Fracture

Lucasarts

Day 1 Studios

Derde persoons shooter

Gepost door Willem van Vugt op 20 oktober, 2008
XBW Review: Fracture

Day 1 Studios heeft één van de eerste spellen ontwikkeld die via Xbox Live te spelen was toen de Xbox het levenslicht zag. Ik heb het over het geniale Mechassault, een actiegame waarin je een gigantische Mech bestuurde en alles met de grond gelijk maakte. Mechassault was een succes door de sterke singleplayer met gevarieerde missies en veel verschillende Mechs, maar nog meer door de uiterst geslaagde multiplayer waarin 16 spelers het via Xbox Live tegen elkaar konden opnemen. Na het teleurstellende vervolg op de serie MechAssault 2, heeft Day 1 Studios het actiespel Fracture afgeleverd en ook deze game staat bol van de actie en schuwt de grootschalige ontploffingen niet. Laten we een kijkje nemen naar Fracture om er achter te komen of het spel net zo sterk is als hun legendarische Mechassault.

Laat ik beginnen met verhaal dat zich afspeelt in het jaar 2116. In Fracture neem je de rol aan van Jet Brody, een goed getrainde soldaat die versterkt is met cybernetische aanpassingen. Zo beschikt zijn uitrusting over extra stoot- en springkracht en heeft hij een energieschild dat kogels opvangt. Het meest opmerkelijke is echter de zogeheten ‘Terran Deformation Unit’, een apparaat waarmee Jet het landschap kan vervormen. Jet is lid van Atlantic Alliance, deze vechten tegen de Pacifician Army. Dit leger is uitgerust met biogenetische aanpassingen. Wellicht doen de namen van deze twee groeperingen je even fronsen. De geschiedenis van de oorlog in Fracture keert namelijk terug naar de opwarming van de aarde. In het verhaal van Fracture is de aarde dusdanig opgewarmd dat de ijskappen nog verder gesmolten zijn en grote delen van de oost- en westkust van de Verenigde Staten zijn overstroomd. Blijkbaar is dat genoeg reden om oorlog te voeren, een iets meer zinnige reden is mij tijdens het spelen van Fracture niet duidelijk geworden. Als Jet loop je drie grote missies door waarin je het opneemt tegen de Pacifician Army en alles wat ze in de strijd gooien, van biogenetische aangepaste soldaten die nauwelijks menselijk zijn tot enorme oorlogsmachines.

Afbeelding 16Afbeelding 17Afbeelding 18

Fracture is een typische sciencefiction actieshooter. In de derde-persoon baan je Jet een weg door honderden vijanden en bestook je ze met verschillende wapens. Kleine machinegeweren, raketwerpers en zelfs wapens die de zwaartekracht manipuleren. Dit is verre van origineel. Gelukkig krijgt het spel een leuke twist met de Terran Deformation Unit. Welk wapen je ook in de hand hebt, met de rechter schouderknop RB kan je de aarde waar je naar toe richt ophogen, en met LB kan je deze lager maken. Het leuke hieraan is dat het slagveld zo erg dynamisch word. Wanneer je merkt dat Jet tegen een overmacht staat en het niet zal redden met vuurkracht alleen, dan creëer je in enkele seconden een dijk om dekking achter te zoeken. Je kan deze krachten echter ook gebruiken om tunnels onder gesloten poorten te graven, hoge daken te bereiken of je tegenstander te pletten tussen de zojuist opgehoogde grond en het plafond. En wat te denken van een brug die op één punt ingestort is, met een speciale ‘Spike Grenade’ op te hogen. Deze granaat genereert geen explosie, maar laat een hoge, scherpe rots ontstaan die objecten zoals bruggen of luiken omhoog duwt. Het hele Terrain Deformation is het meest originele aspect aan Fracture omdat je als speler midden in een gevecht het speelterrein volledig kan aanpassen. Jammer genoeg is dat niet genoeg om van Fracture een geslaagde titel te maken.

Single-player

Zo zul je in de single-player campagne drie missies doorlopen, die vrij saai en aan de korte kant zijn. In zo’n tien uur kan je het spel op de normale moeilijkheidsgraad uitspelen. Enkele keren wordt het spel opgebroken door een tussenfilmpje. Meestal betekent dit dat de verschillende personages even overleggen met elkaar wat betreft de gang van zaken. Tijdens deze filmpjes word pijnlijk duidelijk hoe het met het design en verhaal van Fracture staat. De personages zijn totaal niet origineel en lijken direct uit Unreal Tournament 3 of een willekeurige andere titel overgenomen te zijn. De gezichten zijn levenloos en komen slap over, ze brengen nauwelijks emotie. Het verhaal slaat geen hout en dat er midden in het verhaal een gigantische robot uit de grond kruipt doet de grote onzinnige waarde van het verhaal geen goed. Terug naar het spelen zelf.

Afbeelding 21Afbeelding 22Afbeelding 23

De missies staan bol van de actie en zijn aardig pittig, zonder slim gebruik te maken van de mogelijkheid het terrein te kunnen vervormen zal Jet vaak het loodje leggen. Dit geeft Fracture een enigszins tactische waarde, omdat een zogeheten run ‘n gun strategie je niet zal redden. Hoe komt het dan dat Fracture saai word? Elk van de drie missies speelt zich af in één unieke omgeving, wat betekent dat je in het spel maar drie echt verschillende omgevingen tegenkomt. Natuurlijk bevat elke missie binnen- en buitenstukken, scènes ondergronds of in een voertuig. Dit neemt niet weg dat één bepaalde stijl elke missie overheerst. Daarnaast zal je nauwelijks gebruik van maken van het vrij grote wapenarsenaal. De erg krachtige explosieve wapens kom je weinig tegen en zijn te gevaarlijk in omgang, omdat de kans dat je jezelf raakt vrij groot is. Ook bevatten deze weinig ammunitie. Daarnaast zijn de lange afstandswapens, waarmee je makkelijk op afstand je vijanden één voor één afschiet in overvloed aanwezig en word je op geen manier aangemoedigd of gedwongen gebruik te maken van de andere wapens.

• Dynamische omgevingen
  • Oogt spectaculair

• Korte single-player
  • Gebrek aan originaliteit
  • Multiplayer niet in balans

Uiteindelijk weet Fracture mij niet te overtuigen. De single-player campagne is binnen tien uur uit te spelen en zin om die nog eens over te doen op een hogere moeilijkheidsgraad heb ik niet. Het verzamelen van de Data Cells is leuk omdat je de zoektocht terugziet in bonussen tijdens Weapon Testing. Qua multiplayer doet Fracture het goed, met een groot aantal speelvelden. Jammer genoeg is het spel niet geheel eerlijk wanneer één of enkele spelers over een beter wapenarsenaal beschikken. De techniek van Fracture is goed, want de Terrain Deformation Unit is goed te gebruiken en de effecten van dit wapen maar ook van de andere wapens zijn erg mooi en maken van Fracture een actievol spel. Toch kan ik Fracture niet met meer dan een voldoende geven door het belachelijke verhaal, gebrek aan originaliteit en de niet al te geweldige uitvoering van het innovatieve spelmechanisme. Hoe je het ook went of keert, Fracture is een hele simpele sciencefiction shooter met als leuke extra een dynamische omgeving.

Tco zegt:
20/10/2008
Lijkt mij een leuke game.