THQ

THQ

Derde persoons shooter

Online Multiplayer

Gepost door Yaron Elmaliah op 22 juni, 2009
XBW Review: Red Faction Guerilla

Het leven op Mars loopt niet over rozen. Gestrikt door de wulpse lokroep van rijkdommen en een nieuw leven emigreerden een hoop mensen naar de rode planeet, waar het leven toch niet zo luxe bleek als werd beloofd door Ultor Corp, het mijnbedrijf. Werd de bevolking van Mars eindelijk bevrijd van Ultor door de Earth Defense Force, bleek deze EDF ook al niet het beste voor te hebben met de mensen van Mars. Zo draait de vicieuze cirkel door, totdat jij, Alec Mason, naar Mars komt met de hoop een rustig, eerlijk leventje te lijden. Maar je bent nog niet bijgekomen van de jetlag of je broer wordt voor je ogen vermoord door de EDF en je wordt geronseld voor de Red Faction, de guerilla verzetsbeweging die mars wil bevrijden. Vechten voor vrijheid zul je, of je wilt of niet!

In Red Faction Guerilla gaat het eigenlijk maar om één ding: Slopen. Vanaf de eerste missie wordt al duidelijk dat dit gameplayconcept de basis voor het spel vormt. Elk gebouw of voorwerp dat je ziet kan haast wel kapot en de makers, Volition, beseften zich kennelijk prima dat dit is wat het spel onderscheidt van de horde derdepersoons shooters. Ze benutten dit concept dan ook optimaal. Dit is schijnbaar de beste manier om Mars te bevrijden: door alles kapot te maken! Hier draait het gros van de verhaalmissies en optionele missies dan ook om en het blijft voldoening geven om een gebouw in elkaar te zien storten. Je kunt je destructieve lust op vele manieren bevredigen. Ten eerste heb je een hamer, maar niet zomaar een hamer! Deze hamer slaat met gemak muren tot pulp. Vraag niet waarom, want dat doet er eventjes niet toe. Mocht je geen explosieven meer hebben, kun je altijd terugvallen op deze machtige hamer. De hamer is leven! Daarnaast heb je op afstand te ontploffen explosieven. Plaats er meerdere tegelijk, druk op de knop en geniet van de symfonie van vernietiging. Verder zijn er nog twee soorten raketwerpers: een 'gewone', en eentje die slechts vier raketten bevat, maar waarvan je er zelden meer dan een van nodig zult hebben! De explosie die deze veroorzaakt laat weinig achter behalve stof. Dan is er nog de Nano Rifle, die hele stukken van een gebouw (of vijanden) kan laten desintegreren. Niet explosief, maar wel krachtig! Mocht je lekker lomp te werk willen gaan kun je ook een hele grote auto pakken, plankgas geven en met de deur in huis vallen, letterlijk.

Afbeelding 35Afbeelding 36Afbeelding 37

Net als in het echt loont het om de steunpunten van een gebouw eerst kapot te maken, of om deze van bovenaf op zichzelf te laten instorten. Zijn alle steunpilaren kapot dan duurt het niet lang meer of het gebouw stort in onder zijn eigen gewicht. Is hij eenmaal tegen de vlakte kan je de overgebleven brokken oprapen, en deze 'Salvage' kan je inruilen tegen upgrades voor je wapens. Zo beloont het spel je eigenlijk voor alles wat je doet, want je krijgt haast overal wel salvage voor. Wil je gewoon gebouwen kapotmaken? Geen probleem, hier krijg je Salvage voor en verminder je de controle van de EDF over de betreffende sector van Mars, wat nodig is om het verhaal te avanceren.

Om Mars te bevrijden moet je namelijk sector voor sector (er zijn er vijf) de controle van de EDF tot nul brengen. Om dit te bereiken zijn er naast de verhaalmissies een 104 optionele missies, genaamd 'Guerilla Actions'. Deze variëren van simpele races tegen de tijd, aanvallen op gebouwen van de EDF, of in een tank of Walker (grote robots die alles kapot kunnen maken) zoveel mogelijk EDF doden. Er is genoeg afwisseling onderling dat je nooit het gevoel hebt dat je iets 'moet' doen om verder te komen in het verhaal. En als je geen plezier hebt in het vernietigen van gebouwen moet je even controleren of je nog wel een hartslag hebt! De missies die me persoonlijk het meest aanspreken zijn degenen waarin je als schutter achterin de auto moet zitten van een ietwat doorgedraaide pro-Mars redneck en zoveel mogelijk EDF gebouwen/voertuigen moet opblazen, simpelweg omdat dingen opblazen blijft vermaken. In totaal zijn er naast het assortiment zijmissies ongeveer 20 verhaalmissies, die aardig gevarieerd zijn.

De EDF laat het natuurlijk niet op zich zitten dat iemand al hun materialen om zeep helpt. Blaas genoeg gebouwen op en ze zullen alles op alles zetten om een einde aan je verwoesting te maken. Hierbij laten de minpunten van het spel zich het meest zien. De standaard schietactie is namelijk niet geweldig. Het spel kent een Gears of War-achtig coversysteem, maar dit is niet echt praktisch, gezien alles kapot kan, en het staat ook haaks op het hectische ‘ren-en-schiet’ tempo dat de meerderheid van het spel kenmerkt. Ook zijn de standaard schietijzers niet heel bijzonder en voelen ze ietwat zwak aan. Vijanden opblazen of doodslaan met je hamer is meestal effectiever, maar hier staat tegenover dat je zelf vrij snel doodgaat als je even niet oplet. Aangezien echte dekking moeilijk te vinden is kan het soms heel lastig zijn om je achtervolgers af te schudden. Het veiligst is om een auto te pakken en hard weg te rijden naar een safehouse, waar je meteen veilig bent, maar dit is natuurlijk niet altijd een optie. Vijanden hebben ook de vervelende gewoonte om zo maar uit het niets te 'spawnen', oftewel ze verschijnen zomaar ergens uit het niets. Als je op de normale of hogere moeilijkheidsgraad speelt zul je zeker af en toe heel voorzichtig te werk moeten gaan en persoonlijk vind ik dat jammer, want je voelt je als een soort Superman die met zijn hamer alles kapot kan maken en om dan steeds 10 seconden achter een muur te moeten staan om te wachten totdat je gezondheid weer terugkeert haalt het tempo van het spel gewoon teveel omlaag.

• Prachtige vernietiging
  • Veel verschillende missies
  • Uitgebreide multiplayer

• Schieten niet geweldig
  • Je gaat erg snel dood

Voor liefhebbers van vernietiging en sandbox games kan je niet verkeerd gaan met Red Faction. Het laat de speler lekker zijn eigen ding doen, en buiten wat frustrerende momenten in de singleplayer heeft het weinig grote nadelen. De Multiplayer is vermakelijk en uitgebreid. Fans van games als Crackdown kunnen deze niet missen!

Zer0 Hiro zegt:
22/06/2009
Ben het geheel eens met de review geweldige game, heb hem al uitgespeeld maar blijf hem spelen, multiplayer is ook verslavend!