Brothers in Arms: Hell's Highway

Ubisoft Entertainment

Gearbox Software

Online Multiplayer

Gepost door Mirik Smit op 20 oktober, 2008
XBW Review - Brothers in Arms: Hell’s Highway

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Het vervolg in de Brothers in Arms serie is een epische tocht door de persoonlijke gruwelen van de soldaten in de Tweede Wereldoorlog. Als mooie bonus speelt het spel zich grotendeels af in Nederland ten tijde van de welbekende operatie Market Garden. Lees hier onder of het vrijstrijden van Hell’s Highway de moeite waard is, of dat we er beter over kunnen lezen in de geschiedenisboeken.

Gearbox is al een flink aantal jaren bezig aan Brothers in Arms: Hell’s Highway, de laatste Brothers in Arms titel is al een flink aantal jaar geleden verschenen voor de eerste Xbox. Dit nieuwe spel moest dan ook een showcase worden voor de next-gen consoles, maar omdat het zo lang op zich liet wachten, hebben andere titels deze grafisch ingehaald. Desondanks moet het allemaal een tactisch spektakel worden.

Het spel speelt zich af tijdens Operatie Market Garden, de grootste paratroeper operatie ooit, waarbij het doel was om achter de frontlinies bruggen in Eindhoven, Nijmegen en Arnhem te veroveren en zo de Duitsers af te snijden van hun bevoorrading. Het ging allemaal niet op rolletjes en de paratroepers in Arnhem konden de machtige Duitsers daar niet overmannen. Nadat de Duitsers terugsloegen en de mannen van de 101ste Airborne Divisie in het nauw dreven, werd het zaak stand te houden en de bepantserde troepen van de Britten in positie te krijgen. Deze lange strook die verdedigd moest worden werd door de soldaten Hell’s Highway genoemd, vanwege de intense gevechten die nooit ophielden.

Jij zult wederom in de schoenen vans sergeant Matt Baker en zijn teamleden midden in de oorlog gegooid worden om te proberen de Duitsers te forceren. Maar dit maal zijn het niet alleen de Duitsers die je naar het leven staan. Matt Baker is zijn eigen grootste vijand, red hij het tot het einde van de oorlog, of wordt hij langzaam gek van al het gruwelijks dat hij gezien heeft...

Tactische eerste persoons shooter

Om maar meteen met de deur in huis te vallen is de nieuwe Brothers in Arms eigenlijk een afgeleide van de populaire Rainbow Six serie, maar dan in de Tweede Wereldoorlog en met enkele andere elementen. Zo zul je nu voor het eerst in de serie dekking kunnen nemen achter muurtjes en randjes en vervolgens vijanden kunnen uitschakelen door uit dekking te komen. Overigens is deze dekking niet altijd zo veilig en kan het in de meeste gevallen kapot! Met de toevoeging van dit tactische elementen wordt het reeds tactische spel nog een stukje interessanter. Dat is mooi, want ook Brothers in Arms moet vooruit gaan wil de titel het goed blijven doen.

De gebruikelijke tactische opties uit de serie, het besturen van je verschillende vuurteams, zoals het assault team en het fire team, zijn uiteraard nog steeds een fundamenteel element in het spel en is de sleutel tot succesvol de vijand verdelgen. Maar je hebt niet alleen maar de twee eerder bekende teams tot je beschikking, je zult dit maal ook met een bazooka team en een machine gun team op pad moeten. Deze laatste twee hebben natuurlijk grote waarde en kunnen met de bazooka de Duitsers achter dekking kapotschieten, of met het machinegeweer zul je grote aantallen Duitsers prachtig in de val laten lopen, of onder druk kunnen zetten. Doe je dit goed, dan zul je met je verschillende teams een vuurlinie neerzetten waarbij de Duitsers geen mogelijkheid hebben om achter hun dekking vandaan te komen, terwijl jouw assault team zich positioneert om ze van de zijkant neer te schieten.

Afbeelding 34Afbeelding 35Afbeelding 36

Wil je even zelf de held uithangen, dan kun je natuurlijk ook proberen de Duitsers met headshots één voor één neer te schieten, maar dit gaat, mits je erg goed bent, vaak niet sneller dan het tactische spel spelen. Overigens word je wel goed beloond als je vijanden in het hoofd schiet, want dan krijg je een slowmotion close-up waarbij de arme Duitser ter aarde valt met een gat in zijn kanis. Zelfde geld voor een goed schot met de Bazooka, waarbij de ledematen en rondvliegende zandzakken of rotzooi onderdeel van de vertraagde scène zijn.

• Erg veel drama!
  • Prachtige levels
  • Veel tactische opties
  • Extra gaaf op moeilijkste graad

• Multiplayer is matig
  • Gezichtsanimaties vallen tegen

De gameplay is dan ook gevarieerd en uitdagend, met prachtige omgevingen, spectaculaire actie en af en toe wat drama in de vorm van het geweldig in elkaar gezette verhaal waarin de lange tussenscènes voor veel vermaak zullen zorgen. Tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer aankomen met ‘simpele’ multiplayer gameplay waarbij spelers geen progressie boeken als karakter of eenheid. Dat is helaas het geval in Brothers in Arms: Hell's Highway, de multiplayer is niet erg spannend. Gelukkig is de single-player meer dan de moeite waard, fans van mooie tactische shooters zullen genieten van de uitstekende productiewaarden en gameplay.

basovich zegt:
20/10/2008
Vind het wel gaaf spel!! vooral omdat het hier vlak in de buurt is;). Multiplayer 1x gespeeld maar vind dat geen drol aan. filmpjes tussen de singleplayers vind ik ook heel gaaf. Ik skip altijd die filmpjes maar hier vind ik het toch altijd wel gaaf om te kijken.
Toly zegt:
20/10/2008
Goede recensie, ander minpunt vond ik nog wel de graphics in het algemeen, al is het niet heel storend :)
ExQuiZ zegt:
20/10/2008
ja graphics zijn een beetje graf, maar totaal geen last van! heerlijk spel so far :)
Fozo zegt:
20/10/2008
Idd erg goed spel, ook 1 x multiplayer gedaan en daar blijft het ook bij...
Yellow 13 zegt:
20/10/2008
Prima spel, maar in tegenstelling tot een andere tactische shooter van Ubi, GRAW 2, vond ik deze frustrerend moeilijk. In het begin retemakkelijk, in het middenstuk erg moeilijk voor mij dan, aan het laatste eind met die tank weer heel makkelijk en zo die 150 GC achievement binnen. MP valt best wel mee, maar er komt geen drol omdat er nog best wat lag is. Gisteren ook erg veel last van gehad en vandaag was het niet veel beter. Echter is het verhaal wel erg goed, maar jammer dat we een van de betere soldaten in het spel moeten missen in deeltje 4. Op naar Bastogne, heb nog een appeltje te schillen met Bill Goenoroe. ;-)
X-Junk zegt:
21/10/2008
Prachtig spel ,maar met een slechte multiplayer.
Zonder multiplayer gaat het toch sneller vervelen.
21/10/2008
Jammer dat je geen tank orders kan geven zoals je dat bij je andere troepen kan. Dat kon in hte vorige deel wel. Je kan nu alleen zelf in de tank rijden en die missies zijn betrekkelijk makkelijk. Gewoon niet te snel vooruit en veel schieten.

Verder valt het me op dat de duitsers je niet aanvallen, ze zijn minder tactisch dan in het vorige deel van BIA.

Ik heb hem uitgespeeld op Veteran, en dat was goed te doen. Op Authentic mis ik net iets te veel van de HUD om het goed speelbaar te vinden.

Verder een topspel, maar als je hem uitgespeeld hebt, is er weinig meer mee te doen.
21/10/2008
Wacht wel op call of duty 5.
21/10/2008
ONLINE ECHT SUPER SLECHT-SINGLE PLAYER WAS WEL GOED ALLEEN HAD WEL LANGER MOGEN ZIJN - DE SLOWMOTION EXPLOSIES EN HEADSHOTS ZIJN WEL SUPER ALLES BIJ ELKAAR HEB IK IK ME WEL PRIMA VERMAAKT

//zet caps uit, - Willem van Vugt//
50cal zegt:
21/10/2008
niet zo schreuwen joh...
21/10/2008
Vind anno 2008 dat je toch wel degelijk een goede multiplayer moet hebben of begin er dan niet aan.
29/10/2008
super spel mooi gedaan in dat ene theater wat je in het begin ziet moeilijkste graad is echt super vet hier wachtte ik heel lang op, multiplayer niet de moeite waard ik wilde wel een co-op maar helaassss..