Website

Lucasarts

Totally Games

4e kwartaal 2003

Gepost door Mirik Smit op 19 januari, 2004
Secret Weapons over Normandy review

De liefhebbers van vliegsimulatie spellen kunnen zich vast nog wel de legendarische Star Wars titels; X-Wing en Tie Fighter herinneren. Deze games, waarin uiterst 'realistisch' voor zo ver dat mogelijk is de gevechten in de ruimte (bekend uit de Star Wars films) werden nagebootst, waren een daverend succes. De PC titels waren van dusdanige kwaliteit en grafisch voor die tijd indrukwekkend genoeg om nog steeds door velen vereerd te worden als ware toppers. De makers van deze spellen, Totally Games hadden overduidelijk hun specialiteit gevonden. Ook met een eerdere titel, de tweede wereldoorlog vliegtuigsimulatie Secret Weapons of the Luftwaffe, had de studio succes bij de gamers. De vele jaren daarop volgde echter Star Wars titel na Star Wars titel, en de studio wilde eindelijk wel weer eens terug naar hun 'roots'. Ze zijn wederom in het tweede wereldoorlogtijdperk gestapt met een vervolg/remake van hun Secret Weapons of the Luftwaffe, dit maal genaamd: Secret Weapons over Normandy.

In Secret Weapons over Normandy (SWoN), dat zich tussen 1940 en í42 afspeelt, krijg je de helm op van James Chase, een jonge Amerikaanse piloot die een positie krijgt aangeboden bij een geheime eenheid van de British Royal Air Force, de BattleHawks. In deze eenheid, gevuld met de beste piloten van de Britse luchtmacht, moet Chase missies uitvoeren achter de linies van de vijand, het Derde Rijk, om de defensieve en offensieve machten van de Duisters uit te schakelen en af te zwakken zodat de grondtroepen door kunnen stoten. Uiteraard zijn de Duitsers de nodige foefjes aan het ontwikkelen, zoals de straaljager en enkele andere enge machines en heb je al snel de handen vol. Uiteindelijk zal Chase zelfs de stranden van NormandiŽ mogen beschermen van het Duitse tuig, terwijl de landmachten proberen D-day tot een goed einde te brengen.

Chase de Ace

In de rol van Ace, de Amerikaanse 'Ace', ofwel toppiloot wordt je in het begin van het spel merkwaardig onwetend behandeld, gek? Niet echt. Uiteraard is het erg in je voordeel als je de overigens lekkere besturing van de vliegtuigen goed onder de knie krijgt, zodat je niet voor paal staat tegenover je medepiloten. Chase zal door het gehele spel heen, bestaande uit 30 singleplayer missies, een variŽteit aan opdrachten moeten vervullen. Van 'dogfights', een stoer woord voor luchtgevechten, met Duitse jagers tot het torpederen van slagschepen en het redden van neergestorte teamleden. In Secret Weapons over Normandy zit een behoorlijke variŽteit aan missies.

Het is belangrijk te weten dat het spel geen regelrechte simulatietitel is, je kan het zelfs meer een arcade shooter noemen waarvan de besturing en het vlieggedrag meer op die van Microsoftís topper Crimson Skies lijken dan van een echte vliegsimulatie. In tegenstelling tot een echte WWII-bak, zijn de vliegtuigen in SWoN behoorlijk wendbaar. Zo wendbaar dat het realistische gehalte niet erg hoog ligt. Voor het spelplezier is dit uiteraard een voordeel, de besturing is hierdoor makkelijk op te pakken en speelt bijzonder plezierig. In het begin heb je alleen beschikking over de wat langzamere vliegtuigen, maar verder in het spel krijg je de beschikking over woeste snelheidsmonsters zoals de Spitfire, of Amerikaanse Mustang. Speel je aardig goed dan kun je zelfs verstopte vliegtuigen, bonusfilms, en medailles in het spel ontgrendelen en gebruiken tijdens je missies. Meer dan twintig echte bestaande vliegtuigen zijn tot je beschikking, bommenwerper of prototype, allemaal vliegen ze anders. De vliegtuigen zier er aardig accuraat uit, alleen ze missen behoorlijk wat detail. Jammer natuurlijk, maar geen grote ramp.

Ondanks de arcade besturing is het spel nog behoorlijk pittig. Sommige missies, waarin je tegen bijzondere overmachten van Duitse, of soms Japanse piloten komt te staan, vaak nog onder de dekking van luchtafweergeschut, zorgen dat je de mafste capriolen uithaalt om je machine maar heel te houden. Ben je echt kapotgeschoten of zijn je kogels en bommen op, dan is er vaak altijd nog de mogelijkheid om op een nabijgelegen landingsstrip, opgezet door de rebellen in die omgeving, de partizanen, te landen.
 Pagina 1 van 3 >> 2 3Top ^

Furies zegt:
19/01/2004
Lijkt me wel vette game, misschien als ik geld over heb dat ik em dan haal.
Robbertus zegt:
19/01/2004
hij lijkt me ook wel vet
19/01/2004
crimson gaat bij mij boven deze
19/01/2004
crimson is veel vetter... ik heb ze allebei!!
Aremas zegt:
19/01/2004
Geen live waarom staat het dan wel op de verpakking?(Of is dat iets anders)

Maar ik koop hem tog niet heb CS al. :)
19/01/2004
ik heb hem, en hij is zo vet!
19/01/2004
er is alleen een content download.. maar met de multiplayer ben je ook wel een tijdje bezig.. alle missies heb ik al klaar alleen ik mis nog 1 vliegtuig..:(.. maar dit is dus zeker een aanrader!!
19/01/2004
die cijfers die ze hier geven zijn ook gebaseerd op helemaal niks....er zijn maar 2 onderdelen waar het spel een 8.5 voor scoort. En toch geven ze het spel een 8.5 Beetje lomp als je het mij vraagt. Meestal nemen ze het gemiddelde...en tuurlijk sommige dingen tellen meer mee. maar dan nog. Gfx zijn matig en de speelduur is ook geen 8.5 Niet bepaald een titel die je een 8.5 in totaal geeft. Eerder een 7.5
19/01/2004
Met Crimson Skies ben je zo klaar, deze vind ik leuker op de lange termijn.
snIz zegt:
19/01/2004
Lijkt me wel een leuk spel, maar heb op dit moment geen geld meer :s
19/01/2004
uitstekende review, mirik.
ziet er erg leuk uit, en door de review ga ik hem kopen
Offtrack zegt:
19/01/2004
Kwalitatief Uitstekende Titel
Voorspelt veel goeds..:P
reikoe zegt:
19/01/2004
Ik heb CS en ben daar tevreden mee.... Daar laat ik het bij (lett en fig)
McRed zegt:
19/01/2004
Jammer dat CS: HRTR iets eerder was..
20/01/2004
De graphics zijn wel mooi vind ik in iedergval zou ik de graphics hoger geven dan een 6.5!!
:S
20/01/2004
ja, die zijn minimaal een vette 8 waard vind ik!
21/01/2004
haha als je bij de laatste missie en het laatste hoofdstuk daarvan die Ubergrote bommenwerper niet kapotschiet laat die een atoombom vallen op de stranden van Normandie:P
shadowfax zegt:
24/01/2004
dan vind ik het vliegen van battlefield nog better
dit is niets voor mij en ga hem zeker niet halen
daan zegt:
25/01/2004
Ik ga hem zker kopennn
25/01/2004
YO simpel nootje, de belangrijkste eigenschappen van een spel is de gameplay waarde, niet de graphics of wat dan ook> Een eindcijfer heeft te maken met wat jij het spel waar dfacht, en dat MOET wel dicht bij de gameplay waarde liggen. Soms halve punt meer, soms halve punt minder als de rest lage kwaliteit is. Het spel is echter op alle vlakken redelijk tot hoge kwaliteit, dus wordt het gameplay cijfer genomen als eindscore. Als je dat nioet snapt, en jij wilt dat ik het spel een 7 geef ondanks dat het een superspel is, dan weet je niet hoe je spellen moet waarderen!
Tha Clone zegt:
26/01/2004
Ik heb het spel vrijdag gekocht, en ik ben er zeer blij mee! Ik vind het echt veel leuker/beter dan Crimson Skies! Maar dat zal wel komen omdat ik van WOII combat flightsims houdt :)