Phantasy Star Online: Episode I&II

SEGA

Sonic Team

Real-time role-playing

Gepost door Vincent Leeuw op 16 juli, 2003

Voor een console met een uitgesproken voorkeur voor online games, is het vrij bizar dat het meest succesvolle (en voor ontwikkelaars) geld opleverende genre vrij zwak is vertegenwoordigd; de Online RPG. Tuurlijk True Fantasy Live Online staat in de startblokken, maar wat is er in de tussentijd? Alsof het eigenhandig opstarten van de online functies van de GameCube niet genoeg was, schiet Sega ook hier weer te hulp met hun DC-naar-GC-naar-Xbox-port Phantasy Star Online Episode I & II.

Grote kans dat ik ondertussen alweer een groep fans van PSO heb beledigd, maar goed die zijn al verslaafd aan MAGs voeren, zien Dark Falz als teddybeer en gebruiken het werkwoord 'pijpen' met een volledig nieuwe betekenis (haal die glimlach van je gezicht). Nee, deze review is in de eerste instantie bedoeld voor de twijfelende Xbox Live gamer. Wat zeg je? Je hebt geen Xbox Live? Dan moet ik je helaas de deur wijzen. PSO is namelijk onspeelbaar zonder een geldig Xbox Live account. Voordat je ook maar een startscherm krijgt, eist de game een gamertag op voor zowel de offline als de online functies. Da's dus straffe pech voor mensen zonder credit card en/of breedband verbinding. Daarbij vereist PSO ook een extra Hunter's License om elke keer een maand lang online te mogen spelen van 8,95 euro per license, waarvan de eerste 60 dagen gratis als introductie.

OK, dus je hebt Live, je bent bereid je eerste Premium van 8,95 te betalen en wilt gaan spelen. Maar wat is PSO dan eigenlijk precies? Het is in ieder geval geen (let op het woordje 'geen';) Massively Multiplayer Online RPG. In PSO zal je nooit met meer dan vier spelers tegelijk in de spelwereld zitten. Het is dan ook meer een Team Based Online RPG (een TBORPG zo je wilt). Met je samengestelde vier persoons team, vecht je je door de vele levels heen in wat een soort 3D versie is van Diablo met een science-fantasy setting. En net zoals in Diablo betekent dat dus veel, heel veel vijanden verslaan, terwijl je geld en voorwerpen oppakt om jezelf sterker te maken. Af en toe een schakelaar omgooien om verder te kunnen en dan heb je zo ongeveer de hoofdmodus van de game goed te pakken.

En net zoals iedereen die Diablo wel eens gespeeld heeft kan beamen; het is goddelijk verslavend. Goddelijk verslavend om wat ook wel het 'threadmill' principe wordt genoemd. Je hebt constant de neiging net even sterker te willen worden, net een beter wapen te willen hebben, net die ene spreuk te willen leren, net een extra level te willen toevoegen aan je personage. En wonder boven wonder; het is drijfveer genoeg. Ook al gebeurt er geen klap naast het constant 'levelen' online, je blijft toch enigszins die doorspeeldrang houden. In dat opzicht kan PSO zich meten met online 'concurrenten' Ultima Online en EverQuest. Maar in praktisch elk ander opzicht helaas niet.

Vechten in PSO is een crime. Althans zo lijkt het. Zoals in elk ander willekeurige actie-RPG kan je met een druk op de knop een wapen/spreuk/voorwerp gebruiken. PSO crux zit hem in het richt-systeem. Alleen als een vijand in je vuurlinie of zicht staat verschijnen er lock-on cursors, waarmee je gegarandeerd een vijand aanvalt (of de aanval raakt is afhankelijk van je statistieken uiteraard). Klinkt op zich ok, maar ik vergeet dan ook even te melden dat de enige controle die je over de camera hebt in het spel, een plaats-de-camera-achter-je-knop is. En aangezien naar voren, het makkelijkst te richten is is het al snel een kwestie van kijken, camera plaatsen, aanvallen. De echte pro's kunnen echter zonder het hele camera gedoe richten en aanvallen en zullen de radar-kaart in de hoek gebruiken als hun 'derde oog'. Dat betekent dus veel frustratie in het begin, maar uiteindelijk levert het een redelijk systeem op.
Leuk detail is dat je normale aanvallen kan linken. Sla een keer met een zwaard of schiet met een geweer en precies aan het eind van die aanval kan je nog een keer op de knop drukken om meteen een tweede aanval in te zetten. Herhaal het nog een keer voor een derde uithaal. Daarnaast kan je nog variren met een lichte, zware of speciale aanval en op die manier kan je nog een beetje stijl en beheersing toevoegen aan je gevechten.
Al je acties kan je naar eigen wens toewijzen aan de X, A en B knoppen. In combinatie met de R-trigger kan je nog drie andere acties kwijt. Andere voorwerpen en spreuken kan je desnoods nog bereiken via het 'quickmenu' (R-trigger+Y). Een slimme speler kijkt dus welke rol hij/zij gaat vervullen in het spel en past daar zijn actieknoppen op aan. Het zorgt voor een goede 'controle' over je personage.

Dat vervullen van je rol is vooral online belangrijk. Hoewel je een willekeurig team kan samenstellen is het verstandig een beetje balans te vinden; een speler voor het zware wapentuig, een voor magie, een voor lange afstand en een speler voor genezing en dergelijke bijvoorbeeld. Althans dat is de veilige optie. Niks weerhoud je ervan om met vier FOnewearls de eindbaas te bestormen.
FOne-wat? FOnewearls dus. PSO kent een aantal 'classes' om je personage uit op te bouwen. Je hebt Hunters (HU, zwaardvechters), Rangers (RA, lange afstandwerk) en Forces (FO, PSO's equivalent van magirs). Vervolgens zijn er ook nog verschillende rassen (met mannelijke en vrouwelijke achtervoegsels); Human (-mar, -marl, mensen), Newman (-newn, -newearl, de 'elven' van PSO) en Android (-cast, -caseal, de 'robots';). Combineer een voorvoegsel met een achtervoegsel en je krijgt die rare namen zoals RAmar. HUcaseal of FOnewn. Echter niet alle combinaties zijn mogelijk. Zo kunnen Androids geen magie gebruiken en een FOcast is daarom onmogelijk. Na je 'Ras & Klas' te hebben gekozen, mag je vervolgens kleur, haarstijl en lengte/breedte van je personage uitkiezen. Lang en dik? Kleine en mager? Het kan allemaal. De kans dat je twee dezelfde personages qua uiterlijk tegenkomt is erg klein.

bixbyte zegt:
17/07/2003
SEGA RULEZZZ
SONIC TEAM RULES
en PHANTASIE STAR RULET NIET MEER.
(vroeger wel)
VooDoo300 zegt:
17/07/2003
JAMMER HEB GEEN CC
VooDoo300 zegt:
17/07/2003
maar op de screens zien de characters er echt fucking lelijk uit!!!
17/07/2003
had ik maar live:'( ik haat die CC:'(
17/07/2003
k geef VooDoo300 gelijk de screens zijn echt ugly konden wel ps2 screens zijn:+
17/07/2003
Wat een vreselijke game, ik heb hem al een tijdje maar super spijt van de aankoop. Ook erg duur omdat je per maand een aanzienlijk bedrag moet betalen om te kunnen blijven spelen.
Albsoluut een miskoop :-(
Recon zegt:
17/07/2003
ingame zijn ze mooier dan de screens
en ik vind het spel echt leuk om te spelen
maar ieder zijn eigen smaak
X-Junk zegt:
17/07/2003
mooi dat er eindelijk een rpg bij is ,maar graphics zijn xbox onwaardig
Sneaker zegt:
17/07/2003
ik snap nu echt niet vorwat ze hier nu op de gfx aan het kakken zijn. de gfx zijn idd beter dan op deze screens.
velen hebben intussen nog altijd niet door dat je een screen op het internet niet kunt betrouwen. de gfx zijn zelfs heel goed.
overal krijgd dit spel tenminste een 8. en ook terecht. ik vind deze revieuw wel zwaar overdreven.
ik kan er zeker van meespreken want ik heb het spel ook (incl live).

wat ik wel een groot minpunt vind is dat er enorm veel gecheat wordt en microsoft niet (veel) moeite doet om het tegen te gaan. op de servers proberen ze je letterlijk om elke hoek gecheatede wapens aan te smeren. voor 8.5 euro per maand mogen ze tenminste er iets aan doen, want ikzelf ben nu +/- 3maand abbo bij het sonicteam en ik heb nog altijd geen nieuwe downloaded contents gezien. ok 1missie dan woaw :ironic:. ik vind dat dit allemaal niet zou mogen, voor dat geld dat ze dan maandelijks vragen. die geldgeile zakken.
17/07/2003
ik dacht YES! toen ik m kocht, mijn eerste online rpg
maar fuck he wat sucked die, mischien alleen omdat ik in een wereld wil spelen waar t zo groot en mooi is dat t avontuur vanzelf wel komt, en niet 10 x t zelfde linaire padje af, en plotseling nieuwe dingen doen
17/07/2003
en als ik de reactie van sneaker zie, ben ik blij dat ik m geruiled heb :D
17/07/2003
LOL dit zijn sreens vd Dreamcast versie LOL
17/07/2003
Ik von de Dreamcast versie al niks, lullen lullen en lullen oh ja, soms nog stoten uitdelen

dus deze gaat snel weer uit mijn geheugen verdwijnen
17/07/2003
dis een goede game vind ik want die verslavings factor is idd erg hoog! ik heb er al bijna 100 uur opzitten(ok morrowind meer maar toch) ik vind deze game zeker mijn geld waard en ookal zien de graphics er niet uit ze zijn toch niet hinderlijk.
swoosh zegt:
17/07/2003
ik snap het maar niet: mensen blijven zeiken over graphics terwijl sfeer en kleur net zo belangrijk zijn, schande. PSO is een goed spel met een aantal minpunten waar je je zonder weinig moeite overheen kunt zetten al kan ik best begrijpen dat sommige verwende gamers of mensen die RPG's niet kunnen begrijpen het maar niks vinden. Ik vind het in ieder geval geweldig.....long live phantasy star
swoosh zegt:
17/07/2003
opvallend dat de graphics van morrowind lager scoorden trouwens
ITNL zegt:
17/07/2003
die had framedrops, deze niet
Cyhwuhx zegt:
17/07/2003
.::: Idd, de engine van Morrowind trok het gewoon niet goed en in mijn boekje is een constante framerate belangrijker dan mooie effectjes. Altijd al geweest (lock die zooi dan op z'n minst op 30, 60 fps hoeft echt niet).
Yoost zegt:
17/07/2003
De reden dat ik deze review niet gelezen heb, staat in de laatste alinea. Sowieso zouden die extra kosten van PSO mij teveel worden. Ik gebruik mijn financiele buffers liever voor een ander spel *).
Kwodox zegt:
18/07/2003
Goeie review.

'Ligt' dit spel je niet, dan breng je het waarschijnlijk na 2 uur spelen alweer terug, maar 'ligt' ie je wel dan ben je na 250 uur nog (lang) niet uitgespeeld.
PSO is typisch zo'n spelletje waarbij bijna geen gulde middenweg bestaat. Of je vindt 'm geweldig, of je vindt er helemaal geen ne ruk aan.
In het eerste geval...neem je snipperdagen maar vast op ;)
Ik kan iig niet zo gauw een ander consolespel opnoemen dat op zo'n grote schaal met zoveel toewijding wereldwijd gespeeld wordt, en dat wil toch wel wat zeggen.
Sen zegt:
18/07/2003
Ik vind het cijfer wel erg laag. Ik vind het een geweldige game op de Dreamcast(allebei de delen), ik speel het daar nog steeds. Grafisch is het nog wel redelijk, echt niet lelijk vind ik. Maar wat wel erg slecht is, dat zijn de extra 9 euro per maand die je moet betalen, dus daarom speel ik het nog steeds liever op de Dreamcast.
Andrej zegt:
18/07/2003
Ik heb em op de pc gedaan, maar de verveling slaat snel toe.