Content Download
In-game Dolby Digital

Matig
Matig

Gepost door Mirik Smit op 05 maart, 2004
Knights of the Temple: Infernal Crusade review

Mensen bekend met de Zweedse studio Starbreeze zijn vast op de hoogte van de aardige hack ’n slash titel genaamd Enclave, die de ontwikkelaar inmiddels anderhalf jaar geleden op de kaart zette. Ze bewezen de kennis te bezitten een goede en mooie actietitel in elkaar te zetten en buiten dat nu met hun nieuwe titel; Knights of the Temple: Internal Crusade uit. Wij nemen de nieuwe hack ’n slash titel van Starbreeze onder de loep in de onderstaande review.

Inleiding

In Knights of the Temple speel je Paul de Raque, een jonge strijder die door de ontvoerde jonkvrouw Adelle in geestenvorm benaderd wordt om haar en de wereld te redden. De vuige Bisschop van Belmont heeft een pact gesloten met de duivel, en moet een satanisch ritueel uitvoeren waarvoor hij de mooie en met speciale krachten begaafde Adelle nodig heeft. Uiteraard laat Paul dit niet op zich zitten en hij trekt ten strijde tegen de Bisschop en zijn leger aan huurlingen, verknipte soldaten en verschrikkelijke demonen.

De jonge Paul zal tijdens zijn strijd door Adelle gezegend worden met hemelse krachten, die hem van nut zullen zijn in de zoektocht naar de Bisschop. De ex-heilige trekt het hele land door om de verschillende facties over te halen te strijden voor het slechte, om vervolgens de poorten van de hel te openen zodat hij voor eens en altijd over de aarde kan regeren. Iets dat slechteriken vaak lijken te prefereren.

Misschien is het verhaal niet het sterkste punt van Knights of the Temple maar het wordt in het spel aardig gebracht door leuke tussenscènes waarin de tierende Bisschop met veel overdreven en grootse bewegingen zijn relaas doet. Niet gek, want de jongens bij Starbreeze hebben een van de meest geavanceerde ‘motion-capture’ studio’s in Europa. Dat zie je dan ook vrijwel meteen, want hoewel de titel in alle simpelheid een hack ’n slash is, zijn de animaties van bijzonder hoge kwaliteit.

Het mooie hier aan is dat Paul de ‘wannabe’ tempelridder in de mooie middeleeuwse omgevingen realistisch met zijn zwaard, bijl of goedendag overweg gaat. Elke aanval in het begin van het spel is gebaseerd op de werkelijke uitvoering van de beweging. Later in het spel, als Paul meer combinaties leert en bezit over de nodige goddelijke kracht, zullen de bewegingen, net als de omgevingen en vijanden iets minder realistisch worden. Het past bij het spel, en de geleidelijke overgang van klein broekie naar ultieme ridder met stoere aanvallen is goed gedaan.

Afbeelding 1Afbeelding 2Afbeelding 3

Spelverloop

Zoals eerder gezegd is er niks gecompliceerds aan Knights of the Temple, en zul je dan ook geen moeite hebben het spel binnen enkele minuten op te pakken. De aanvallen zijn makkelijk uit te voeren, en zijn feitelijk combinaties van één of twee knoppen. Om alles nog makkelijker te maken kan Paul niet springen, en zijn alle mogelijk platformelementen gelijk uit het spel verdwenen. In de vorige titel Enclave zaten nog wel eens lastige springpuzzels of diepe kuilen met lava op de bodem. In Knights of the Temple zijn deze ook aanwezig, alleen zul je er nooit in vallen simpelweg omdat je niet kunt springen en Paul, net als een kwak lijm, niet van platformen af kan vallen.

Pagina 1 van 3 >> 2 3Top ^

• Een kleine online speelmodi is beter dan niks
  • Aardige animaties

• Hele matige uitvoering van de gameplay
  • Weinig varieteit
  • Binnen enkele uren uit te spelen

Matig
Matig
Knights of the Temple is een typisch geval van 'net niet'. Te weinig inhoud, te kort speelbaar en een online modi die werkelijk een nagedachte is. Het had een aardig spel kunnen worden maar dat is 't niet, ondanks de aardige animaties. De in herhaling vallende gameplay en soms overdreven moeilijke stukken maken dit een hele matige titel, die alleen voor echte hack 'n slash fans aantrekkelijk is.

Tha Clone zegt:
05/03/2004
Eerst wou ik het misschien (héél misschien) nog gaan kopen, nu ga ik het denk alleen nog mar huren :p
Timmeh zegt:
05/03/2004
Toch heeft het iets dit spel dat mij tot deze game aantrekt.
05/03/2004
ik stop je niet, om 't spel uit te proberen :o) ik denk dat 60 euro alleen belachelijk is
Alex V zegt:
05/03/2004
Dat vind ik zowieso een belachelijke prijs voor een game. Zeker als je naar de gemiddelde speelduur en kwaliteit kijkt van de gemiddelde game. Games als HALO verdienen alleen zo'n prijskaartje.
Ak-47(P) zegt:
05/03/2004
Het is inderdaad belachelijk als je nog steeds zon prijs moet betalen.. maar kijk bijvoorbeeld steeds meer speelgoedwinkels gaan ook kijken naar de reviews.. kijk naar bart smit en gaan tog die prijzen een keer omlaag... in een bart smit folder staan vaak de cijfers van de pu bij.. dat beinvloedt ze wel...
het is net zo met neiuwe autos... als de autoweek bijv. de nieuwe astra afkraakt kopen ook veel en veel minder mensen de autos... wat ik dus wil zeggen is dat de prijzen van tegenwoordig belachelijk zijn voor shit games maar je ziet wel dat steeds meer winkels gaan kijken naar de reviews enzo... dus hopelijk doen er meer dit en worden games uiteindelijk misgien goedkoper...

zoooo... opgelucht 8)
06/03/2004
kut spel
nicosoda zegt:
06/03/2004
Goed geschreven, alleen jammer dat er af en toe een t ontbreekt.

"Vind_ hij een betere dan hij al had in die specifieke klasse, dan ruilt hij deze om voor de nieuwe aanwinst. Zo zul je constant een zwaard, bijl en nieuwe knots vinden die keer op keer ietsjes krachtiger zijn dan het wapen wat je er voor vind_."
$martgun zegt:
06/03/2004
nicosoda ik vindt jouw egt een mierenneukert
Marx zegt:
06/03/2004
idd, hij doet het ook maar voor z'n lol
zegt:
06/03/2004
Die pics zien er anders wel tof uit...Enclave heb ik ook al gehad en vond ik ook errug tof. Ik zie wel wat ik met deze titel ga doen. [denk niks; ga eerder BG: DA kopen :p]
lordtien zegt:
11/04/2004
Man in de PU had deze game een 8,1 ut is dus zeketrs geen kutgame

en die pics zien er erg vet uit, denk dat ut een toppertje ken worde alssie meer bekend is
24/01/2005
spel net uitgespeeld, en valt mij erg tegen. het spel speel je onverwacht binnen een paar uurtjes uit. De gebruikte soundtrack is heel prachtig, maar de levelopbouw en graphics stellen -als de game vergelijkt met Enclave- zwaar teleur (veel donkere gangetjes en eentonige kleine levels). Het vechten is ook niet zo moeilijk, behalve de laatste eindbaas. De game is beslist geen disney kindergame, zoals in de review omschreven. Dit vanwege de liters bloed en de toch wel realistische manier van vechten, hiervoor is veel aandacht aan geschonken en komt goed uit de verf. Gelukkig heb ik de game niet de volle prijs gekocht, dat is ie echt niet waard.