Happion Labs

Happion Labs

Arcade shooter

Xbox One

Gepost door Casper Egas op 08 juli, 2014
XBW Review: Sixty Second Shooter Prime

Op zoek naar een snel spelletje dat niet al te veel om het lijf heeft? Geen zin in een tien of meer uur durende ervaring? Dan zit je met Sixty Second Shooter Prime helemaal goed. De speelduur van het spel is namelijk letterlijk niet langer dan zestig seconden, met hooguit wat slow motion powerups om deze spelduur iets op te rekken. Is een dermate kort spel wel de gevraagde vijf euro waard? Ik vind van wel, lees hier op Xboxworld waarom.

Afgaan op instinct

Ken je het gevoel dat je een nieuw spel wilt gaan spelen en dat het tegenstaat om door de eerste leercurve heen te komen? Sixty Second Shooter doorbreekt dat gevoel helemaal en vermoeit je niet met tutorials of een ingewikkelde besturing, je kunt gelijk beginnen.

Het spel lijkt nog het meest op Geometry Wars op de Xbox 360. Je vliegt met een klein ruimtescheepje (of wat ervoor door moet gaan) door een omgeving bestaande uit moderne vectorgraphics. De actie begint gelijk en je wordt van alle kanten aangevallen door tegenstanders, terwijl je wordt geholpen door allerhande powerups. Het is hierbij de bedoeling zo snel mogelijk, zo veel mogelijk punten te vergaren. Je hebt hiervoor slechts zestig seconden, waardoor een potje dus binnen no time voorbij is. Meestal zal je zelfs eerder sterven en kom je niet eens aan de genoemde zestig seconden.

Dit lijkt wel erg beperkt, maar doordat de actie zeer hectisch en verslavend is, blijf je maar spelen. Zo kun je gemakkelijk potje na potje opnieuw op de A-knop blijven rammen om toch nog een keer te proberen langer in leven te blijven en een nog hogere score te halen. Dit principe wordt nog versterkt door de regelmatig ontgrendelende extra’s en Achievements. Helaas houdt dit na een paar uur spelen wel op, waarna je de motivatie uit het verhogen van je topscore zal moeten halen.

Afbeelding 3

Ouderwets en beperkt of juist verfrissend?

Niet iedereen zal dit buitengewoon korte en hectische spelprincipe aanspreken. Het is een throwback naar de jaren 70 en 80, toen dergelijke spellen in de arcadehallen nog razend populair waren. Om de spelduur wat te verlengen is er ook een infinity modus, waarin je de overgebleven speeltijd kunt verlengen. De moeilijkheidsgraad is hier echter wel hoger, waardoor ik meestal al ruim binnen de zestig seconden het loodje legde. Je hebt namelijk geen levens of credits, dood is dood en dan is opnieuw beginnen de enige optie.

De lage prijs van het spel is erg belangrijk, want je zal geen uren en uren met dit spel zoet zijn. De vraag is echter of de korte speelduur een probleem is. Ik vind van niet, omdat het spel in de korte tijd die het heeft zeer goed weet te vermaken. Het is een echt niemendalletje dat voor een halfuurtje per keer zorgt voor een flinke scheut adrenaline.

Hier is de Xbox One-versie getest, al zou dit spel op een ouderwetse spelcomputer zoals een Playstation of Saturn net zo goed kunnen werken. Het spel is niet lelijk en best stijlvol, maar stelt ook erg weinig voor. De muziek is bombastisch en elektronisch om de actie nog verder op te zwepen. Helaas zijn er maar twee verschillende tracks die niet echt weten te overtuigen; een gemiste kans.

Afbeelding 1

Actie, actie, actie, maximaal zestig seconden lang. Het spel nodigt echt uit tot snel herspelen en nogmaals proberen. De adrenaline giert door je lijf als je gaat voor een nog hogere score. Prima allemaal, totdat je alles wel gezien hebt dat dit spel te bieden heeft. Daarna ben je waarschijnlijk wel klaar met dit spel. Voor de gevraagde vijf euro is dit geen probleem en is een korte scheut plezier genoeg. Resogun op de Playstation 4 laat echter zien dat een dergelijk spel nog veel leuker zou kunnen zijn.

• Erg hoog nog één keer-gehalte
  • Instant fun
  • Doet denken aan vectorgames van weleer

• Een echt niemendalletje
  • Muziek is een gemiste kans

Actie, actie, actie, maximaal zestig seconden lang. Het spel nodigt echt uit tot snel herspelen en nogmaals proberen. De adrenaline giert door je lijf als je gaat voor een nog hogere score. Prima allemaal, totdat je alles wel gezien hebt dat dit spel te bieden heeft. Daarna ben je waarschijnlijk wel klaar met dit spel. Voor de gevraagde vijf euro is dit geen probleem. Resogun op de Playstation 4 laat echter zien dat een dergelijk spel nog veel leuker zou kunnen zijn.