Saints Row 2

THQ

Volition

Free-roam actiespel

Online Multiplayer

Gepost door Peter Walthuis op 03 november, 2008
September 2006, het 'zoveelste' openwereld spel komt op de markt, velen zijn het al voor gegaan en bleken veelal minderwaardige klonen van de machtige Grand Theft Auto Serie en met het hele 'gangster' uitstraling had dit spel aardig wat weg van San Andreas. Echter had deze titel een streepje voor, het was de eerste Xbox 360 openwereld titel. Gelukkig bleek het inhoudelijk ook nog eens prima in orde te zijn en introduceerde het zelfs een paar elementen die later in andere spellen zijn overgenomen, zoals het gebruik van de mobile telefoon en het uitstekende kaartsysteem. Maar het was vooral de enorme hoeveelheid aan activiteiten en de hoge fun-factor die het spel maakte tot wat het was. Saints Row, hier hebben we het tenslotte over, was misschien voor vele een onverwachte hit. Volition en THQ hadden ineens een titel in handen die vergeleken kon worden met GTA en het daadwerkelijk overleefde. Het is dan niet meer dan logisch dat er een vervolg aankwam.

Met de zeer creatieve naam Saints Row 2 is er dan dat vervolg, het verhaal begint enkele jaren nadat de naamloze hoofdpersonage door een explosie bijna om het leven is gekomen. Onkruid vergaat niet en dat lijkt ook op te gaan voor psychopathische criminelen, tenminste als ik bekijk hoe ik door de vorige Saints Row heen ging dan gaat dat in ieder geval voor mijn personage op. Al die tijd heeft hij of zij in een coma gelegen en aan het begin van het spel ontwaakt het personage. Voordat het verhaal nu verder gaat mag je eerst als speler zijnde het personage creëren. Door middel van een vrij uitgebreide editor kan je aan de slag, via verschillende ‘sliders ‘ kun je uitmaken wat voor lichaamsbouw, vorm gezicht, kleur haar en zo voorts het personage heeft. Ook is het mogelijk om te kiezen of je een man of vrouw maakt. Het lijkt erop dat die explosie meer schade heeft gedaan dan zo op het eerste gezicht lijkt als dergelijke keuze’s mogelijk zijn. Er zijn in ieder geval enorm veel keuze’s en het mooie is dat je er ook niet het gehele spel aan vast zit, de plastische chirurg is later altijd nog een mogelijkheid om dingen te veranderen. Wat alleen een beetje jammer is dat er in contrast met de vele uiterlijke keuze’s er maar weinig stemkeuze’s zijn. Voor zowel man als vrouw zijn er maar drie stemmogelijkheden.

Eenmaal een personage aangemaakt gaat het verhaal verder, je ontwaakt op een gevangenis eiland, een soort Alcatrez. Uiteraard moet en ga je ontsnappen, eenmaal terug op het vaste land blijkt er heel veel veranderd te zijn. De Saints zijn niets meer dan een herinnering, uiteen geslagen door voormalig bendelid Troy, nu hoofdcommissaris en de gebieden die eens in handen waren van de Saints zijn nu het bezit van andere bende’s. Rest het personage niets verder dan wraak en de wederopstanding van de Saints als meest machtige bende. Zoals je ziet is het niet bepaald een diepgaand verhaal en als je het vorige spel gespeeld heeft dan lijkt het verhaal ook niet zoveel anders. Toch is het wel een vermakelijk verhaaltje, het is een lekker overdreven ‘gang’ sfeertje waarin het zich allemaal afspeelt, inclusief stereotype personages, een flinke hoeveelheid zwarte humor en zowaar hier en daar een kleine plottwist.

Schokkerend

Maar ja, spelen wij Saint Row 2 voor een Shakespeare-achtig epos? Nee, dacht het ook niet, het gaat natuurlijk om de dikke actie en hoge ‘fun-factor’ die deze titel biedt. Dit zijn twee dingen waarin Saints Row 2 ruimschoots aan voldoet. Er is wederom zo ontzettend veel te doen in Saints Row 2, zelfs nog meer als in de voorganger. Buiten de verhaal missies zijn er activiteiten om te doen, een aantal hiervan, zoals hitman en escort, zaten ook al in deeltje een, echter zijn er ook genoeg nieuwe activiteiten. En deze zijn misschien nog wel maffer als hiervoor, zo moet je in ‘Mestwreker’ bepaalde doelen onder de stront spuiten of wat dacht je van ’Sporen Achterlaten’, waarin je op een brandende quad een traject moet afleggen en ondertussen alles en iedereen in de fik zetten om zo extra seconde’s te verdienen. Fuzz is ook het vermelden waard, hierin moet je als politieagent criminaliteit bestrijden, maar voor kijkcijfers op de televisie en het moet dus zo hard en pijnlijk mogelijk. Denk dan bijvoorbeeld aan het oplossen van een echtelijke ruzie door middel van een kettingzaag. Dit zijn nog maar een paar van de voorbeelden. Er zijn ontzettend veel activiteiten en waren dit alleen maar voorbeelden van activiteiten die op de kaart staan aangegeven.

Afbeelding 33Afbeelding 34Afbeelding 35

Er zijn ook nog wat andere dingen die je als speler kan doen, je kan winkels overvallen of mensen op de straat, als taxi dienen of als brandweer of ziekenbroeder in de weer zijn. En er zijn nog wat meer grappige mogelijkheden zoals mensen schokkeren door in je adamskostuum door de stad te rennen, streaken dus. Genoeg om je te vermaken en dan hebben we het nog niet over de vele verhaalmissies gehad. Met in totaal zo’n 42 verhaalmissies ben je wel even bezig, hoewel er een groot aantal missies zijn wat neer komt op ergens naar toe gaan en dan iemand of iedereen vermoorden heeft men bij Volition toch geprobeerd om een beetje diversiteit in de missies te brengen. Veelal komt het er toch op neer dat je iedereen neerschiet, maar dan bijvoorbeeld in een ziekenhuis terwijl je een maat levend eruit moet krijgen of iemand moet bevrijden uit de gevangenis. Al met al zijn het meestal wel leuke missies.

Pagina 1 van 3 >> 2 3Top ^

• Veel leuke dingen te doen!
  • Coöperatieve spelmodus
  • Lekkere besturing

• Geen WMD Kboom FM!
  • Bendeleden zijn dom
  • Paar bugs

Er zijn veel overeenkomsten tussen het eerste en nieuwste deel, eigenlijk zijn het maar kleine veranderingen die het spel echter wel ten goede zijn gekomen. Op het gemis van WMD Kboom FM dan na. Saints Row was al erg vermakelijk, het vervolg doet er nog een schepje bovenop en zal zorgen voor een flink aantal uurtjes zorgeloze fun. Geheel foutloos is het zeker niet maar de hoeveelheid plezier die aan dit spel te beleven valt maakt dat zonder meer goed. En dan het fantastische coöperatieve spelelement, ga met een maat Stilwater in en de uren vliegen voorbij. Kort maar krachtig, Saints Row is geweldig

zegt:
03/11/2008
Ik vond hem persoonlijk erg tegen vallen! Heb Saints Row 1 wel kapot gespeeld maar deel 2 vind ik niks. Vind het nog al vierkant allemaal de auto's.Het is ook een beetje saaie en vind de stad "leeg" (vergeleken GTA) Misschien moet ik die vergelijking niet maken maar ach! :P

x
xboxz zegt:
03/11/2008
Ik vind het spel geweldig. Net als deel 1. Ik vind wel dat er niet heel veel veranderd is, vergeleken met het vorige deel.
Het is niet mooier en realistischer dan GTA IV, maar in ieder geval net zo gaaf
maxpieter zegt:
03/11/2008
GTA 4 blijft de KING
03/11/2008
Leuk spel maar heeft toch nogal last van glitches/bugs. Hier door wordt het spel wel erg minder leuk.
BekSide zegt:
03/11/2008
heb gta4 ook, en vind saints row echt heel vel beter! alle missies en alles een stuk orgineler!

heb nu al een stuk meer plezier beleeft aan saints row, gta voelde zo alsof ik het allemaal al een keer had gedaan.

mrhanky zegt:
04/11/2008
idd de fun factor i sr 2 is zo veel hoger, de bugs zijn nniet storend, de character creator is erg leuk
marco007 zegt:
04/11/2008
sr2 vind ik ook veel leuker dan gta4. alles wat in gta4 niet had vergeleken met san andreas, heeft sr2 wel.
hoe kan je dit spel" leeg vinden" als er al iets leeg was, is het wel liberty city. paolo
genoeg te doen in dit spel
harvix zegt:
04/11/2008
love it love it love it 8)
w0utert zegt:
06/11/2008
Het grootste minpunt aan deze game vond ik de debiele Nederlandse vertaling, ik schrok me dood toen ik het spel eens ergens opstartte. Welke idioot verzint er in hemelsnaam dat je alle geschreven teksten in ontzettend slechte vertaling laat zien, terwijl de rest van het spel (alle gesproken tekst en in-game content) nog steeds in het Engels is. Heel de sfeer van het spel is om zeep als je de hele tijd kromme Nederlandse teksten in beeld krijgt.
shadow x zegt:
07/11/2008
marco007 jij zegt het kerol