Judge Dredd: Dredd versus Death

Website

Rebellion

Gepost door Jordi Bauw op 07 maart, 2004

Denk even terug aan de tijden dat Sylvester Stallone nog hip was. In films als Rambo en Judge Dredd schitterde deze gespierde held met het scheve smoelwerk. Deze laatste film, Judge Dredd, was gebaseerd op de futuristische stripboeken van Garth Ennis. Waarin een politieman, die in die tijd bekend stonden als ‘Judges’ ofwel rechters, genaamd Dredd de hoofdrol speelt. Alhoewel deze film alweer een paar jaar oud is, leek het Vivendi en Rebellion leuk om deze oude franchise eens uit de kast te trekken en een compleet nieuwe Judge Dredd game te maken. Het spel is inmiddels door ons getest, en nu zijn wij de ‘Judge’ over Judge Dredd. Hier onder spreken wij recht over deze eerste persoons shooter..

He is the law

Judge Dredd: Dredd vs Death, zoals de volledige titel van het spel luid, speelt zich af in de voor de kenners bekende stad ‘Mega City One’. Deze agglomeratie bestaande uit talloze hoge flatgebouwen en miljoenen inwoners, wordt overzien door de zogenaamde Judges. Deze Judges zijn voor Mega City wat de mannen en vrouwen in het blauw voor ons zijn hedendag. Het verschil is alleen dat de Judges van Mega City One getraind zijn om bikkelhard en direct te handelen. Dankzij de criminele omstandigheden in de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, zijn de Judges zowel rechter, jury en beul tegelijk. In een geval van een arrestatie of als iemand de wet overtreedt mogen zij ter plekke recht uit spreken, en de crimineel in kwestie zijn straf opleggen. De beste Judge van Mega City One is Judge Dredd. Hard als staal, nooit in voor grapjes en altijd kosten wat kost de wet handhavend. Judge Dredd heeft in zijn carrière al zoveel criminelen achter de tralies gezet, en zoveel aanzien opgebouwd dat heel Mega City One hem ziet als de belichaming van de wet. Hij IS de wet.

Dark Judges

Op een schijnbaar rustige dag kijkt Dredd naar een protest actie voor het hoofdkwartier van de Judges. Samen met Judge Anderson, een vrouwelijke Judge die over paranormale eigenschappen beschikt, staat Dredd roerloos te kijken naar de demonstratie. Anderson voelt dat er nare dingen staan te gebeuren in Mega City One, maar Dredd wordt opgeroepen om wat aan de demonstratie te doen. Al snel blijkt wat er aan de hand is in de stad, vampiers en andere gedrochten nemen burgers over en veranderen deze in zombies. De mysterieuze ‘Dark Judges’ die Dredd al vaker heeft opgesloten, zitten achter deze onheilspellende gebeurtenissen. Het is aan Dredd om de Dark Judges opnieuw op te sporen en de gerechtigheid te laten overwinnen.

Assume the position creep!

Jij neemt in het spel de rol van de stoere en bikkelharde Judge Dredd op je. Na een korte training in het bureau, waar je de basis elementen van het spel leert, mag je de straat op om de demonstranten eens even te laten zien wie er de baas is in Mega City One. Al gelijk wordt duidelijk dat jij letterlijk de wet bent, mensen herkennen je meteen en je hoeft maar te roepen en ze geven zich over. Door op de zwarte knop te drukken zal Dredd de crimineel in kwestie intimideren en schreeuwen voor overgave. Dit gaat met zinnen zoals “Assume the position creep”, “You’re coming with me!” en vele andere intimiderende variaties daarop. Geeft de wetsovertreder zich over, dan knielt hij met zijn handen op zijn rug en kun je hem inrekenen. Dit gaat heel simpel met een druk op de B knop en Dredd zal meteen de straf die wordt opgelegd bekendmaken, inclusief overtredingen die er zijn gemaakt. Drie maanden voor verstoring van de openbare orde, of een paar jaar cel voor het spuiten van graffiti op het mooie gerechtsgebouw van Dredd. Soms zijn de straffen echt lachwekkend hoog, en je voelt je al snel een machtige rechter.

Intimideren en arresteren

Nou heeft natuurlijk niet elke crimineel zin om zijn wapens neer te leggen en mee te komen. Velen zullen eerst ‘overtuigd’ moeten worden voordat ze zich overgeven. Dit kun je op een aantal manieren doen, je kunt roepen en kijken hoe de criminelen reageren. Willen ze niet mee, dan zul je geweld moeten gebruiken. Op de grond schieten vlak voor de voeten wil ze nog wel eens overhalen om zichzelf over te geven. Heb je een iets hardere groep criminelen voor je, dan zul je er eerst een paar moeten omleggen voordat de rest van de groep bang wordt. Ook kun je proberen wapens uit de handen van de criminelen te schieten, of een aantal kogels in de minder vitale uitsteeksels van het menselijke lichaam plaatsen. Dit element is erg goed gedaan in het spel, en het is echt leuk om wetsovertreders te intimideren door op de grond te schieten of het wapen uit hun hand te knallen. Nou hoef je natuurlijk niet altijd de brave Judge te zijn, en je kunt de criminelen ook gewoon meteen omleggen. Nadeel hiervan is dat je ‘Lawmeter’ dan omlaag gaat. De Lawmeter houdt bij hoe goed je de wet hanteert en zal stijgen als je meer arrestatie pleegt of mensen red, en zakken als je onschuldige burgers neermaait. Is je Lawmeter helemaal leeg, en blijf je burgers neerschieten, dan zal je vogelvrij worden verklaard en komt een speciaal team van het Justitiële Departement je halen. Deze agenten zijn onverslaanbaar en het is dan ook aan te raden om je plicht te doen en de wet zoveel mogelijk te handhaven.

toet zegt:
07/03/2004
lijkt me niet echt geweldig spel
Sen zegt:
07/03/2004
En het krijgt een hoger spel dan sonic heroes...
Ik denk dat ik het wel gezien heb met de reviews hier.
MIjn excuses, maar is dit spel nou beter dan sonic heroes??
Ik heb judge dread zelf niet, maar dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.
Hordo zegt:
07/03/2004
Het is triest maar Judge Dredd vond ik wel leuker om te spelen dan Sonic Heroes.
err0r zegt:
07/03/2004
Volgens mij is tie best wel cool hoop dat ik m ooit es kan spelen en zien hoe die is.
Hoosie zegt:
07/03/2004
trouwens wel een btje laat.. review van deze game stond al in xbox magazine nummer 5 ofzo.. maar goed ik heb hem gespeeld en ik vind het een slecht spel k vind sonic heroes leuker
snIz zegt:
07/03/2004
Lijkt mij maar niks...
Timmeh zegt:
07/03/2004
jemig ik kijk nog liever de teletubbies
Ak-47(P) zegt:
07/03/2004
*gaap* ik ga liever bob de bouwer kijke... pff wat een shitgames de laatste tijd zeg... al was deze wel al heel lang uit.. :{
McRed zegt:
07/03/2004
Whaa.. Wat slecht!
nielzo zegt:
07/03/2004
lijkt een beetje op halflife 2 en halo 2
Serial zegt:
07/03/2004
lol @ nielzo: Dan had het vast niet zo'n cijfer gekregen ;)
07/03/2004
_O_Gaaf spel. Echt heel tof_O_
08/03/2004
Sen dat iemand jouw mening niet deelt over één spel, betekend niet dat jij over een ander spel anders zou oordelen. Je bent echt naief als je op een review waar je het niet mee eens bent alle andere reviews waar je duidelijk geneens verstand van hebt beoordeeld.

Dat noemen wij een domme fanboy die niet langer kijkt dan zijn korte neus lang is.
HanTheMan zegt:
08/03/2004