Afro Samurai

Namco Bandai Games

Namco Bandai Games

Hack 'n slash

Gepost door Willem van Vugt op 04 april, 2009
XBW Review: Afro Samurai

De animatieserie Afro Samurai speelt zich af in een neo-feodaal Japan. Dat houdt in dat de cultuur van het oude feodale Japan, waarin de samurai de dienst uitmaakten, gecombineerd wordt met de hedendaagse westerse cultuur van bijvoorbeeld mobiele telefoons, cloning, vuurwapens en een hoop 'ghetto' taalgebruik. Ster in de serie is Samuel L. Jackson, die de stemmen van hoofdpersonen Afro en Ninja Ninja vertolkt. Gezien het grote succes van de serie dacht men bij Namco Bandai en Surge dat het tijd was een videospel te baseren op de gewelddadige serie, en zie hier het resultaat: Afro Samurai.

Afro Samurai draait om de eeuwig durende strijd om twee hoofdbanden. Op de ene hoofdband prijkt cijfer 1, op de andere cijfer 2. Oude legendes vertellen dat degene die hoofdband 1 draait goddelijke krachten zal krijgen en over de wereld kan regeren. Wil je echter zelf de nummer 1 worden, dan zal je eerst over hoofdband nummer 2 moeten beschikken. En eer je die in handen hebt, heb je jezelf een weggebaand door duizenden krijgers die allemaal op zoek zijn naar diezelfde handband. De vader van Afro is in het bezit van de nummer 1 hoofdband en wordt sinds hij deze heeft opgejaagd door iedereen. Wanneer Justice, een duivels mens, de vader van Afro vermoord wanneer deze nog klein is, zweert Afro zijn vader te wreken. Maar dan moet hij eerst de nummer 2 hoofdband in handen krijgen!

In het spel Afro Samurai speel je dan ook Afro die zich moet verdedigen tegen de duizenden vechtersbazen die beslag willen leggen op de nummer 2 hoofdband, terwijl Afro zelf ook nog eens op zoek is naar Justice om deze een kopje kleiner te maken. Hoewel het verhaal in de serie aardig tot zijn recht kwam, maar ook daar niet het belangrijkst was, komt het in dit spel slecht uit de verf. De weinige filmpjes zijn te onduidelijk en waarschijnlijk alleen te begrijpen door fans van de serie. Voor hen is het echter weer jammer te zien hoe het spel hier en daar afwijkt van het originele verhaal en beeldmateriaal. Lichtpunt is wel dat de stemmen van de belangrijkste personages, waaronder Afro en Ninja Ninja, ingesproken zijn door dezelfde personen als die dit voor de serie deden. Beste voorbeeld hiervoor is natuurlijk de eerder genoemde Samuel L. Jackson, die zowel de koele Afro als de hippe Ninja Ninja tot leven brengt en zeker niet bang is het 'f'-woord te gebruiken. Over het eigenlijke verhaal heb ik weinig positiefs te melden, maar de presentatie ervan is dik in rode.

Frustratie

Afro Samurai is een vechtspel en probeert op een paar flauwe puzzeltjes na ook niets anders te zijn. Het vechten is verschrikkelijk simpel en kent, ondanks een groot aantal combo’s en speciale vechttechnieken, weinig diepgang. Door als een gek op X en Y te rammen zal je als een zwaardvechtende Afro een flink eind komen, en door af en toe eens te combineren of af te wisselen met B, wat staat voor trappen, moet je wel een ontzettend slecht gamer zijn wil je dit niet kunnen. Als speler kan je de camera niet vastzetten op één vijand, waardoor het moeilijk is één bepaalde vijand er flink van langs te geven en de anderen te laten voor wat het is. Dit kan aardig frustrerend werken, zeker wanneer het de bedoeling is deze vijanden precies op één punt de diepte in te werken. Zonder te veel van de bedoeling te verklappen, ik heb ongeveer drie uur over een stuk van het spel gedaan wat binnen twee minuten te voltooien is. Erg jammer.

Afbeelding 32Afbeelding 33Afbeelding 34

Op het hakken na bevat Afro Samurai ook nog de ‘Focus Mode’. Bij het indrukken van de juiste knop vertraagt het spel, wordt het beeld zwart-wit en kan je met koelbloedige precisie aan het slachten slaan. Mits je doel treft, word je als speler getrakteerd op fel rood bloed tussen het zwart-wit. Door het verslaan van vijanden verzamel je Experience Points, en als je er genoeg verzamelt heb stijg je in Level. Per Level ontgrendel je nieuwe aanvallen. Ook kan je de verschillende Mementos zoeken, vijf per missie. Als je alle Memontos in één level vind, word je beloond met een speciale aanval, vaak te combineren met andere aanvallen. Zowel ‘Focus’ als dit kleine Experience-systeem voegen leuke dingen toe aan de gameplay van Afro Samurai, maar weten de spelervaring niet echt naar een hoger niveau te tillen.

• Stijlvol
  • Trouw aan de franchise

• Eentonig
  • Gebrekkige besturing
  • Diepgang ontbreekt

Afro Samurai is een spel dat aan de ene kant een ongelooflijk stoere stijl heeft, maar aan de andere kant inlevert op gameplay. En dat is toch wel het belangrijkste in een spel als dit, waarin je niets anders doet dan vechten, vechten en nog eens vechten.

Bavihoane zegt:
04/04/2009
jammer had er meer van verwacht
Yellow 13 zegt:
04/04/2009
Ik niet: Een afro samurai wtf? Blijf gewoon bij Japanners en maak eens een Samurai game met Ken Wattanabe in de hoofdrol. ;):)
04/04/2009
"The RZA, een bepaalde hip-hop formatie, heeft de muziek verzorgt voor de serie en hun werk is ook terug te vinden in het spel." - Sinds wanneer is RZA opeens een formatie geworden ipv een enkel persoon? :+
Willem zegt:
05/04/2009
Hihi, ben niet zo bekend met hip-hop of RZA. Heb het even aangepast, merçi bien. :D
Hansie zegt:
05/04/2009
De anime is wel een aanrader. goede animatie en niet (te) voorspelbaar einde.
J-Jonny zegt:
11/04/2009
De anime is erg gaaf! The Rza is trouwens een van de rappers van de Wutang-Clan...je weet wel, waar de wat bekendere Method Man (partner van Redman) ook in zit.
djaxelb23 zegt:
24/12/2009
Ik heb net afro samurai aangeschaft en tot nog toe vind ik m wel cool....leuke humor in het spel.
Kan verders niets zeggen over hoe het spel is, zou niet netjes zijn dat nu al te doen....maare ik lees de review en zie dit staan
'The RZA, een bepaalde hip-hop artiest, heeft de muziek verzorgt voor de serie en zijn werk is ook terug te vinden in het spel.'en dan val ik flink over bepaalde hip-hop artiest...wat bedoel je daar mee???je doet The RZA geen eer m zo te omschrijven hoor misschien hou je niet van hip-hop, maar sommigen weer wel en die beledig je hiermee! The RZA is de dragende artiest achter de groep Wu-Tang Clan.
Hij maakt de beats en niet alleen voor zijn groep, maar ook voor velen andere medium, bijv films.Willem, mooie revieuw hoor, maar verdiep je ergens in eer je erover gaat praten.
Vind het beledigend, een bepaalde hip-hop artiest.....sorry dat ik btje fel reageer.....ik wil je niet beledigen !Maar je even op iets wijzen.Excuse me....