ondanks het naderende einde van de wereld niet bij een Final Fantasy game. Hoezeer Square Enix zich ook heeft ingespannen om de kritiek op de voorgangers te verwerken in dit nieuwe deel, Lightning Returns is niet de afsluiter geworden waar de fans op hoopten.

07/03/2014
Final Fantasy serie moet kappen! Ooit een top titel die niet meer waard is om de titel te blijven dragen bij elk nieuw spel! Waar zijn de oude makers van Final Fantasy? XIII was een zeer teleurstellend spel!
Sen zegt:
09/03/2014
Je zou zeggen dat het wel eens tijd is voor een finale inderdaad.