Dit is het archief van Xboxworld V3.

Bezoek Xboxworld.nl voor de laatste updates.
Review: Outlast
Artikel: XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
Review: Enemy Front
Review: Transformers: Rise of the Dark Spark
Artikel: Xboxworld beta is open!
Artikelen

XBW Terugblik: De Guitar Hero serie XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
Xboxworld beta is open! Xboxworld beta is open!

Reviews

Outlast Outlast
Enemy Front Enemy Front
Transformers: Rise of the Dark Spark Transformers: Rise of the Dark Spark
Murdered: Soul Suspect Murdered: Soul Suspect
UFC UFC
MotoGP 14 MotoGP 14
Tour de France 2014 Tour de France 2014
Sixty Second Shooter Prime Sixty Second Shooter Prime

Meer Artikelen Meer Artikelen

Xboxworld komend weekend off-line voor onderhoud! Xboxworld komend weekend off-line voor onderhoud!
XBW Review: Outlast XBW Review: Outlast
XBW Terugblik: De Guitar Hero serie XBW Terugblik: De Guitar Hero serie
XBW Review: Enemy Front XBW Review: Enemy Front
XBW Review: Transformers: Rise of the Dark Spark XBW Review: Transformers: Rise of the Dark Spark
Bekijk de MS Gamescom Conferentie nu live! Bekijk de MS Gamescom Conferentie nu live!
Xboxworld beta is open! Xboxworld beta is open!
Bekijk de nieuwe Call of Duty: Advanced Warfare multiplayer Bekijk de nieuwe Call of Duty: Advanced Warfare...
Eerste gameplay trailer van Dead Island 2 Eerste gameplay trailer van Dead Island 2
Zie de Shadow Warrior Xbox One trailer en screenshots Zie de Shadow Warrior Xbox One trailer en scree...

Meer Nieuws Meer Nieuws

Tekken 6
 
Tekken 6
 
Platforms
Xbox 360
 
Uitgever
Namco Bandai Games
 
Developer
Namco Bandai Games
 
Genre
Vechtspel
 
Release datum
Xbox 360
3e kwartaal 2009
 
Waardering
Geweldig
Geweldig


 
Meer info Meer info

Naar Forum Naar Forum

 
Gepost door Peter Walthuis op 03 december, 2009
XBW Review: Tekken 6 – Bloodlines Rebellion

Wij begonnen het jaar met een geweldig vechtspel (Street Fighter) met een imposante historie dat zijn intrede deed tot het als maar groeiende spellenarchief van de Xbox 360. En nu ‘eindigen’ wij het jaar met wederom een vechtspel wat ook een flinke historie heeft en misschien net als Street Fighter als genre definiërend gezien mag worden. Tekken is toch één van mijn meest favoriete vechtseries. Tekken 3 staat bij mij ook bovenaan het lijstje van meest gespeeld vechtspel, ik ben ook nog steeds van mening dat het de beste uit de Tekken serie is. Grote vraag is dan ook of Tekken 6 die plaats gaat innemen en deeltje 3 van zijn troon stoot. Bijna twee keer zoveel personages en twee keer drie is zes, kunnen wij daardoor stellen dat Tekken 6 twee keer zo goed is als Tekken 3?


Nou ja, dat valt nog te bezien. Één voordeel heeft Tekken 6 al wel op zijn geestelijke voorvader Tekken 3, hetzelfde voordeel als deel 4 en 5 overigens ook hadden. Geen Gon, gelukkig is dat klote draakje wederom niet van de partij! Ondanks dat heugelijke feit zit ik wel een beetje met een dilemma. Namco leert het namelijk nooit, ook Tekken 6 is weer ‘gezegend’ met een Tekken Force modus. In dit geval heet dit onding de ‘scenariomodus’. Het niveau van deze spelmodus is echt erbarmelijk. Er zijn zoveel dingen die gewoon niet goed werken dat ik je slechts een paar voorbeelden kan geven om een indruk te krijgen; Actie die onoverzichtelijk wordt omdat de camera half in de omgeving of in een tegenstander zit, targeting systeem wat rustig van het ene vijandje naar het andere gaat terwijl je midden in een aanval zit, eindbazen die niet te blokken zijn, graphics die gewoon echt niet kunnen, ga zo maar door.

Misschien dat ik nu wel heel erg streng ben voor deze spelmodus maar ik kan echt geen enkel pluspunt noemen. Zeker niet omdat je min of meer gedwongen wordt om het te spelen. Wil je alle eindfilmpjes zien van de personages? Wil je wat kleding vrij spelen voor je personage? Of wil je de meeste achievements halen? Dan ben je verplicht om deze rampzalige, schandelijke en monsterlijk gruwelijke (in de negatieve zin) spelmodus te spelen.

Het dilemma wat ik dan ook heb is dat ik eigenlijk, als ik heel eerlijk moet reviewen, deze modus mee moet nemen in mijn oordeel. Alleen als Tekken fan kan ik dat gewoon niet. De serie is mij te na aan het hart om dat te doen, de normale spelmodi zijn gewoon te tof om volledig door het slijk gehaald te worden door deze rommel. Dus, oneerlijk of niet, deel ik deze review in tweeën. De waardering voor de scenario modus is dan ook heel simpel; Slecht. Het spel moet je ook echt niet kopen voor deze modus. Nee, het spel moet je kopen voor die andere spelmodi.

Veertig vechtersbazen

Want het ‘normale’ vechtspel gedeelte is gewoon uitstekend. Het draait natuurlijk om de één tegen één gevechten. Met Tekken 6 hebben we meteen het grootst aantal personages ooit in een Tekken spel. Met maar liefst veertig vechtersbazen (en bazinnen) om uit te kiezen is er voor iedereen wel een favoriet. De console versie van Tekken 6 is gebaseerd, ook qua naam, op de Bloodline Rebellion update die iets meer dan een jaar geleden in de Arcades terecht kwam. Deze versie introduceerde, naast het toen al flink aantal personages, maar liefst zes speelbare nieuwelingen. Er is ook een nieuwe eindbaas en een soort ‘bonus level’ baas. De eerste is verder niet speelbaar en de tweede, NANCY-MI847J, is alleen speelbaar in één level in de scenariomodus. Dus als je het geduld kan opbrengen om zo ver te komen dan kan je een rondje onbeduidende vijandjes in elkaar poeieren met dit karakter.

Dat is wel even grappig, maar het is natuurlijk vele malen leuker om maten of volslagen vreemden alle hoeken van een gevechtsveld te laten zien. Dit kan op een paar manieren, gewoon lekker thuis samen op de bank. Of via Xbox Live. De eerste optie behoeft natuurlijk verder geen uitleg. En dat is ook als vanouds prima in orde. Via Live mag ook wel duidelijk zijn wat de bedoeling is. Er zijn Ranked vs en Player vs opties. Namco heeft al wat ervaring opgedaan met online mogelijkheden in Tekken 5 voor de PS3. Toch is Live niet geheel optimaal. Tijdens het online spelen zijn er momenten geweest van lag. Voordat je nu denkt van ‘laat dan maar’ even het volgende. Deze momenten waren sporadisch, als ik een schatting moet maken had ik één potje met lag op elke 10/15 matches die ik speelde. Natuurlijk wil je helemaal geen snelheidsverlies. Maar laten we het er even op houden dat dit niet wenselijk maar acceptabel is. Een mogelijkheid om op connectie kwaliteit te selecteren zou dit grotendeels oplossen, dat gezegd lijkt een oplossing hiervoor in aantocht met een update.

Wat ik zelf een grotere bron van ergernis vind zijn die laffe lamballen die vroegtijdig het spel verlaten. Elk personage heeft een ‘Win’/ ‘Loss’ record. En tja, in plaats van dan een extra loss erbij te hebben is het makkelijker om gewoon uit het gevecht te gaan. Helaas is dit zonder gevolgen, ik ben van mening dat dit automatisch een loss moet opleveren. En in het geval van ranked zelfs één rank als straf moet kosten. Het is een nadeel wat je het spel natuurlijk niet echt kwalijk kan nemen. Dergelijke nutteloze en kinderachtige zakken rot vlees kom je in vele spellen tegen.

Afbeelding 23Afbeelding 41Afbeelding 49

Meest gebalanceerde Tekken?

En je bent zo iemand ook heel snel vergeten wanneer je tegenover een gelijk begaafde tegenstander staat. Dat zijn dan echt van die gouden momenten. Een eerlijk gevecht dat tot de laatste ronde door gaat en het dan uiteindelijk uitkomt op wie net die laatste klap doet of het meeste risico durft te nemen, of juist weer de tegenstander af troeft omdat hij/zij teveel risico nam. Een groot voordeel wat Tekken altijd al had is dat het een vechtspel is wat toegankelijk is voor iedereen. Met een paar willekeurige drukken op wat knoppen produceer je een paar aardige combinaties. Zeker in het geval van bijvoorbeeld het karakter Eddie. Tegen de kunstmatige intelligentie kom je daar op de lagere moeilijkheidsgraden ook nog wel mee weg. Vervolgens zet je het spel een stand hoger of je gaat online en komt wat meer ervaren spelers tegen en voor je het weet is jouw levensbalk leeg en heb je zwaar klop gehad. Als je uit het juiste vechtspellenhout gesneden bent dan zal dit je motiveren om jezelf te verdiepen in een personage. En dan begint Tekken echt leuk te worden.


 Pagina 1 van 2 >> 2Top ^ 


  • Gebalanceerd vechtspel
  • Veel personages
  • Online knokken
  • Controller werkt goed


  • Sporadisch vertraging online
  • Grafisch verouderd
  • Scenariomodus is überslecht


Geweldig
Vergeet alsjeblieft die scenariomodus direct, deze modus neem ik ook niet mee in mijn waardering. Van belang is dat Tekken 6 – Bloodline Rebellion een waardige telg in de Tekken familie. Sterker nog, ik durf het wel aan om te zeggen dat Tekken 6 misschien wel het beste deel is van de serie. Met de nadruk dan op ‘misschien’. Een vergelijking maken met nostalgische gevoelens over een vorig deel blijft lastig natuurlijk. Grafisch breekt Tekken 6 verder geen potten en pannen. De mogelijkheid om online te spelen is natuurlijk uitstekend in een spel als Tekken. Heel zo nu en dan zou die modus alleen wat soepeler mogen zijn. Maar de vele veranderingen en de grote hoeveelheid personages maken van Tekken 6 een bijzonder goede en gebalanceerd vechtspel, verplichte kost voor liefhebbers van het genre.
0 lezer reviews voor deze titel

Sebass zegt:
03/12/2009
bij deze, ik ben het met je eens, tekken 6 is in mijn ogen ook het beste deel.
kevin_ zegt:
03/12/2009
Tekken 6 is gruwelijk! Echt een meesterlijke game, ontzettend jammer van die Tekken force mode/Scenario Campaign wat een rotzooi is dat zeg.

Jammer van de Graphics, valt me wel wat tegen, maargoed de gameplay maakt dit meer dan goed!
Headninja zegt:
07/12/2009
mijn eerste tekken was tekken tag tournament
Tekken 6 komt er zeker!!!!
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Nog geen login? registreer je dan eerst.
 
nCode World Domination True