Website

Eidos Interactive

IO Interactive

Sluipspel

In-game Dolby Digital

Gepost door Jordi Bauw op 06 mei, 2004

Eidos en IO Interactive brachten eind 2000 een spel op de markt waarin je een huurmoordenaar kon spelen. Voor het eerst moest je op ‘professionele’ wijze belangrijke personen om het leven brengen, in plaats van bruut met de pistolen blazend door een level met demonen rennen. Dit concept bewees zeer interessant en populair te zijn, vooral de mysterieuze huurmoordenaar 47 hield de geïnteresseerd in het spel. Inmiddels is de Hitman serie uitgegroeid tot een van de grotere Eidos franchises. Deze week kwam dan ook Hitman: Contracts uit, het derde deel in de Hitman serie. Wij hezen ons in Agent 47’s chique pak en gingen op jacht.

Zoals je kunt lezen in ons artikel over de achtergrond van Agent 47, begint Hitman Contracts bij een mislukte ‘hit’ van agent 47. Bloedend en strompelend haalt hij het net naar zijn hotelkamer alwaar hij steeds buiten bewustzijn raakt en weer bijkomt. Tijdens de tijd dat Agent 47 bewusteloos is, of gewoon diep nadenkt, speel jij levels in zijn gedachten. Zo kom je bijvoorbeeld ineens aan het prille begin van 47’s leven, of moet je oude opdrachten volbrengen waar 47 over nadenkt. Aan het eind van elk level keer je dan weer even terug naar Agent 47 in het heden om te zien hoe het hem en zijn wonden vergaat. Al met al een zeer unieke wijze om een verhaal te presenteren, het is alleen een beetje jammer dat een beginnende Hitman speler geen informatie krijgt over hoe de levels en gebeurtenissen met elkaar in verband staan. Ook krijg je geen echte achtergrond informatie en zodoende raak je als beginnende Hitman speler niet helemaal betrokken in het verhaal rondom Agent 47 zelf. Spelers die de eerdere delen wel al gespeeld hebben zullen worden getrakteerd op bekende levels en meer sappige details rondom de mystieke 47.

De missies die je moet uitvoeren als huurmoordenaar krijg je doorgespeeld van je contact persoon bij ‘the Agency’, de mysterieuze organisatie waarvoor Agent 47 werkt. Niet verassend houden de missies altijd in dat je bepaalde personen moet vermoorden. Niet omdat de wereld beter af in zonder deze personen, maar gewoonweg omdat je ervoor betaald wordt. Nu is dit niet helemaal waar, want het spel heeft wel degelijk een soort van moraal. Je kunt de ‘targets’ namelijk altijd op een bepaalde manier als boosaardig zien, en er worden (bijna) nooit compleet onschuldige mensen omgelegd. De missies die je krijgt beginnen simpel maar worden al snel complexer dan je zou denken, sommige klanten willen namelijk meer waar voor hun geld. Gelukkig is Agent 47 bedreven genoeg om zelfs de meest gecompliceerde missies uit te voeren.

Afbeelding 6Afbeelding 7Afbeelding 8

Qua opzet is Hitman Contract eigenlijk te vergelijken met een goed avonturenspel. In dit soort spellen is het vaak mogelijk om het spel perfect en minder perfect uit te spelen. Denk bijvoorbeeld aan het stellen van de goede vragen aan personages en het pakken van de juiste voorwerpen. Hitman Contract zit precies zo in elkaar. Elk level is zo gemaakt dat je op verschillende manieren ergens kunt komen en je doel kunt bereiken. Het is aan jou om uit te vinden wat de beste methode is, je moet echt denken als een huurmoordenaar om de perfecte moord te plegen. Natuurlijk kun je gewoon met je geweer naar binnen lopen en iedereen neermaaien, maar echt tactvol is het niet. Leuker is het om jezelf als kok te verkleden, gif te vinden en de maaltijd van de gasten te vergiftigen. Het voordeel hiervan is dat je een betere score krijgt aan het einde van het level en uiteraard een heel voldaan gevoel.

Op dit punt maakt Hitman Contracts net als Splinter Cell gebruik van je eigen geweten. Ga je onschuldige mensen vermoorden? Of ga je proberen niemand te doden behalve het doelwit? De keuze is geheel aan jou en het is de echte uitdaging om zo min mogelijk mensen te vermoorden. Op die manier bega je namelijk de perfecte misdaad, en daar is het een Hitman natuurlijk om te doen. Om dit te stimuleren speel je extra’s vrij door als een echte huurmoordenaar te spelen. Als je trouwens dacht dat het makkelijk was om even de perfecte misdaad te plegen heb je het mis. In Hitman Contracts is het sluipen nog beter gesimuleerd dan in Splinter Cell. Uiteraard kan Agent 47 niet aan buizen hangen en zich verstoppen in de schaduw, maar kan jij dit in het echte leven? Nee, de dingen die je in Hitman Contracts doet daarentegen, zou je bij wijze van spreken zelf kunnen doen. Het besluipen van vijanden is in Hitman Contracts niet zo makkelijk als in Splinter Cell. Tegenstanders zien je namelijk al van ver af staan en blijven je ook doodleuk volgen. Om ze heen lopen op meters afstand heeft dan ook niet het effect dat het in Splinter Cell heeft. Ook worden ze zelden afgeleid, lopen de soldaten in Splinter Cell nog het fluitje van Sam achterna, in Hitman Contracts blijven soldaten op hun post en kun je ze daar nooit vanaf halen.Eenmaal gezien is de kans minimaal dat je zonder bruut geweld een vijand kunt doden. Het doet gewoon allemaal net iets realistischer aan in Hitman Contracts. Zo is er ook geen alarm wat afgaat en na een tijdje weer normaal wordt. Als je eenmaal gezien bent is vluchten onmogelijk, de tegenstanders zijn namelijk niet dom en achtervolgen je gewoon overal waar jij gaat. Mochten ze je dan kwijt zijn geraakt, dan kun je jezelf in ieder geval niet meer vertonen, want zogauw ze je weer in de gaten krijgen ben je weer op de vlucht.

Afbeelding 18Afbeelding 19Afbeelding 20

• Veel vrijheid
  • Zeer realistisch
  • Lekkere sfeer
  • Perfecte moord plegen voelt zeer goed

• Lastig het verhaalte begrijpen voor beginners
  • Kleine bugs waarbij karakters armen/benen door muren gaan

Hitman Contracts is een welkome verassing voor liefhebbers van sluipspellen. Het spel bied vele moeilijke uitdagingen en geeft je echt het gevoel dat jij dit bent en dat jij bepaalt wat er gaat gebeuren. Een perfecte sfeer, mooie graphics en het sfeervolle geluid maken dit spel een echte aanrader.
1 lezer review voor deze titel

Alborz zegt:
06/05/2004
Wow dit word supervet heb al silent assasin gespeeld vond em wel leuk miss komt deze ook in me verlanglijst
GAGGAG zegt:
06/05/2004
Goede review, hoe groot is het spel ongeveer.
Volgende week komt ninja gaiden al uit, moeilijk om een keuze te maken tussen al die spellen|:-.
toet zegt:
06/05/2004
leuk spel hoor! ik heb hem nu zelf een week, en het is echt gaaf dat je op zoveel verschillende manieren je missies kan halen!
aanrader dus :)
06/05/2004
ik vind hem niet zo leuk, de graphics vallen me wat tegen en de gameplay, is wat houterig. Maarja ieder zijn eigen smaak :)
SMoOthSEr zegt:
06/05/2004
Vond Hitman 2 ook gruw om t spelen denk dus dat ik deze ook ga halen :D.
swordman zegt:
06/05/2004
Ik heb 1 en 2 op de PC en die vond ik altijd wel goed (wel moeilijk), maar ik ga hem niet halen want vrijdag ga ik NINJA GAIDEN _o_ mischien later nog een keer want het lijkt me wel vet
Egamer zegt:
06/05/2004
Ik ben een fan van Hitman zelf, maar eigenlijk vind ik het een typische PC game, weet niet waarom. :)
DragonNL zegt:
06/05/2004
ik ben niet echt een held in sluit games, misschien dat ik hem haal tegen de tijd dat ie afgeprijsd is (lees: rond kerst)
06/05/2004
het is geen echte sluip game, je kan zo langs je vijanden lopen als je maar goed vermomd bent. en voor de rest is dit spel zo gruwlijk goed _o_ !
RoAcH zegt:
06/05/2004
contracs is echt bijna geen verandering t.o.v silent asassin...t ziet er nog precies het zelfde uit...zelfs de friggin HUD :o
Elite zegt:
06/05/2004
'ey maatje, moeve!' _O_
06/05/2004
Als je Hitman 1 op de Pc al hebt uitgespeeld zou ik deze nie halen want de meeste zijn het zelfde als in hitman 1 dat vond ik eigenlijk wel erg want daardoor kende ik al meer dan de helft van het spel.
Elite zegt:
06/05/2004
hoeveel levels zijn er in totaal?
Smidge zegt:
06/05/2004
geen idee:~ .........Maar ik krijg Ninja Gaiden al :D omdat ik abonnee ben geworden op Xbox Magazine:)
Alleen nou nog ff kijkuh nu moet ik kiezen tussen Hitman of DOA Ultimate |:- Maja er komt nog wel wat van ......
Smidge zegt:
06/05/2004
Trouwens heb nu de demo ervan ziet er goed uit maar dat "op andere manieren uitspelen" moet ik nog ff kijkuh:~
Shcaap zegt:
06/05/2004
ik hoorde dat ie erg kort was. kort mar krachtig :D
08/05/2004
ik snap niet dat ze zeggen dat sommige lvl's precies als uit de 2 andere delen kwamen, 1 lvl is wel helemaal het zelfde, maar de rest is tog op een andere manier in elkaar gezet, zijn 4 nieuwe lvl's en de rest zijn beetje omgebouwde lvl's uit de 2 andere maar tog weer niet hetzelfde.
je bent er vrij snel doorheen (ik had hem in 1 dag uit) maar het ombrengen van vijanden op verschillende manieren blijft het spel je tog wel eventjes wa langer boeien
Put zegt:
09/05/2004
Ja het is leuk als je op tenduur in rotterdam komt.
De mensne praten echt nederlands ( niet misvormd engels nederlands )
en als je ze engels hoort praten is het echt Nederlands engels.

iK zou alleen wel wille weten wat de extras zijn , ik heb tot nu toe elk level als MASS MURDERER uit gespeeld -_- Niet echt de silent assassin dus
10/05/2004
ja gvd kutspel...leuk om te spelen hoor, maar als je alle missies al een keer gedaan hebt, luiheid zal het niet zijn want de hele levels zijn totaal verbouwt...maar nog steeds kun je iemand met laxmeermiddel bewerken en nog steeds kun je door dat raampje klimmen ...het is gewoon fokkin triest maak dan ook een nieuw verhaal om zo'n level heen ipv wat te copieren|:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :( |:- :(

payne007 zegt:
10/05/2004
yeah right!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Nu kan je saven tijdens het spel!!!!!!!!!!!!!yes!!!!!!!!
payne007 zegt:
10/05/2004
10/05/2004
Contracts speelt beter en is een stukker ruwer dan hitman2. Je moet het niet te snel uitspelen, elke dag een lvl zou ik zeggen. En anders gewoon op Professional. De wraak is zoet en het tijdstip van deze review is daarvoor uitstekend. Goed gedaan! Ik ben er nog wel even druk mee :) (btw NG heb ik getest en hij valt me iets tegen, ga ik in ieder geval niet aanschaffen. Contract is de aanschaf nu al waard hoor 3)
12/05/2004
echt een goede game!:D valt me alleen op dat niemand t over t feit heeft dat hitman zich soms een beetje maf voortbeweegd3)
Deceased zegt:
13/05/2004
Het is inderdaad een beetje een rare kwibus zoals hij loopt, maar ach, wat maakt dat uit. Het spel is gewoon te mooi om daar over te gaan zitten mierenneuken. Maar waarom is 'The Agency' zo geheimzinnig, iedereen weet toch dat dat gewoon de CIA is.
16/05/2004
vette game hoor!! Relaxer dan 2, en die vond ik ook al helemaal top, alleen genre: sluipspel 8), meer een thinking shooter
Tranq zegt:
17/05/2004
heb dit spel ook maar vind hem nog net als deel 1 erg moeilijk, heb gewoon 12 keer over lvl 1 gedaan
22/05/2004
ik ga het koopen dus het moet gaaf zijn
Caladan7 zegt:
24/05/2004
Ehm bennik de enige die 't gebrek aan originaliteit en verhaal niet onopgemerkt is gebleven. Je speelt gewoon veel dezelfde, zou niet erg zijn als je er qua verhaal een wending in zit ofzo, maar allemaal een beetje uitgemolken vind ik. Verder haat ik het feit dat je rusitg stealth kan beginnen, maar zodra je een fout maakt en je gaat a la John Rambo, verder je lvl door cruisen, je 't lvl nog makkelijk haalt.

Ehm 12x lvl. 1 ???? je moet precies 't zelfde doen als bij Hitman een via 't dak weg :-$ 'k begon 't lvl. zag dattut een oud lvl was ging kijken of de vluchtweg er nog was en was klaar, was op zich wel grappig maar omdat nou 't halve spel door te gaan doen lijkt me nix, ben overigens pas bij lvl 5, misschien dattut nog leuk wordt, dus niet op mij afgaan met aankooptwijfel, eerst huren !
24/05/2004
Kga em nie kopen... graphics valln me betje tegen, gameplay is lekker. Als je hierin missies overnieuw moet doen uit vorige Hitman-games.... hoeft het van mij al nie meer. Hitman 2 rules... deze lijkt me minder!
26/05/2004
Beste is gewoon die cijfers terug kvind dat gewoon bullshit met geweldig !!!
donky zegt:
26/05/2004
Hitman owns gewoon
26/09/2005
l
xiii zegt:
19/08/2006
yo kan iemand me helpen met hitman contracts.ik zit in level 6 je moet daar een vent op een boot killen.de vraag is: in het begin zie je daar een auto met een vent ik ben in de club binnengegaan ik heb gevraagd aan et grietje dat aan de ruit stond of ze die vent wilde verleiden.terwijl ze hem aan et verleiden was heb ik een bom op de auto geplaatst een teidje erachter komt er een vent buiten uit de club rijdt weg met de auto in een hok en dat hok gaat in de boot maar hoe moet je de bom laten ontploffen kan iemand me helpen a.u.b.:):):)