Metal Arms: Glitch In The System

Swingin Ape Studios

Gepost door Jordi Bauw op 29 juli, 2003

Swingin Ape Studio's werkt aan een multiplatform game waarin je een robot speelt die zijn wereld moet redden. De naam van dit robotje is Glitch en als Glitch zul je in Metal Arms: Glitch in the System vele dingen moeten overwinnen en opblazen. Vandaag kijken we alvast even vooruit op deze interessante titel. Aan de hand van een demo met drie levels zullen we jullie een eerste indruk van de game geven.

Iron Star

In Metal Arms: Glitch In The System ben jij de robot Glitch. Op de planeet waar Glitch woont, genaamd Iron Star, leven alleen maar robots. Ze fabriceren zichzelf en allemaal hebben ze hetzelfde vredelievende gevoel. De vreedzame samenleving wordt hard verstoord als er door een foutje in de fabriek (ja ook machines kunnen foutjes maken) een slechte robot ontstaat.

De slechte robot noemt zichzelf General Corrosive, en heeft het vanzelfsprekend niet goed voor met de planeet Iron Star. Nadat General Corrosive zijn kwade kracht heeft ondekt gaat hij met zijn slechte ideeŽn aan het werk. Hij maakt zijn eigen fabriek en fabriceert een groot robotleger, waar hij de planeet Iron Star mee wil overnemen. Al gauw is er geen verzet meer en worden alle inwoners van Iron Star tot slaven gemaakt. Glitch laat het er natuurlijk niet bij zitten en trekt ten strijde tegen de slechte generaal.

Eerste impressie

Het eerste wat me opviel aan de game, is dat het er allemaal erg mooi uitziet voor een multiplatform titel. Normaal zijn games die op meerdere platforms uitkomen grafisch niet echt indrukwekkend. In Metal Arms: Glitch in the System is hier echter niet veel van te zien. De game zit grafisch goed in elkaar en vooral op de karakters zelf is veel detail te vinden. Glitch is hier natuurlijk een goed voorbeeld van, maar sommige andere vijanden bruizen ook van de grappige details.

Metal Arms wordt gespeeld op de Xbox zoals je dat van een 3rd person action titel mag verwachten. Met de linker stick kun je strafen en normaal naar voren en achter lopen, terwijl je met de rechter stick om je heen kunt kijken. Dit is, en werkt, even goed als in Mechassault en Splinter Cell. Verder zijn de controls lekker snel en beweegt Glitch ook lekker soepel over het beeld. Dit beviel mij meteen, omdat zo de actie lekker door blijft lopen.

Na de globale introductie met de game, werd het tijd om eens te kijken wat Glitch nou eigenlijk allemaal kan en tot zijn beschikking heeft. Vanzelfsprekend kan Glitch lopen en springen, maar daar blijft het gelukkig niet bij. Speciale moves zijn bijvoorbeeld Double Jump en glijden aan een touw naar beneden zoals in Splinter Cell. Glitch heeft nog meer bewegingen en kan deze ook combineren, maar het wordt pas echt interessant bij het gevechts gedeelte. Dit is namelijk anders dan dat we gewend zijn in dit soort actie titels.

Metal arms

Glitch heeft de beschikking over (hoe kan het ook anders) twee armen. In deze twee armen kan hij dingen vasthouden zoals wapens en verschillende granaten. In zijn rechterhand heeft hij de wapens, en in zijn linkerhand kan hij de overige items vasthouden. Het unieke van dit systeem is dat je middels het combineren van verschillende items andere mogelijkheden ontdekt. Zo kun je in de ene hand een scope houden, zodat je met je guns kunt inzoomen. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld links een granaat vast te houden en rechts een katapult, Glitch zal dan via de katapult de granaat afschieten in plaats van hem te gooien. Hierdoor kun je de granaat verder schieten en bijvoorbeeld gericht doelen raken.

29/07/2003
Als het maar niet zo eentonig is als munch's oddysee..
Tha Clone zegt: