Microsoft

Microsoft

Sportspel

Content Download
Online Multiplayer

Gepost door Gerben van Veldhuijsen op 01 december, 2003

Geen sport zal de meeste gamers zo afstoten als golf doet, maar geen sport laat zo’n grote indruk achter bij de gamers die het wel proberen als datzelfde golf. In de korte geschiedenis van de Xbox hebben de fans van het betere slag- en puttwerk al kennis kunnen maken met de evoluerende Tiger Woods Franchise en het geforceerd extreme Outlaw Golf. Tot nog toe was het Tiger Woods 2004 dat de kroon spande, maar niemand minder dan Microsoft Game Studios zelf doet een gooi naar die zetel met Links 2004, online en wel.

Gevoel is altijd al een belangrijk punt geweest. Of het nou om je bed, de eerste hap van je ochtendboterham of de eeuwige liefde gaat. Maar naast de liefde is gevoel ook in het spel een immense factor. Wie zelf wel eens een balletje op de plaatselijke golfbaan heeft mogen slaan komt tot de conclusie dat niets zo moeilijk is als gevoel in dat kleine ronde dingetje te leggen. Weken zal je moeten oefenen om die bal te krijgen waar je wilt. Nou duurt dat voor de gemiddelde gamer net iets te lang en daarom maken spelletjesfabrikanten de game net even iets makkelijker. Mensen die TW2004 hebben kunnen spelen zullen erkennen dat spanning al gauw in routine overging en je de uitdaging enigszins wegnam. Links belooft het over een andere boeg te gooien, maar uiteindelijk kunnen we zeggen dat je ook met Links 2004 de nodige hulpmiddelen uit moet schakelen om aan die uitdaging te komen.

Links 2004

Allereerst word je geacht een speelpersonage te maken. De keuzemogelijkheden zijn lang niet zo gevarieerd als in games als Top Spin en Tiger Woods 2004, maar op de één of andere manier kan je jouw identiteit wel persoonlijk maken. Links 2004 biedt je qua gamemodes een behoorlijk aantal mogelijkheden die nochtans allemaal van serieuze betekenis zijn. De hoofdgedachte van de game komt tot uiting in de Career Mode. In deze mode neem je het als golfer op tegen een aantal bekende en een hoop verzonnen of onbekende spelers. De opgave die je krijgt varieert telkens weer ook al kan je het terugkoppelen tot een aantal punten. Zo zal je onder andere op je vaardigheden getest worden, maar leuker is het spelen van toernooien tegen een heel veld of slechts een kleine selectie van de personages.

Hiernaast kan je in je eentje ook aan de slag met de Challenges. Daarin wordt van je verwacht dat je over precisie, aanpassingsvermogen en geduld beschikt. Deze Challenges zijn overigens ook een goede manier om met factoren als de wind, hellingen, spin en slagkracht om te leren gaan. Het is in principe de bedoeling om de volle score te halen door het geheel succesvol af te ronden. Wanneer je zowel in de Career Mode als bij de Challenges opdrachten voltooid zal niet alleen je World Ranking toenemen maar kan je ook over een zekere hoeveelheid nieuw geld beschikken. Van dat geld kan je naast nieuw materiaal ook Skill Points kopen. Deze Skill Points kan je dan als vanzelfsprekend onderverdelen over vaardigheden als Power, Accuracy en zo verder. De hebben weer invloed op het kunnen van jouw golfer. Het standaardverhaal dus. Wat wel leuk is zijn de effecten die clubkeuzes hebben op je vaardigheden.

On the Dancefloor

In Links 2004 zal je op dezelfde manier te werk gaan als in Tiger Woods. De swing wordt ook hier namelijk geregeld met de linkerthumbstick en wederom werkt dit intuïtief. Dit geeft namelijk een redelijke hoeveelheid gevoel mee, maar je kan ook hulp verwachten van de game die aangeeft wat de beste slagsterkte is. Voor het slaan kan je overigens de baan op alle mogelijke manieren bestuderen en analyseren met een vrije camera. Ook kan je de structuur van de baan uitlichten met een speciale grid. Dit is met name handig als je op hogere moeilijkheidsgraden speelt. Maar in eerste instantie kies je de beste club en haalt uit. Overigens kan je ook spin in verschillende richtingen aangeven met de rechterthumbstick.

De game bevat verscheidene moeilijkheidsgraden en als beginner met Links is het handig om ook op die makkelijkste stand te beginnen. Je krijgt dan allerlei hulp op het gebied van richting, snelheid en clubkeuze. Als het ware hoef je alleen de trekker nog maar over te halen. Op een gegeven moment zal je dan ook weinig uitdaging meer zien in dat simpele en wordt het tijd om over te stappen naar een lastigere graad. Dit is echter onmogelijk met het oog op het onderscheid dat gemaakt wordt op Xbox Live. Ten eerste is dit heel jammer, maar het wordt nog veel zuurder wanneer je daar relatief laat achter komt.. Opnieuw beginnen dus..

• Goede graphics
  • Xbox Live ondersteuning!
  • Heerlijke gameplay

• Niet zo uitgebreid als andere golftitels

Liggen je interesses in golf en Xbox Live dan is dit je perfecte match! Desondanks een aantal tekortkomingen.

jensss zegt:
01/12/2003
lijkt me leuke game moet nog maar eens zien of ik hem koop
debeagle zegt:
01/12/2003
Ziet er opzich niet slecht uit!
Begin nu wel te twijvelen of ik hem koop of niet!! :~
shd zegt:
01/12/2003
Erg strakke graphics zo te zien.
Maar of ik het leuk vind....
TripleX zegt:
01/12/2003
Mooi review, je hebt heel goed de pros en de cons belicht in deze toch vrij kleine review.

01/12/2003
het is niet mijn sport, maar ik geloof graag dat als golf je ding is, dit fantastisch is...

misschien huur ik hem een weekendje :s
01/12/2003
Online golfen? Hmm, misschien dat het wel rustgevend is en als je net zoals mij niet meer word toegelaten op eem normale golfbaan kun je uit je dak gaan.
nielzo zegt:
02/12/2003
Gfx zitten snor, maar toch saai consept voor mij
SplinterX zegt:
02/12/2003
Net iets voor mij hooop ik dan maar!
PBateman zegt:
03/12/2003
TW2004 dus toch gewoon beter...

(behalve als je percee op Live wilt spelen...)
Request zegt:
03/12/2003
idd een erg mooie game..
Ik golf ook.. maar ik doe het liever buiten dan op de xbox..
Ik vind deze spellen een beetje.. ja.. hoe zeg je dat..
:s :)
Geef mij maar gewoon een SHOOTER :)
08/12/2003
Goeie zet om er een special van te maken.. vooral met zit spel geldt: hoe meer zielen hoe meer vreugd...
08/12/2003
Ziet er mooi uit maar ik zou toch meer moeten overtuigd worden om dit spel te kopen is ook nie echt mn stijl
NL MASTER zegt:
08/12/2003
Leuk als je ban Golf houd. Maar wie houd daar nou van.
DragonNL zegt:
09/12/2003
aangezien de review er al een tijdje is en het spel deze week special is, kan ik wel raden wat de prijsvraag deze week wordt :P ;)
09/12/2003
lijkt me leuke game maar of hij mijn geld waard is is nog maar de vraag of ik hem ga kopen hangt een beetje af van de reacties die ik om mij heen krijg over deze game
RedPog zegt:
09/12/2003
Rednas: Hou niet zo van golf games, wat doe ik hier dan?
11/12/2003
lijkt me geen f*ck aan!
Eagle4 zegt:
12/12/2003
Gekke shit die golf games
Spaarpot zegt:
16/12/2003
mwah vind golfgames nooit zo, in de goede ouwe tijd, dat dos spelletje, waarvan de naam mij even is ontschoten :p was wel erg leuk. Ben nu een beetje uitgegolfd.
Osram zegt:
25/03/2004
ik heb het spel, ik golf zelf niet, maar dit is echt een TOP spel, erg leuk om eens met vrienden of live te doen, grafics zijn echt schitterend. Je moet er idd een beetje van houden, maar het is best lekker om af en toe een hole in one te slaan. Ik vind het een aanrader, al is het niet extreem spannend. misschien moet je wachten totdat het een classic wordt.