Square-Enix

Airtight Games

Avonturenspel

Onbekend
Xbox One

Gepost door Pasquale op 05 augustus, 2014
Salem. Menig mens heeft de verhalen gehoord. Hekserij, hocus-pocus, de hele mikmak. Waar Salem echter berucht om staat zijn haar heksenjachten en heksenvervolging. En laat deze fijne stad nou net de locatie zijn voor Murdered: Soul Suspect....

Hij zal het einde van de dag niet meer halen

De game begint met een prachtige intro, zowel visueel als inhoudelijk. Je maakt kennis met Ronan O'Brien, de kerel die je gedurende de game zal besturen. Hij zit op de hielen van de gevreesde 'Bell Killer', zo geheten vanwege zijn visitekaartje. Hij laat op al zijn slachtoffers een symbool achter dat aan een bel doet denken. De achtervolging eindigt echter vrij abrupt wanneer Ronan neergeschoten wordt. Wie is nou die mysterieuze Bell Killer?

Dwalende geesten

Ronan is kassiewijle. Hoe moet dat nou verder met de game, hoor ik je denken? Het spel begint naast jouw overleden lichaam. Je staat er echter van te kijken, dat jijzelf naar je lichaam kijkt. Na het sterven is Ronan namelijk in de hemel noch in de hel. Hij bevindt zich wederom in Salem, dit keer als geest. Aan jou de taak om erachter te komen waarom je neergeschoten wordt, maar misschien nog wel belangrijker, wie dat gedaan heeft.

Afbeelding 23

Het eerste waar je kennis mee maakt, zijn de onderzoeksaspecten van de game. Dit gebeurt op een L.A Noire-esque manier. Je beweegt je over de crime-scene en bekijkt verscheidene bewijsmaterialen. Voordeel nu is dat je een geest bent en dingen kan die je als gewone detective nooit voor mogelijk achtte. Je kan een lichaam tijdelijk overnemen. Hiermee kan je een aantal dingen. Ten eerste kan je mensen afluisteren. Daarnaast kan je ook door hun ogen kijken en hun gedachten lezen. Tot slot kan je mensen hun geheugen opfrissen, door middel van een mentaal plaatje van een reeds gevonden 'clue'. Wat echter het meest opvallende is, is dat je je nu door muren kan verplaatsen! In het begin zal dit wat onwennig aanvoelen, maar naarmate het spel vordert zal je al sneller 'buiten het hokje' denken.

Hey vogel, wat gaan we doen?

Naast de crime-scenes onderzoeken om het verhaal te laten vorderen, kan je je ook vrij rondbewegen in de stad. Salem is groot genoeg om in te verdwalen zo nu en dan, zeker in het begin. In Salem zijn een paar dingen waar je je mee kan bezighouden. Het eerste hiervan zijn de collectibles van de game. Dit kan varieŽren van straatbordjes met historische informatie tot terugblikken in het leven van een bepaald cruciaal personage. Tijdens de hoofdmissies kan je verder ook nog relikwieŽn vinden. Als je een set compleet hebt, zal je hiermee een stukje achtergrondinformatie over het desbetreffende object vrijspelen. Meestal hebben deze een nogal luguber of niet zo zuiver verleden.

Afbeelding 19

Verder is het ook mogelijk om een viertal andere geesten te helpen. Ze willen erachter komen waarom of hoe ze het leven afgesloten hebben. Dit is helaas maar een gering aantal, omdat deze zijmissies alles behalve moeilijk zijn. Met een minuutje of vijf tot tien zal je de gemiddelde zaak opgelost hebben. Dat neemt niet weg dat het wel leuk blijft om te doen. Een beetje rondspitten in de gedachtes van de nabestaanden is altijd wel leuk.

Demons & Witchcraft

Het is helaas niet allemaal koek en ei in de Limbo van Salem. Verdwaalde zielen die na een bepaalde tijdsperiode geen afsluiting weten te vinden, veranderen langzamerhand in demonen. Dit zijn de vijanden van de game. De demonen hebben het niet op de normale geesten en zien ze als niets anders dan een lichte avond snack. Wanneer Ronan teveel herrie maakt of gezien wordt door zijn nieuwe maten, zullen ze hem achtervolgen en proberen te verslinden.

Kat en Muis

Klein probleem, Ronan kan zich niet verdedigen. Wat volgt is een kat en muisspel. Er zijn verschillende verstopplekken verspreid door de speelvelden. Hierin kan je je tijdelijk stilhouden en verstoppen voor de demonen. Als het je lukt om te ontsnappen en je komt achter een demoon terecht, is Ronan iets minder kwetsbaar. De achterkant van een demoon is zwak en achter zijn rug om is het mogelijk een demoon te executeren. Het executieproces vergt echter wel je aandacht, want aan het eind van zo een executie verwacht de game dat je een Quick Time Event afsluit. Deze zijn gelukkig niet heel moeilijk en bestaan uit een combinatie van de vier actieknoppen en de RT knop.

Het spel steekt prima in elkaar. Goed verloop van het verhaal en een relatief onverwacht einde zorgen ervoor dat je van begin tot eind geboeid blijft. De game ziet er prachtig uit, heeft een constant beklemmende sfeer en is spannend genoeg om je zo een zes tot zeven uur zoet te houden. Tel daar de collectibles bij op en je ziet de teller al snel rond de tien uur staan. Het spel nodigt echter niet uit om opnieuw te spelen. Dat is het enige minpunt in mijn ogen.

• Prachtig vormgegeven
  • Subliem neergezette sfeer
  • Sterk, boeiend verhaal