Tour de France 2014

Focus Home Interactive

Cyanide Studio

Sportspel

Gepost door Casper Egas op 08 juli, 2014
XBW Review: Le Tour de France: Season 2014

Toen ik jaren geleden het eerste Tour de France-spel (link) van ontwikkelaar Cyanide Studio speelde was ik niet bepaald aangenaam verrast. Het spel had wel een aardige basis, maar voelde zo goedkoop aan dat zelfs A2 racer van weleer nog hypermodern zou lijken. Vooral de zeer vreemde, eentonige omgevingen met schaapjes die zijwaarts op een berghelling stonden zijn me bijgebleven.

Bij de start van de Tour de France is er weer een bijbehorend spel: Le Tour de France: Season 2014. Het is een spel dat hopelijk bouwt op de solide basis van de voorgaande jaargangen en tegelijkertijd de goedkope, erg slordig afgewerkte stijl van zich af weet te werpen.

Doorzetten

Een spel als dit is voor mij vaak leuk om te spelen. Het is simpelweg weer eens wat anders tussen alle shooters en andere meer afgezaagde games van tegenwoordig. Wielrennen is echter wel een moeilijke sport om goed te vangen in een spelletje. De parkoersen zijn namelijk extreem lang, de vermoeidheid van de renners is moeilijk echt goed te simuleren en tijdens de koersen zijn er lange periodes waar simpelweg niets interessants gebeurt. Voor Le Tour de France is het van belang dat het spel natuurlijk leuk is om te spelen en ook aanvoelt als wielrennen in de beroemde Tour.

In dat laatste is het spel naar mijn mening geslaagd. Het is knap hoe etappes realistisch lang aanvoelen en toch niet onoverkomelijk langdradig zijn. Een echte etappe duurt zo’n vijf uur en in dit spel doe je er ongeveer 45 minuten tot een uur over. Het is daarbij ook mogelijk om minder interessante delen door te spoelen. Door de verkorte, maar nog steeds respectabele lengte is er een realistisch koersverloop en zijn ook de tijdsverschillen geloofwaardig. De tijd wordt namelijk ongeveer vijf keer zo snel afgespeeld, waardoor de tijden overeenkomen met de werkelijkheid. Dit levert echter wel wat vreemde situaties op, waarbij je bijvoorbeeld een minuut voorsprong op het peloton hebt, maar je de renners over je schouder al ziet aankomen.

Afbeelding 5

De echte tour of toch niet?

Het spel werkt als volgt. Je kunt kiezen uit twee hoofdmodi, de Tour zelf of het managen van een team. Ook is er nog een tutorial en kun je split-screen tegen een andere speler spelen. Ik zal eerst uitgebreid ingaan op de Tour, die je geheel of gedeeltelijk kan rijden, met of zonder een vriend of vriendin samen in een team.

Je kiest allereerst een team. Alle teams uit de echte Tour zijn aanwezig, al zijn bij drie ploegen de namen niet gelicenceerd. Deze zijn overigens wel vrij eenvoudig aan te passen in de edit-mode. Dit is vergemakkelijkt door de namen die wel lijken op die van de echte renners. Denk hierbij aan Civendash (Cavendish) en Froost (Froome). Ik heb zelf gekozen voor de wel correcte Belkinploeg. Deze is echter niet helemaal up to date, met Gesink nog in de Tourploeg van dit jaar.

Daarna kun je kiezen voor een selectie van etappes of voor de volledige en met de echte Tour overeenkomende 21 etappes. Per etappe kun je een renner naar keuze spelen uit de gekozen ploeg en het is zelfs mogelijk om tijdens etappes van renner te wisselen. Dit is bijvoorbeeld handig als je met een vluchter teruggepakt wordt en je toch nog wel graag een kans wil maken in de massasprint.

Het zelf managen van een team is een erg leuke aanvulling waar je gebruik van kunt maken. Hierbij stel je aanvankelijk een zwak team samen van matige renners. Door het halen van allerlei uitdagingen tijdens de korte, uit ongeveer vijf etappes bestaande seizoenen, kun je jouw team versterken. Zo trek je seizoen na seizoen steeds sterkere renners aan om zo je droomteam samen te stellen.

• Enorm verbeterd
  • Vangt het gevoel van de sport
  • Touretappes zijn niet te kort
  • Leuke coöperatieve modus

• Nog teveel misstappen
  • Voelt goedkoop
  • Zal niet iedereen overtuigen

Met wat extra tijd en aandacht had Le Tour de France 2014 een heel tof spel kunnen zijn. De basis staat goed en de wielersport wordt op een geloofwaardige manier neergezet. Helaas laat het spel net teveel steekjes vallen om echt op te vallen. Natuurlijk is het ook geen spel dat voor eenieder een leuke ervaring zal opleveren. Je moet namelijk wel van wielrennen houden en er tegen kunnen dat het rijden van etappes, en daarmee de hele Tour de France, een tijdverslindende bezigheid is.

shd zegt:
14/07/2014
Voor mij is dit een slaapsimulator.