Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Website

Lucasarts

Lucasarts

4e kwartaal 2003

Gepost door Erwin Vogelaar op 17 februari, 2004

Het lijkt een nieuwe trend te worden dat er meer en meer goede games uitkomen die zich afspelen in het grote Star Wars universum. Het meest recente voorbeeld van een succesvolle Star Wars game op de Xbox is natuurlijk Bioware’s Role Playing Game Knights of the Old Republic, maar ook het actie spel Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast deed het niet slecht en kwam steeds dichter bij de perfecte Star Wars actie game. Dit in tegenstelling tot Star Wars: Obi-Wan wat door de pers genadeloos werd afgekraakt. Het vervolg op Jedi Outcast is uitgekomen en heeft de titel Jedi Academy meegekregen. Hoort deze game tussen de goede en succesvolle Star Wars games, of zal ook deze net als Obi-Wan snel in de budget-bakken verschijnen?

In a galaxy far, far away..

De Jedi Knight games zijn een First Person Shooter serie helemaal in de style van Star Wars in de tijd na de originele films. In de eerste twee delen van de serie speelde je nog als de jedi (wijze krijgers) Kyle Katarn. Nu mag je echter zelf een karakter samenstellen. Hierbij heb je de keuze uit verschillende rassen, huidkleuren en kleding om je karakter er uit te laten zien zoals jij het wilt. Hierna mag je ook gelijk een lightsaber uitzoeken. Een lightsaber is een soort zwaard van licht wat door alle jedi’s wordt gebruikt. Deze keuze is al best moeilijk, omdat je zoveel keuze hebt. Je kan niet alleen uit veel verschillende kleuren kiezen, maar ook uit veel verschillende soorten sabers. Hierbij moet je denken aan verschillen in snelheid, kracht en precisie. Heb je dit eenmaal voor elkaar, dan kan het echte spel beginnen.

Je karakter zit in een vliegend voertuig vol met studenten, een groep studenten op weg naar een bijzondere academie. Niet een academie zoals wij die kennen met boeken en pennen, maar een school waar mensen opgeleid worden tot jedi’s en dat door niemand minder dan Luke Skywalker. Luke Skywalker is de grote held uit de Star Wars films waar die leert om jedi te worden en zo de donkere zijde verslaat. Het gaat echter al van het begin af mis en het voertuig stort neer midden in de jungle. Jouw taak om samen met een medestudent te ontsnappen uit de jungle door het verslaan van vreemde beesten en het overbruggen van verscheidene obstakels.

Is alles nog aardig rustig in de jungle, spot je opeens wat stormtroopers die aan het praten zijn. Stormtroopers zijn de soldaten van de vijand, de vijand die alle jedi’s wil uitroeien. Gelukkig heb jij een lightsaber (zwaard van vernietigend licht) tot je beschikking en een paar seconden later liggen de stormtroopers met hun neus in het gras. Voor je het weet staat een vijandelijke jedi voor je neus en na een kort gevecht is ook deze verslagen. Er is meer aan de hand, want als je dicht bij een tempel komt zie je een groepje donker uitziende personen die met een vreemd voorwerp kracht uit de tempel te halen. Hoe en wat weet niemand en dat moet dan ook snel uitgezocht worden.

Jij en de rest van de studenten zijn nog ‘simpele’ nieuwelingen, dus die worden met begeleiding van een jedi meester geholpen met kleine missies. Kyle Katarn (de held van de vorige twee Jedi Knight delen dus) wordt jouw meester. Hierdoor is het gevoel van de vorige delen nog niet helemaal verdwenen. Samen met Kyle ga je op kleine missies en soms mag je zelfs alleen gaan, omdat het maar een simpele opdracht is. Deze opdrachten zullen gelukkig meestal wel wat moeilijk uitpakken dan verwacht. Terwijl deze missies nog niet echt heel belangrijk zijn, kom je er langzaam achter wat er nou echt aan de hand is. De sith (de vijand) probeert The Force te stelen en zo een oude sith lord laten oprijzen uit de dode.

May The Force be with you

De zogenaamde Force is een kracht die word uitgelegd als een kracht die alle levende dingen met elkaar verbindt. Deze kracht geeft de gebruiker bijzondere krachten. The Force is simpel onder te verdelen in de ‘dark side’ en de ‘light side’. De dark side is over het algemeen meer nuttig voor het aanvallen en de light side meer voor het verdedigen. Jij wordt als student opgeleid om The Force te gebruiken. Tussen de missies door mag je zo nu en dan een bepaalde Force-kracht verbeteren, of een nieuwe Force-kracht leren. Maakte het in Knights of the Old Republic nog uit welke soort Force je gebruikte voor je spelverloop en vooral je karakterontwikkeling heeft het in Jedi Academy totaal geen gevolg. Op deze manier kan je wel makkelijk van beide kanten de beste krachten kiezen. Zo kan je van de light-side de Force gebruiken om jezelf te helen en de dark-side gebruiken om je vijanden te frituren met onvermijdelijke bliksem die uit je hand komt.

De dark-side heeft nog meer van die duistere krachten als iemand bij de nek grijpen en laten stikken, of van een afgrond werpen en The Force van de vijand stelen en laten omzetten in je eigen leven. De light-side brengt meer vriendelijke krachten als jezelf verdedigen tegen vijandelijke Force krachten en jezelf onzichtbaar maken voor een bepaalde vijand. Alle krachten zijn handig, maar de ene kan je beter liggen dan de andere, dus kies je krachten voorzichtig, want je kan ze niet allemaal hebben. Naast de Force-krachten van de dark- en de light-side zijn er ook nog algemene krachten die alle jedi’s (zowel dark en light) kunnen gebruiken.

Deze algemene krachten zijn het hoog kunnen springen, het versneld kunnen bewegen, je lightsaber kunnen gooien en het detecteren, naar je toe trekken en het van je af duwen van personen en voorwerpen. Deze laatste duw en trek krachten kunnen vooral erg van pas komen bij het ontwapenen van tegenstanders, of ze met hele bosjes tegelijk van een afgrond afduwen. Je kan een aantal Force-krachten binden aan knoppen van je controller en het is dan ook slim om de trek en duw krachten op de witte en zwarte knop te plaatsen zodat je ze altijd makkelijk bij de hand hebt.

Wapens

Na al dit Force gepraat lijkt het misschien of dat alles is waarmee je kunt vechten, maar er is veel meer! Zo heeft elke jedi standaard een lightsaber. Een lightsaber is eigenlijk weinig meer dan een staaf licht wat door vele materie kan snijden. Bij het selecteren van dit wapen gaat het spel direct naar een third person view, zodat je talloze leuke bewegingen kan maken. In het eerste deel van het spel moet je het nog doen met een enkele lightsaber, maar later kun je ook kiezen uit een lightsaber in elke hand of zelfs een staf zodat je een twee keer zo grote lightsaber in hebt. Bij elke van deze soorten lightsaber horen ook weer eigen bewegingen die je met verschillende knoppen combinaties makkelijk kan uitvoeren. Dit vergt wel even wat oefening, maar als je het eenmaal door hebt schud je de moves zo uit je spreekwoordelijke mouw.

Xatos zegt:
17/02/2004
Zeer cool spel, al helemaal blauw gespeeld op de PC iedereen de Jedi Outcast II heeft gespeeld moet deze zeker checken. :)
zegt:
17/02/2004
Neh...deze laat ik ook maar ff liggen.
M_Master zegt:
17/02/2004
Het is niet "Luke, i'm your father", maar "No, I am your father".

Ik heb het vorige deel gespeeld, maar kon mij niet echt boeien, dat kwam vooral door de hoofdpersoon en de levels die erg saai waren. Wat ik wel leuk vond is dat je een cheat had waarbij je de ledematen enz. wel doormidden kon slaan.

Deze lijkt me een stuk leuker door de toevoeging van Live en je eigen poppetje maken.
Ruben III zegt:
17/02/2004
Verschenen:
1e kwartaal 1970

best oude game :)
M_Master zegt:
17/02/2004
lol, Is wel knap een game van de film maken die toen nog niet eens gemaakt was.
thomas63 zegt:
17/02/2004
spel is cool, maar ziet er niet uit en ben je ook veel sneller beu dan de meeste live games
truSteh zegt:
17/02/2004
Verschenen:
1e kwartaal 1970

Euh O_o Zal wel aan mij liggen :P
Shriko zegt:
17/02/2004
Ok, maar aangepast, want dat stond wel heel erg fout :D
17/02/2004
ik vind het een zeer cool spel en in het level zonder light sabre kreeg ik toch wel het echte Star Wars gevoel. zonder lightsabre jah. je vecht tegen een horde aan soldaten, haalt een AT-AT neer en stapt vervolgens zelf in een andere AT-AT. geweldig:)
XeoN zegt:
17/02/2004
IK HEB HEM AL:D HIJ IS GEWOON SUPER VET !! MET ZIJN 2EN LIGHTSABER GEVECHTEN ! OP XBOX LIVE IS OOK WEL COOL:D
Shriko zegt:
18/02/2004
Voor iedereen die on-line speelt, voeg Shriko eens toe aan een leuke game :)
Loserkid zegt:
18/02/2004
Btje laat deze revieuw, maja dat ie zo linear is boeit me niet,heb hem zelf. niet alles spellen moeten j zo veel vrijheid geven. linear kan ook heel leuk zijn, zoals bij dit spel
Reteppd zegt:
19/02/2004
33€ bij de frs!
Therocker zegt:
21/02/2004
heb hem
echt supervet!!!!!
24/02/2004
heb em ook vooral op live te gek !!!! hijs nie perfect maar hijs wel de moeite waard voor jedi fans trouwens bij freerecord shop verkopen ze em voor 39.99 en alle andere winkels 59,99 dus als je aan dacht om dit spel te koen maar vond em te duur dan checkem maar bij free recordshop
Revan NL zegt:
25/02/2004
Heb hem op PC, helemaal stukgespeeld maar op de een of andere manier vond ik Jedi Outcast beter. Daar zat een beter verhaal in, en Kyle katarn is veel cooler dan die persoon die je nu speelt, al is het bouwen van een lightsaber wel erg tof
Lancher zegt:
11/03/2004
nog steeds niet het nivo van knights maar wel een vette game