Skate

Electronic Arts

Electronic Arts

Sportspel

Gepost door Slofsky op 12 november, 2007
XBW Review: Skate

Wanneer je denkt aan skateboardspellen, denk je aan Tony Hawk. De skateboardlegende zorgt al jarenlang voor de enige noemenswaardige skate-ervaring op de consoles. De koning van het genre staat met zijn rare interpretatie van de zwaartekracht dus eenzaam aan de top, zonder echte concurrenten te moeten dulden. Echter, onlangs is EA de ring ingestapt met Skate, een betere naam voor een nieuwe skateboardfranchise hadden wij niet kunnen verzinnen. Het spel begint onder aan de ladder, zowel qua ervaring in het genre als de gameplay, die het spel zo uniek maakt. Kan de uitdager de verdedigend kampioen verslaan, of is dit wederom een nutteloze poging om de macht over te nemen?

Het verhaal van Skate is vrij simpel. Het begint wanneer je tijdens het skateboarden wordt aangereden door een bus en naar het ziekenhuis wordt gebracht. Tijdens de operatie reconstrueer je je lichaam, aan de hand van een simpel systeem om je karakter samen te stellen. Het is niet zon uitgebreid systeem als bij Tiger Woods, en de opties zijn daarom nogal beperkt. Dit alles wordt aan elkaar geregen door een filmpje waarbij de professionele skateboarders van het spel worden voorgesteld, die op een ludieke wijze een rolletje in het filmpje vertolken. Wanneer je wakker wordt begint het spel pas echt en word je getrakteerd op een beginnersgids om de intutieve manier om je karakter te besturen onder de knie te krijgen.

Unieke besturing

De besturing is in theorie erg makkelijk. Met de A en X knoppen duw je je skateboard voort. De linker thumbstick verzorgt de beweging van je karakter en de rechter thumbstick bepaalt hoe je je skateboard beweegt, flipt en andere trucjes uithaalt. Zo moet je bijvoorbeeld voor een simpele ollie je rechter thumbstick naar beneden bewegen en daarna snel naar boven duwen. Hoe langer je de stick naar beneden houdt, des te hoger spring je, maar dit blijft in tegenstelling tot Tony Hawk beperkt tot realistische hoogtes. Kickflips en heelflips zijn uit te voeren door de rechter thumbstick naar beneden te bewegen en (afhankelijk van je stand op het skateboard) naar rechts of links te duwen. Waar flips onder de rechter thumbstick vallen, zijn grabs toegewezen aan de linker en rechter trigger. De linker trigger correspondeert met je linker hand en de rechter trigger (hoe kan het ook anders) met je rechter hand. Methods en Stiffys komen binnen handbereik als je tijdens het grabben van je board de rechter thumbstick gebruikt om je grab te tweaken.

Afbeelding 22Afbeelding 24Afbeelding 38

Na jarenlang Tony Hawk te spelen is dit nieuwe besturingssysteem even wennen. Echter, door de goede uitleg en het natuurlijk aanvoelen van de besturen, heb je het geheel zo onder de knie. Bij het uitvoeren van flips hoef je alleen de rechter thumbstick te gebruiken, dit werkt erg simpel maar zorgt ook voor een minpunt in de besturing. Zo heb je een hoop flips tot je beschikking en lijken de bewegingen die je hiervoor uit moet voeren vrij veel op elkaar. Dit werkt al snel op de zenuwen als je een uitdaging moet uitvoeren waarbij je een specifieke truc moet uitvoeren. Hoe lastiger de truc is, des te groter is de kans dat je de eerste pogingen hele andere trucjes uitvoert dan degene die van je gevraagd wordt. Waar het in het echte leven zijn charme heeft om na het vallen een trucje te blijven proberen tot hij lukt, lijkt het ons niet de bedoeling dat dit bereikt wordt door eerst andere trucjes uit je controller te toveren voordat het een keer wl lukt.

Het grinden in Skate voelt wel erg natuurlijk aan. Het is een kwestie van op het object af rijden en springen. Als je genoeg vaart hebt glijd je zo over de rail, of een ander object. Welke grind je uitvoert hangt af van de positie van je skateboard wanneer deze de rail raakt, maar je kan ook tijdens het grinden met de rechter thumbstick je gewicht op het board verplaatsen. Bij het grinden komt echter een ander probleem om de hoek kijken. Het camerastandpunt is erg laag, en ietwat naast je karakter. In veel gevallen zie je dus niet het obstakel als je hierop wilt grinden. Dit wekt nogal wat irritatie op als je een grind moet doen op een specifiek object en het startpunt net mist omdat je niet precies kan zien waar die is.

• Unieke en natuurlijke besturing

• Camerastandpunt niet optimaal
  • Laadtijden tijdens challenges

Skate laat ons met gemixte gevoelens achter. De besturing is weliswaar enorm gaaf en zorgt voor een nieuwe ervaring, zodat er voor mensen die simpelweg een nieuwe en meer realistischere manier zoeken om te skateboarden genoeg te halen valt uit Skate. Daarentegen zijn er toch een aantal aspecten die ons niet helemaal bekoren. Het camerastandpunt laat je zo nu en dan in de steek en ook de uitdagingen zijn niet bepaald revolutionair te noemen. Wanneer EA besluit om de serie voort te zetten kan het wat ons betreft een keiharde concurrent voor Tony Hawk worden, maar wij kunnen niet zeggen dat dit spel nu al beter is.

Hezzel zegt:
12/11/2007
prima spel
12/11/2007
Skate. Ftw _O_
12/11/2007
heerlijk spel! als je een skatespel wilt, dit is m!
xeone zegt:
13/11/2007
top spel tony kan wel inpaken
13/11/2007
bah, houd totaal niet van dit soort spellen. vind het supersaai, maar leuk voor de fans :) en moet zeggen dat vrij goed uitziet!
13/11/2007
Snap niet waarom de vergelijking met tony hawk gemaakt wordt. Het zijn juist tegenpolen van elkaar. De n beetje arcadeachtig en de andere, skate dus, een sim
Jesse Z zegt:
13/11/2007
"Wij kunnen nu niet zeggen dat dit spel nu al beter is". Het is anders, het heeft geen bruine anus met beter te maken man. Dit is 1000 keer realistischer, dat kan niemand die zelf skate ontkennen, maar Hawk is veel arcade-achtiger, en als je dat vetter vindt met al die leipe challenges moet je daarvoor gaan. Dit is voor mensen die willen skaten, niet voor mensen die met een clown combo's van een miljoen over een zwerver willen maken.
Remco zegt:
13/11/2007
Ik vind die reviews echt nergens meer op slaan, focking Crash of the Titans kreeg ook een goed, dit gaat helemaal nergens meer over..!
JDH zegt:
13/11/2007
Dit is een skate sim, niks voor mij. Geef mij maar Tony Hawk met zieke combo's en insane tricks. Dit is mij wat te serieus en te saai. Voor de echte skaters is dit een game naar hun hart volgens mij.
jopie3 zegt:
13/11/2007
Skate verdient zeker een uitstekend waardering vind ik en is vele malen beter dan tony hawk's proving ground.
Maxke-360 zegt:
14/11/2007
is wel een goede afwisselgame, eentje voor alsem wat afgeprijst is wss :)
Gkid zegt:
14/11/2007
een goed is wel een beetje erg laag he
heb me prima vermaakt met de demo in tegenstelling tot die tony hawk
osiris360 zegt:
14/11/2007
Jesse Z: Dit is voor mensen die willen skaten, niet voor mensen die met een clown combo's van een miljoen over een zwerver willen maken.

HAHAHA, je geeft de perfecte beschrijving van Tony. Idd keuze tss realisme-arcade. Maar je kan wel zeggen of het beter is of niet. Hangt alleen van persoon tot persoon af. Voor mij: overduidelijk beter.
jopie3 zegt:
14/11/2007
Eigenlijk vind ik niet dat ze de besturing ook een minpunt mogen geven, omdat als je specifieke tricks moet doen, je vaak een andere trick doet. Dit heet uitdaging en geen minpunt.;)
jopie3 zegt:
14/11/2007
Verder natuurlijk een heel goed spel
15/11/2007
JDH zegt:13/11/2007Dit is een skate sim, niks voor mij. Geef mij maar Tony Hawk met zieke combo's en insane tricks. Dit is mij wat te serieus en te saai. Voor de echte skaters is dit een game naar hun hart volgens mij.
korte maar mooie reactie. ik ben vroeger (VEEL vroeger :P) ook skater geweest, en vind skate echt superveel leuker om te pelen qua bestuuring. maar mijn favoriete skate spel blijft tot nu toe toch tony hawks underground. gaver verhaal, en veel duidelijker wat je moest doen. en wist je dat niet, dan kon je via het start menu gewoon de missie starten. simpeler kon niet.

toch heeft skate zijn goede kanten, want behalve de bestuuring vind ik ook de omgevingen minder omgetoverd tot skatebaan. je moet nu, net zoals in het echt, een goede spot zoeken. sommige dingen zijn natuurlijk WEL omgebouwd, maar dat moet ook wel, anders werd de stad wel heel erg saai. op de xbox 360 vind ik tony hawk project 8 leuker dan de nieuwe. maar dat is mijn smaak :)
15/11/2007
leuker om te pelen pelen moest natuurlijk Spelen zijn, maar ik zit nu op de pc van mijn moeder, en dat toetsenboard slaat soms erg veel letters over, en dat vergeet ik nog wel eens na te lopen voor ik op reactie toevoegen klikt.
04/12/2007
Check ook deze site: http://www.ea-skate.nl/
Kun je ook nog ns een xbox 360 winnen....!