Digital Reality

Derde persoons shooter

Xbox One

Slecht
Slecht

Gepost door Leoni Santbergen op 14 augustus, 2014
Terwijl de nieuwste film van de Transformers-franchise nog vers in het geheugen ligt, is er ook een verse game op de markt gekomen. Deze heeft niets te maken met de film, maar juist alles met de tekenfilmseries van vroeger.

Transformers: Rise of the Dark Spark brengt ons een nieuw avontuur van de Autobots en de Decepticons. De vete tussen deze twee grootmachten laait hoog op wanneer er zich nieuwe rekruten aanmelden om de macht te krijgen over een magische steen.

De vonk slaat te vaak over

Het verhaal van de game is geheel in de stijl van de tekenfilms uit de jaren ’80 en ’90: Een kwaadaardige entiteit beheert een paarse steen genaamd The Dark Spark, welke hem voorziet van buitengewone krachten. Als reactie hierop willen de Autobots ervoor zorgen dat deze steen onschadelijk wordt gemaakt, terwijl de Decepticons graag de paarse kei voor zichzelf willen.

De doelstellingen van beide facties zijn duidelijk, maar het spel wordt strak chronologisch gespeeld. Dat houdt in dat je als Autobots bezig bent om The Dark Spark succesvol veilig te stellen, waarna je in de volgende missie als een Decepticon diezelfde steen weer mag terug jatten. Het heen en weer vliegen van de ene factie naar de andere maakt het geheel heel erg verwarrend om te volgen.

Hoe heet jij ook alweer?

Als je nog niet genoeg in verwarring bent gebracht door het verhaal, dan gebeurt dat wel wanneer jouw bevriende Transformers opduiken om je uit de brand te helpen. Beide facties zijn voorzien van een kleur, waarschijnlijk om het verschil tijdens schietgevechten beter te kunnen zien. Maar de rode neonlampen die de Autobots op hun chassis hebben geplakt en de paarse lichtbalken die de Decepticons met zich meeslepen zorgen er eerder voor dat het verschil tussen individuele personages heel klein wordt. Meerdere keren stond ik tussen twee andere robots waarvan ik niet duidelijk kon zien wie wie was. Sterker nog, de enige Transformer die ik in robotvorm direct herkende was Optimus Prime.

Het enige wat de felle kleurtjes wel goed doen, is het maskeren van de afschuwelijke graphics. Zowel de personages als de omgeving zien er leuk uit, mits je de tijd neemt om er even een tiental seconden naar te blijven kijken. Textures laden bizar langzaam in, wat nog erger te zien is in de cutscenes.

Transform and… keep driving

Het spel moet het al niet hebben van het verhaal of uiterlijk vertoon, maar het dieptepunt wordt toch wel bereikt als je er eenmaal goed mee bezig bent. Je hebt als auto een standaard wapen dat uniek is voor ieder personage, maar als robot kan je een loadout kiezen met standaardwapen, zwaar wapen en een aantal perks. Je speelt meer spullen voor je loadout vrij door te omhoog te gaan met je level, wat zowel in de campagne als de multiplayer kan. Wanneer je rondloopt kan je de arm wisselen waar je wapen aan vast zit, zodat je beter vanuit beschutting kan schieten. Dit klinkt fantastisch, maar het wapen dat je hebt als auto of jet is vele malen beter dan alle andere wapens die je verzamelt. Bijna alle personages dragen een dikke hittezoekende raketwerper op hun motorkap, dus je hebt geen reden om je te verdiepen in het hele upgradesysteem voor de andere wapens. Bovendien ben je als voertuig net zo beweeglijk als in robotvorm en wanneer je een volgende missie start, wordt de robot-loadout niet meegenomen

De enige momenten dat je wel als robot moet rondlopen is wanneer er zeer misplaatste platformsecties opduiken. Er wordt dus van je gevraagd om met een apparaat van een paar ton over minuscule balkjes en stukken metaal te springen, terwijl de camera zelf te hard bezig is om naar het plafond of de vloer te kijken. Mijn klomp brak helemaal op het moment dat een vliegende Transformer in robotvorm dertig plateaus moest bestijgen om twintig meter boven de grond een deur in te gaan, want als hij ging vliegen liet hij het missieobject vallen dat hij mee moest nemen. Totaal onnodig en bijzonder saai.

For the horde!

De multiplayer brengt ook helaas niet veel variatie in het spel. Er is één modus beschikbaar, die is een directe kopie van de Horde modus uit Gears of War. Je speelt met maximaal vier mensen (Autobots en Decepticons door elkaar) in een level waar er groepen vijandjes op je af komen. Om ze tegen te houden kun je op hen schieten of je zet een aantal verdedigingswerken neer die het moeilijker voor de vijand maken om zich door het leven te bewegen. De levels die je kunt spelen zijn klein en heel erg simpel gemaakt, waardoor het geheel er niet bepaald spannender op wordt.

• Nostalgie

• Saai
  • Onduidelijk
  • Ongebalanceerd wapensysteem

Slecht
Rise of the Dark Spark is een spel dat niet uitgebracht hoefde te worden. Het is in de eerste plaats erg saai aangezien alles op elkaar lijkt. Daarnaast hoef je alleen maar te transformeren naar een voertuig en je hebt in principe al het spel uitgespeeld. Het verhaal is onduidelijk en de twee facties zijn totaal karakterloos. De enige reden waarom je dit spel zou willen spelen is vanuit een nostalgisch oogpunt, maar zelfs dan zal je je waarschijnlijk ook bekocht voelen.

Peter OtH zegt:
15/08/2014
War for Cybertron en Fall of Cybertron waren leuke spellen. Jammer dat dit spel dergelijke kwaliteit niet kan halen. Maar onverwachts is het ook weer niet. Eerste informatie liet al zien dat veel versimpeld was. Als Transformers fan moet je het houden op de twee cybertron spellen of een ps2 uit de kast halen voor Transformers op die console.
17/08/2014
eigenlijk oplichterij dit.. WfC en FoC waren echt fantastische games en dan dit misbaksel uitbrengen! schande!
20/08/2014