Mistwalker

Turn-based role playing

Legendarisch
Legendarisch

Gepost door Jordi Bauw op 08 maart, 2008
XBW Review: Lost Odyssey

Er zijn spellen die zo’n naam hebben, dat ze in hun eentje het lot van een console kunnen bepalen. Bijvoorbeeld een titel als Grand Theft Auto, Metal Gear Solid, Halo, Gears of War of natuurlijk Final Fantasy. Deze laatste is de heilige graal der Japanse role-playing (RPG) titels maar voornamelijk exclusief op de Playstation. Al vroeg in het bestaan van de Xbox was de vraag groot naar een titel die Final Fantasy kon vervangen, maar ondanks goede pogingen was er weinig succes op dit gebied. Februari 2008, bijna 6 jaar nadat de Xbox voor het eerst het levenslicht zag, is het Microsoft dan eindelijk gelukt om een waardige Final Fantasy vervanger op hun console te krijgen. Niet alleen dat, de titels is zelfs gemaakt door Sakaguchi, een van de grondleggers van het succesverhaal achter de Final Fantasy serie van Square. Graag stellen wij u voor aan Lost Odyssey, de titel waar velen al zo lang op hebben gewacht.

Het eerste dat je zal opvallen aan Lost Odyssey is dat het spel maar liefst verspreid is over 4 DVD's. Had Blue Dragon, de vorige RPG van ontwikkelaar Mistwalker, ‘slechts’ 3 DVD's nodig, voor Lost Odyssey waren dit er te weinig en moest er een vierde DVD aan te pas komen. Overigens is dit voor RPG's niet vreemd, Final Fantasy 7, de meest bekende uit de serie, besloeg in die tijd ook vier schijfjes met informatie. Na een voor RPG's traditioneel mooi openingsfilmpje is het tijd om kennis te maken met de held van het verhaal, Kaim, een onsterfelijke huurling die als enige overblijft nadat een meteoor neerstort op het slagveld waar hij vecht. Al snel ontmoet je Seth, een tevens onsterfelijke dame die voorheen een piraat met moraal was. Iets dat de twee gemeen hebben is het verlies van hun geheugen, geen van beide kan zich iets herinneren over hoe ze hier kwamen en wat hun levensverhaal is. Beide hebben dit echter maar geaccepteerd en vervullen de opdrachten waarvoor ze worden ingehuurd.

In Lost Odyssey draait het om een drietal koninkrijken die worstelen om de macht. Dankzij de komst van magie in de wereld zijn de landen in sneltreinvaart ontwikkeld en proberen ze allen de magische kracht het beste te gebruiken. De twee onsterfelijken worden in deze door magie verscheurde wereld naar een project genaamd 'Grand Staff' gestuurd om aldaar te ontdekken wat de oorzaak van de neergestorte meteoor is. 'Grand Staff' moet het land genaamd Uhra helpen door magische energie op te slaan voor later gebruik. Door de grootte van het project zijn echter nog meer partijen geïnteresseerd en daardoor wordt het een spannende aangelegenheid met intrige en verraad.

Zoals je mag verwachten van een goede RPG is het verhaal van Lost Odyssey veel uitgebreider dan wij hierboven kort beschrijven, met vele plotwendingen en verassingen. Het verhaal wordt merendeels verteld in filmpjes die van de spelengine gebruik maken maar zo nu en dan krijgt Kaim een flashback waardoor hij wat van zijn herinneringen terugkrijgt. Deze flashbacks heten in het spel dromen en zijn simpelweg verhalen die op je scherm komen en welke je bladzij voor bladzij kan lezen. Nu lijkt dit misschien wat karig en het is natuurlijk niet iets dat we gewend zijn, het lezen van een boek op het scherm, maar het werkt verassend goed voor diegene die geïnteresseerd zijn in de achtergrond van Kaim. De verhalen zijn zeer goed geschreven en geven je meer kijk op de motivatie van Kaim en wat hij allemaal heeft moeten doormaken in zijn eeuwige leven, de gamers die niet van lezen houden kunnen het lees gedeelte simpelweg overslaan en kunnen zonder problemen verder met het spel. Toegegeven, Mistwalker had de dromen ook in filmpjes kunnen uitwerken maar het leuke van de verhalen is juist dat je meer je eigen visie kwijt kunt in wat je leest, net als in een goed boek.

Afbeelding 10Afbeelding 11Afbeelding 12

In het spel doorloop je het verhaal door van gebied naar gebied te gaan, deze gebieden variëren van prachtige grote steden vol met mensen tot donkere bossen en zonnige havens. Stukje bij beetje zul je de grote wereld verkennen en je wordt van gebied naar gebied geloodst. Pas tegen het eind van het spel zul je vrij door de hele wereld kunnen reizen en niet meer worden verplicht naar specifieke gebieden te gaan. In de verschillende stadjes kun je wapens en spullen inslaan terwijl je met mensen praat en meer informatie krijgt over de gebeurtenissen in het spel. Daarnaast zijn er natuurlijk gebieden waar je zult moeten vechten, want dat is waar de actie te vinden is in een goede RPG. Zoals je mag verwachten van een Japanse RPG gaan de gevechten beurtelings, jouw team staat aan één kant, de vijand(en) aan de andere kant en om de beurt worden er aanvallen uitgevoerd.

Het unieke aan het vechtsysteem van Lost Odyssey is dat je twee categorieën mensen verzameld in je clubje avonturiers. Ten eerste de onsterfelijke karakters zoals Kaim en Seth en daarnaast de normale sterfelijke personages. De onsterfelijke personages hebben het voordeel dat wanneer ze verslagen worden, ze na een aantal beurten weer vanzelf opstaan, je hoeft ze dus niet zelf te genezen. Het nadeel van de onsterfelijke karakters is dat ze niet uit zichzelf nieuwe eigenschappen kunnen leren, maar ze deze eigenschap moeten leren van een sterfelijke speler in hetzelfde team of doormiddel van een stuk uitrusting. Het leren van eigenschappen duurt een aantal gevechten en aangezien er zeer veel verschillende eigenschappen zijn en de sterfelijke de enige zijn die deze eigenschappen ook zelf kunnen verbeteren zul je in de meeste gevallen altijd normale sterfelijke mensen in je team willen hebben. Zo kun je bijvoorbeeld leren van een sterfelijke mens om witte magie van het eerste niveau te beheersen. Wil je echter verder groeien met deze magie dan moet je eerst een karakter in je team hebben die deze kan doorontwikkelen, zodat de onsterfelijke karakters van hem/haar kunnen leren.

• Diepgaand verhaal!
  • Prachtige graphics
  • Uitdagende gameplay
  • Heerlijke Japanse role-playing game

• Veel leeswerk om over alle achtergronden te leren

Legendarisch
Lost Odyssey is de Japanese RPG waar de fans al zolang op wachten. Niets aan deze titel laat je denken dat hij snel in elkaar is gezet en het next-gen gevoel spat van het scherm af. Neem daarbij ook de uitmuntende gameplay en je krijgt een RPG die de eerste in zijn soort is op de Xbox 360 en waar nog velen titels mee vergeleken zullen worden. Een waar pareltje voor de Xbox 360.

flappie zegt:
08/03/2008
Wow, zo hoog had ik niet verwacht.
Ondanks de hoge nomering koop ik hem niet.
De gameplay is mij te saai.
08/03/2008
Hoe vet.. Lo wordt eindelijk goed beloond..
Wat het is met Lo is dat hij vooral fans van het Genre zal aanspreken.. Turn based battles, diepe achtergrond.. en cutscenes,.. heel veel cutscenes. als dit niet als muziek in de oren klinkt is deze titel niet voor jou.

Ik heb hem gehaald op launch 29-2
Echter nog niet kunnen spelen.. wacht op werkende xbox van MS..

Maandag verwacht ik m terug en dan... kan er weer eens ouderwets gespeeld worden!
Hordo zegt:
08/03/2008
Ik ben persoonlijk een fan van turn based RPG's dus vandaar dat dit een legendarische titel is op Xbox 360. Zoals aangegeven, als je niet van turn based houdt is dit echt niks voor je :)
Daz zegt:
08/03/2008
Prachtige review Jordi! Echt, goed geschreven! Ik ben normaal niet zo'n fan van Turn-Based maar ik ben bereid de game een kans te geven. :)
rorast zegt:
08/03/2008
Xboxworld is vast gesponsord om Lost Oddysey een 'Legendarisch' te geven.
08/03/2008
rorast is een fantast ;)
Ravennaz zegt:
08/03/2008
Klinkt tasty! Zeker het overwegen waard!
Ebrithil zegt:
08/03/2008
*schuift de XBW leiding een zak geld toe

Goed geschreven en de beoordeling waar ik op hoopte :) Ik verwachtte lager maar gelukkig heb je het allemaal eerlijk gedaan Jordi.
Duke_Jay zegt:
08/03/2008
Ik vind toch wel dat er bij de nadelen ook de laadtijden hadden mogen staan, die komen zeer vaak voor..
$ MvE $ zegt:
09/03/2008
dit spel is niks voor mij
09/03/2008
Supergame! Jammer dat je er (als je een beetje veel tijd hebt zoals mij door vakanties) zo snel doorheen gaat. Heb hem al uitgespeeld, het is gewoon een supergame voor de mensen de van dit genre houden. Erg diepgaand, (lekker) veel cutscenes! Eindelijk een echte Japanse RPG _O_

Legendarisch indeed!
sanderr zegt:
10/03/2008
Is dit de beste game op de xbox360..?? Zoja dan ren ik morgen naar de winkel.
Daarna wacht ik op Condemned 2 om vervolgens weer naar de winkel te rennen
10/03/2008
Legendarisch is misschien wel een beetje hoog. Maar het is zeker een zeer vet en mooi spel. Als je er van houdt tenminsten!
10/03/2008
Toch goed om te zien dat deze game toch wel gewardeerd wordt. Echt top game ja, alleen dat leeswerk ja... xD
11/03/2008
vette game echt final fantasy invloede

mxstyle zegt:
18/03/2008
ben nu bij disc 4. wel jammer dat de summoning van monsters in dit spel ontbreekt. in de FinalFantasy serie kon je die beesten tenminste nog op het strijdveld summonen...foked gruwelijke climax. cker geen legendarisch dit spel, maar wel super :D
shadow x zegt:
22/03/2008
ik weet dus echt niet wat je hier leuk aan kan vinden:je slaat stoer filmpje klaar slaat de tegenstander klaar hij is dood yeah dat was leuk................???